In vizor

Modificari facute in proiectul de asfaltare a malului Somesului. Arhitectii au gasit neconcordante intre plansele expuse la dezbaterea publica

Dezbaterea de miercuri, cu privire la asfaltarea malului Somesului, a deschis si alte aspecte ale proiectului. Mai exact, s-a discutat si despre modificarile pe care le contine planul final fata de discutiile initiale. Desi primarul Emil Boc a afirmat ca proiectul nu poate fi modificat, cateva voci au afirmat, ieri, ca proiectul, asa cum se vedea din plansele afisate pe panourile din sala, prezinta cateva schimbari ale detaliilor tehnice. Parcul Central trebuia sa se continue cu o promenada care ar fi trecut pe langa Stadion, Sala Polivalenta si Hotelul Sport, iar linia de tramvai ar fi fost inclusa in zona verde.

Cu zece minute inainte de a se de startul dezbaterii pe tema asfaltarii malului Somesului, reprezentantii Primariei au asezat pe panouri plansele tehnice ale proiectului. Cei prezenti au fost surprinsi sa vada ca plansele afisatate difereau la nivelul detaliilor tehnice.

Prima sesizare a venit din partea lui Serban Tiganas, actualul Presedinte al Ordinului Arhitectilor din Romania. Tiganas a accentuat in cadrul dezbaterii nevoia unei colaborari intre departamente pentru evitarea viitoarelor probleme si pentru existenta unei coordonari constante. Din spusele sale reiese ca unele aspecte ce tin de amenajarea strazilor clujene nu erau cunoscute si de Comisia Tehnica de Urbanism.

“Toate proiectele care tin de detaliile pentru amenajarea strazilor din Cluj, inclusiv acesta, sunt complet straine Comisiei Tehnice de Urbanism. Nu trec prin Comisia Tehnica de Urbanism. Comisia Tehnica de Urbanism, datorita dumneavoastra, si este lucru absolut pozitiv, este publica si permite tuturor sa observe problemele care ne intereseaza. Si insist asupra acestui lucru. Toate proiectele care afecteaza spatiul public, indiferent de natura lor, de dimensiunea lor, cel pe care l-ati numit dumneavoastra referitor la trama stradala, de exemplu, sau proiecte similare sa treaca prin acest circuit care sa dea posibilitatea tuturor sa se raporteze mental si profesional la aceste proiecte inainte de a fi votate”, a sugerat Tiganas.

Proiect cu modificari – linia de tramvai mutata din zona verde

La scurt timp, arhitectul Iulia Hurducas a completat interventia lui Serban Tiganas din perspectiva liniei de tramvai. Cele doua planse ale proiectului, a spus ea, difera la nivelul detaliilor tehnice. Pe de o parte, linia de tramvai este integrata in spatiul verde, de cealalta, ea figureaza intre doua trotuare.

“Dumneavoastra prezentati acest proiect ca un demers foarte lin care trece printr-o etapa de procese decizionale, care sunt democratice, dupa care, asa cum spunea domnul Tiganas, intra intr-o zona in care el nu mai este dezbatut democratic si care este zona de proiectare. Or, la timpul acestei zone, proiectul a fost modificat deja. Pentru ca plansa de pe acest panou nu corespunde cu plansa de pe acel panou, unde linia de tramvai este incadrata oarecum in parc, iar pe celalalt panou care, sa presupunem ca este baza proiectului european, este Parcul Mare, un trotuar, linia de tramvai, apoi iarasi un trotuar dupa care doua benzi de circulatie si apoi malul Somesului. Or, acest proiect este altul”, a aratat Hurducas.

Ceea ce a incercat aceasta sa demonstreze a fost ca proiectul a suferit niste modificari fata de planul initial, cu toate ca primarul Boc a declarat ca in urma unei conversatii cu Agentia de Dezvoltare Regionala de Nord-Vest, nu se poate atinge de proiect.

“V-am spus, mai inainte, ca, din nefericire, ponderea in ansamblul proiectului este destul de mare, 1,2 kilometri, din ceea ce inseamna realizarea lui. De aceea, cand a aparut aceasta discutie eu m-am dus personal la Agentia de Nord-Vest sa discut sa vad daca este o posibilitate de a amana. Eu am avut aceasta intentie, pentru ca nu eram sigur ca terminam pana in 1 iulie 2016 si dificultatile de realizare mi-au pus aceasta intrebare. Raspunsul a fost de acolo: “Nu va atingeti de proiect!””, a anuntat in cadrul dezbaterii de ieri, primarul Emil Boc.

Cu privire la adevarul pe care-l contineau cele doua planse afisate ieri in sala Primariei, Serban Tiganas a declarat pentru Ziar de Cluj ca nu este vorba de doua proiecte diferite, ci de faptul ca planul initial a suferit cateva modificari, precum e si situatia liniei de tramvai.

“E vorba de diferente intre ele si de modificari survenite pe parcursul dezvoltarii proiectului si a pierderii unor elemente din solutia initiala. Deci, vorbim de proiect in diverse faze. Acolo era un plan urbanistic si dupa aceea era un proiect tehnic sau de detaliu pentru drum. Dar nu pot sa spun ca sunt diferite pentru ca trateaza la scari diferite, si in faze diferite, lucruri diferite. Proiectele evolueaza, dar intre solutia, ideea sau conceptul initial si detaliile finale erau diferente. Nu le-as numi nici diferente, le-as spune evolutii sau dezvoltari neconforme cu principiile initiale, asa le-as numi”, a explicat presedintele OAR.

Propuneri lasate deoparte

Propunerile initiale din planul urbanistic zonal presupuneau ca Parcul Central sa se continue ca o promenada pe langa Stadion, Sala Polivalenta si Hotelul Sport. Aspect la care Primaria a renuntat in favoarea traficului auto, a aratat Serban Tiganas.

“Ideile initiale spuneau in felul urmator. Ma refer la planul urbanistic zonal aprobat cu ceea ce s-a numit post-stadion sau planul urbanistic zonal care trasa problema traficului in zona Stadionului si Salii Polivalente. Acel plan urbanistic zonal avea, dupa parerea mea, doua caracteristici principale care, ambele, s-au pierdut si s-au alterat. Una fiind faptul ca aleea parcului, aleea centrala a parcului continua pe aleea stadionului ca pietonala. Deci, printre Stadion, Sala Polivalenta si Hotelul Sport se continua aleea parcului. Cumva, Parcul Central se prelungea ca o promenada si dupa aceea trecea printre Stadion si Sala Polivalenta. Asta insemna ca spatiul pietonal era foarte puternic prelungit si opta pentru zona de continuare a parcului. La chestia asta, Primaria a renuntat. A impus sa se pastreze traficul vehicular auto si, inclusiv, linia de autobuz. Si a impus solutia de realizare a accesului la parcajul subteran de la Sala Polivalenta din aceasta alee. Deci, care nu mai poate sa functioneze ca pietonala niciodata”, a adaugat Tiganas.

Modificarile pe care le continea proiectul tehnic afisat ieri, arata ca linia de tramvai nu va mai trece prin zona verde, asa cum sesiza si arhitectul Iulia Hurducas. Presedintele OAR informeaza ca a existat si propunerea de a exista o singura linie de tramvai cu care Compania de Transport Public a fost de acord, dar care nu s-a aplicat.

“A doua chestiune majora pe care o poate vedea toata lumea, este ca, initial, linia de tramvai de pe Splaiul Independentei a fost gandita sa se realizeze pe o banda verde. Pe o banda inierbata. Deci, sa existe alaturi, tramvaiul, pe o banda verde, pe care masinile nu calca niciodata si tramvaiul curge fluid, fara a se intercala cu masinile. Nu s-a realizat nici treaba asta. Aici, mai am o observatie: anume, faptul ca, la un moment dat, am discutat foarte interesanta solutie cu care, din cate stiu eu, compania de transport public a fost de acord. Ideea era sa nu se faca doua linii de tramvai in paralel. Adica, una intr-un sens si una pe alt sens, in paralel cu parcul, pentru ca nu este loc destul. In schimb, sa se faca o singura linie si tramvaiele sa se astepte la Opera Maghiara si dincolo, probabil la Podul Garibaldi, si s-a cronometrat ca asta ar dura maximum doua minute de asteptare in eventualitatea in care vin doua tramvaie din sensuri opuse, si se semaforizeaza, si trebuie sa se astepte. Asta era o solutie cu care, din cate tin eu minte, Compania de Transport Public a fost de acord. Deci, era o solutie interesanta care facea ca acolo unde n-ai loc destul, ca sa nu intri in parc si sa nu intri pe mal, sa ai o singura linie de tramvai, dar asta nu s-a prins in proiect”, a adaugat Tiganas.

Presedintele OAR considera, in continuare, ca problema nu tine de faptul ca s-au luat anumite decizii sau ca s-a optat pentru anumite solutii, ci ca, spune el, “aceste solutii nu sunt integrate si nu-si gasesc un coordonator. Cineva care sa tina cont de toate elementele, sa asigure coerenta, continuitatea, sa echilibreze ceea ce se primeste de la drumar, de la peisagist, de la arhitecti, sa coordoneze temele si asa mai departe.” Un proiect tehnic, a incheiat Tiganas, presupune, oricum, mai multe planse.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *