Anchete

Modificarile facute de Ministerul Educatiei in planul-cadru nu sunt pe placul profesorilor din Cluj. Consiliul Consultativ al judetului numeste "comuniste" variantele propuse de minister

La sfarsitul anului trecut, Ministerul Educatiei a lansat intr-o dezbatere publica trei propuneri ale planului-cadru pentru invatamantul gimnazial. Acesta reprezinta un document care are in vedere toate disciplinele pe care elevii din clasele V-VIII le vor urma, mai exact, prevede cate ore vor fi alocate saptamanal fiecarei materii. Schimbarile propuse vizeaza reducerea orelor de romana, eliminarea limbii latine si chiar reducerea orelor de limba moderna la doua cursuri pe saptamana in loc de trei. Consiliul Consultativ al profesorilor de limba si literatura româna si limba latina din judetul Cluj considera aceste schimbari nepotrivite, chiar comuniste si au intocmit un document cu pozitia lor pe care l-au trimis deja Ministerului Educatiei. 

Schimbarile propuse de Ministerul Educatiei sunt prezentate in trei variante ale planului cadru. Toate trei insa vizeaza o reducere a orelor din domeniul umanistic. Astfel,  la clasa a V-a  disciplina Limba si Literatura Romana pierde o ora. Ceea ce inseamna ca in loc de 5 ore, vor avea doar 4 ore de romana, pe cand, Limba Latina, studiata in clasa a VIII-a, va disparea. Sunt introduse discipline noi in locul orei de Cultura Civica: Educatie pentru drepturile copilului (clasa a V-a), educatie interculturala (clasa a VI-a), Edcuatie pentru cetatenie democratica (clasa a VII-a) si Educatie economica (clasa a VIII-a). Ora de religie ramane neschimbata, iar ora de TIC (Tehnologia Informatiei si a Comunicatiilor) e obligatorie. Mai mult, inclusiv limba moderna (de obicei franceza) e redusa de la 3 la 2 ore. 

Pana in data de 23 ianuarie planurile cadru sunt in dezbatere publica. Urmand ca in perioada 23 ianuarie-7 februarie sa fie analizate toate propunerile primite in cadrul procesului de consultare si revizuire a proiectului de plan-cadru. In ceea ce priveste reactia Consiliului Consultativ al profesorilor de limba si literatura romana si limba latina din judet, aceasta este una negativa.

Obiectiile Consiliului Consultativ

Sintagmele prin care ei descriu variantele propuse de ISE (Institutul de Stiinte ale Educatiei) sunt de  „viziune mai constrangatoare”, „minima dezvoltare in zona de oferta curriculara” sau chiar gandire de tip comunist. Astfel, aceste variante propuse de ISE sunt vazute, la nivelul judetului Cluj, ca un pas inapoi.

„Consideram ca acest model de invatamânt este mai apropiat la nivel conceptual de un invatamânt comunist si din ce in ce mai indepartat de principiile scolilor occidentale actuale (unde numarul de optionale este semnificativ mai mare – 20-30%, chiar 50% in unele cazuri, stiintele sunt predate integrat macar in primii ani de gimnaziu, nu exista tendinta de a studia aproape toate disciplinele in toti anii de gimnaziu etc.)”, explica acestia.

Consiliul Consultativ compara variantele celor de la ISE cu planul-cadru din alte tari precum Macedonia, Republica Moldova sau Bulgaria, ceea ce indeparteaza Romania de sitemul occidental.

De asemenea, cei din Consiliul Consultativ al judetului acuza o lipsa de argumente a ISE.

ISE nu explica si nu face referire la vreun studiu prin care sa intelegem de ce religia sa se studieze in toti anii de gimnaziu, de ce fizica sa se studieze din clasa a VI-a (intr-una din variante chiar din clasa a V-a), in mod obligatoriu pentru toti elevii României (in 2 ore pe saptamâna, cât prima limba moderna!), de ce este refuzata in orice varianta predarea integrata a stiintelor, de ce limba materna (româna) are tot atâtea ore cât matematica (in Europa occidentala sunt putine scolile gimnaziale in care sa existe o asemenea paritate) si de ce are alocari orare mai reduse decât in Germania, Franta, Olanda, Finlanda (exemplele, foarte numeroase, pot continua), de ce este necesara o ora distincta de educatie interculturala la 12 ani, inainte deci ca elevul sa-si inteleaga propria cultura etc. etc. ISE nu argumenteaza alocarile orare, ci doar, pe alocuri, diferentele fata de documentul actual, aratând ab initio ca nu doreste/nu constata ca necesara (temeiul obiectiv nu este comunicat) o dezbatere pe tema aspectelor (dominante!) din planul-cadru actual pastrate si in variantele propuse”, sunt de parere membrii CC.

In documentul trimis catre Ministerul Educatiei, cel de al treilea punct discutat de Consiliul Consultativ comenteaza faptul ca ISE manipuleaza opinia publica prin limitarea optiunilor la trei variante. Mai mult, ei compara sistemul din Franta unde dezbaterea publica legata de noile planuri-cadru a durat chiar mai bine de noua luni.

Dezbaterea in scoli a fost deturnata spre alegerea (obligatorie, conform formularului electronic pus la dispozitie de IsE unitatilor de invatamânt) uneia dintre variante, inainte de a putea exprima orice alta propunere/opinie in rubrica de comentarii, ceea ce incalca principiile logice si deontologice ale unei dezbateri, mai ales intre profesionisti.”

Variantele propun, in principiu aceleasi schimbari. Astfel incat, toate cele trei optiuni arata ca ora de limba si literatura romana este redusa la numarul de 4 ore, limba latina e eliminata iar cea moderna pierde o ora (din cele trei cate au loc saptamanal )
Consiliul Consultativ este dezamagit de reducerea acestor ore mai ales in domeniului umanist.

„Afectata este si istoria, care in toate variantele nu va mai putea fi studiata decât o ora pe saptamâna in clasele VI-VII. Domeniul umanist se vede astfel nu numai restrâns (fara justificari stiintifice, intr-un document elaborat de un institut de stiinte ale educatiei!), dar si in imposibilitatea de a dezvolta local anumite discipline, prin ore suplimentare, ca in Occident, intrucât sunt eliminate optionalele de aprofundare/extindere. Cele 1-2 ore de optional trebuie sa fie discipline noi sau discipline de studiu integrate, sporind astfel numarul materiilor de studiu. Pe de alta parte, ne intrebam de ce numai disciplinele umaniste trebuie sa gaseasca solutii integratoare, dar cele de real nu”, se plang cei din CC.

In cel de al cincilea punct, Consiliul Consultativ considera ca rezultatele slabe ale elevilor vor continua in contextul acestul plan cadru.

„Nu se respecta deloc nici dezideratul interdisciplinaritatii, nici cel al transdisciplinaritatii – atomizarea disciplinara din variantele propuse este evidenta, iar numarul mic de ore alocat fiecareia va perpetua rezultatele actuale.”, anticipeaza acestia.

Solicitarile Consiliului Consultativ

Odata enumerate aceste obiectii, solicitarile pe care le face consiliul consultativ al judetului Cluj tin de prelungirea dezbaterii publice cu cel putin inca doua luni. Ei propun chiar redeschiderea unui alt cadru de referinta si acuza ISE ca nu are analize sau date exacte pentru care a propus aceste trei variante. 

A doua solicitare cere ca propunerile de plan-cadru pentru gimnaziu sa fie insotite de cele pentru liceu astfel incat sa se obtina o viziune de ansamblu asupra fiecarei discipline la nivelul scolaritatii elevului.

Totodata, membrii consiliului solicita reprezentantilor ISE sa ofere argumente pentru modul de gestionare a fiecarei discipline. Alaturi de acestea, o alta solicitare se refera la datoria ISE de a compara planul-cadru cu cel al altor tari. 

„ISE sa numeasca tarile europene al caror plan-cadru este similar la nivel conceptual cu cel al României, sa explice de ce a optat pentru acest cadru de referinta (refuzând astfel modelele occidentale) si cum permit variantele propuse descentralizarea si alternativele educationale care decurg din acest principiu”, cer acestia.

Mai mult, consiliul Consultativ propune ca limbii materne sa i se acorde un numar mediu de ore (4, 5 ore pe saptamana), astfel incat, sa se apropie de media europeana.

Ultima solicitare mentionata in pozitia CC fata de cele trei varianta, vizeaza gasirea unor solutii prin care disciplina limbii latine sa fie reintegrata in planul-cadru. Argumentand ca valoarea formativa a latinei chiar si pentu un elev de gimnaziu este recunoscuta in alte sisteme educationale.

„Un plan-cadru mai flexibil ar permite cel putin scolilor care doresc, sa pastreze ora de latina din gimnaziu la clasa a VIII-a sau sa o mute la clasa a VII-a, când elevul este mai putin presat de iminenta evaluarilor in vederea admiterii la liceu. Oricum, nu s-a oferit o justificare stiintifica pentru eliminarea in integrum a limbii latine, dar cu pastrarea tuturor celorlalte discipline traditionale in invatamântul gimnazial, studiate in proportie de 80% in toti cei 4 ani ai ciclului respectiv. Asadar, daca acest cadru de referinta se pastreaza, limba latina trebuie retinuta in lista disciplinelor obligatorii, altfel se creeaza o discriminare nejustificata a elevilor care ar putea fi interesati de aceasta materie Orice plan-cadru excesiv de centralizat, ca cel propus de ISE, va conduce automat la excludere (nu doar de discipline, ci de trasee formative, de elevi etc.)”, au incheiat membrii Consiliului Consultativ”, au incheiat acestia documentul pe care l-au inaintat catre Ministerul Educatiei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *