Monumentul Avram Iancu din oraşul Huedin, operă a marelui sculptor Romulus Ladea, a fost grav alterat în cadrul unor lucrări de reabilitare iniţiate de o organizaţie nonguvernamentală din localitate. Deşi proiectul tehnic şi autorizaţiile prevedeau clar ce intervenţii trebuie realizate pentru a nu compromite monumentul dedicat memoriei Craiului Munţilor, cei care au executat lucrările nu au ţinut cont de aceste aspecte reuşind să transforme acest simbol al oraşului într-un kitsch de zile mari. Până acum, plăcile de granit originale au fost acoperite cu sârmă şi tencuială armată care nu respectă proiectul iniţial. Cei care au semnalat situaţia sunt doi profesori de istorie din Huedin, Horea Matiş şi Cristian Filip.
Primarul Huedinului, penelistul Mircea Moroşan susţine că lucrările au fost efectuate la cererea clubului Rotary din Huedin. Reprezentanţii clubului Rotary au depus cererea însoţită de un aviz din partea Ministerului Culturii, departamentul Monumente istorice, susține Moroşan.
„Noi am primit o cerere din partea clubului Rotary pentru a reabilita statuia lui Avram Iancu. Dânşii au prezentat şi un aviz din partea Ministerului Culturii şi au asigurat finanţarea lucrării. Pe baza cererii şi a avizului de la minister, ne-am dat şi noi acordul. Apoi, am înţeles că au apărut problemele. Reprezentanţii firmei care se ocupă de reabilitare spun că e ceva temporar şi că au fost obligaţi să îmbrace soclul într-un material provizoriu pentru că n-au putut să demonteze statuia. Ulterior, pe soclu ar urma să monteze plăci de granit exact la fel ca cele originale”, susține primarul Huedinului, citat de Pro TV.
Conform site-ului ziarulfaclia.ro, Primăria Huedin a autorizat în cazul soclului înlocuirea elementelor de piatră afectată, cu acelaşi tip şi formă de rocă, precum şi curăţarea şi refacerea mortarului de rost şi a altor elemente de legătură. În cazul bustului din bronz a lui Avram Iancu s-a prevăzut curăţarea chimică de către o firmă specializată în acest sens. Aceste propuneri de intervenţie la monument au fost avizate şi de Direcţia Judeţeană de Cultură Cluj, instituţie care are printre atribuţii protejarea patrimoniului cultural naţional. Numai că, odată cu demararea lucrărilor, nu s-a mai ţinut cont de proiectul eliberat de Primărie şi avizat de Direcţia Judeţeană de Cultură Cluj, trecându-se la acoperirea soclului monumentului cu armătură de fier şi un strat de adeziv peste care se vor aplica plăci finisate din andeziv. Acest lucru însă afectează grav opera marelui artist Romulus Ladea, deoarece soclul monumentului a fost gândit şi realizat din piatră de granit care nu poate fi acoperit cu altceva deoarece schimbă profund viziunea artistului.
Puşi în gardă, specialişii direcţiei au decis oprirea lucrărilor şi readucerea statuii în starea iniţială.
Cristian Cozma, reprezentantul CDC Proiect SRL, proiectantul general al lucrărilor, susţine că modificările făcute se impuneau din cauza stării avansate de degradare în care se afla monumentul.
„Ceea ce vedeţi în poze e doar situaţia intermediară a lucrărilor. La final, totul va arăta exact ca înainte. Până acum s-a făcut consolidarea soclului, care era foarte afectat. În momentul în care am început lucrările, am constatat că soclul era mai afectat decât se credea şi că apăruseră deja crăpături din cauza degradărilor produse în decursul timpului. A fost rezolvată problema rezistenţei, dar pentru asta a trebuit să punem tencuială armată, care are rolul de a lega pietrele existente şi de a le menţine. La final, vom aplica granit identic cu cel iniţial, iar monumentul şi soclul vor arăta exact ca la inaugurare”, susține Cozma.
Numai că, conform site-ului adevărul.ro, Victor Cubleşan, directorul Direcţiei Judeţene pentru Cultură Cluj și reprezentant al Ministerului Culturii, direcţia Monumente, confirmă că firma desemnată să se ocupe de monument nu a respectat proiectul aprobat de minister. Însă problemele pot fi încă remediate.
„Proiectul aprobat de Ministerul Culturii prevedea intervenţii de curăţare şi de întreţinere a statuii şi a soclului. În realitate, firma a trecut la lucrări de reabilitare extinsă şi nu ne-au anunţat că vor modifica soclul. Din primele discuţii, au motivat asta prin faptul că soclul era prea afectat şi au promis că la sfârşitul lucrării vor înlocui plăcile deteriorate de granit cu unele identice. Lucrările sunt avansate, dar se poate reveni şi se pot remedia eventualele probleme. Am cerut să oprească lucrările şi să readucă monumentul în starea sa iniţială, adică să dea jos materialele respective şi betonul”, a afirmat Cubleşan.
Acum că lucrările au fost sistate, Direcţia Judeţeană pentru Cultură aşteaptă alte variante din partea firmei care a efectuat până acum lucrările de restaurare.
„Acum, ei au două variante. Dacă va fi să reia lucrările, fie vor demonta placajul de piatră şi vor scoate pietrele care mai pot fi refolosite, iar apoi le vor pune la loc, urmând să completeze cu alte pietre exact la fel, fie vor da jos statuia şi se vor ocupa serios de soclu, demontându-l piesă cu piesă. A doua variantă e mai costisitoare şi ar dura mai mult. Cert e că indiferent de metodă, noi le-am solicitat ca statuia să arate exact aşa cum era lainaugurare, în 1968. Asta înseamnă să se păstreze neschimbată inclusiv forma şi dimensiunea soclului, pentru că aşa cum ar fi vrut ei să-l facă, la final ar fi ajuns să avem un soclu mai mare. Ei au încercat să o ia pe o scurtătură, în condiţiile astea nu înţeleg de ce s-au înhămat la o treabă dacă nu o fac aşa cum trebuie”, a adăugat Cubleşan.
Monumentul lui Avram Iancu din Huedin este una dintre cele trei opere realizate de Romulus Ladea în memoria Eroului Revoluţiei de la 1848-1849 din Munţii Apuseni, celelalte două fiind amplasate la Vidra şi la Baia de Criş. Statuia din Huedin a fost inaugurată în 1968. Soclul monumentului este format din blocuri de granit ce simbolizează stâncile din Munţii Apuseni, locul de baştină a lui Avram Iancu. Pe soclu este amplasat bustul din bronz a lui Avram Iancu. Romulus Ladea a ales bronzul deoarece acest metal constituie un simbol al nemuririi. Din păcate, cei din Huedin nu au ţinut cont de această simbolistică, supunând monumentul la lucrări ce-l pot compromite iremediabil.