In vizor

Mircea Miclea, concluzie DURĂ despre rezultatele examenului de BACALAUREAT: ”Ca să nu se vadă CARENȚELE de predare, s-a dat o evaluare mai UȘOARĂ”

Psihologul clujean Mircea Miclea, fost ministru al Educației și profesor universitar în cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, a făcut pentru Ziar de Cluj o scurtă analiză a rezultatelor obținute de către elevi la examenul de Bacalaureat. Profesorul clujean consideră că în acest an subiectele au fost mai ușoare, încercându-se astfel să se ascundă haosul creat de școala online. 

”A fost un examen ușor deoarece au fost cele mai multe medii de 10 din ultimii 16 ani. Sigur, tot respectul pentru cei care sunt performeri și care oricum și cu subiecte mai dificile luam note mari, însă să ai cele mai multe note de 10 din ultimii 16 ani arată că gradul de dificultate al subiectelor a fost semnificativ mai redus decât în ultimii ani.  Au încercat să compenseze faptul că nu au avut o prestație didactică adecvată și atunci ca să nu se vadă carențele de predare s-a dat o evaluare mai ușoară”, potrivit profesorului Mircea Miclea.

În ciuda cifrelor alarmante prezentate de mare parte a publicațiilor naționale, profesorul Mircea Miclea a ținut să precizeze faptul că acest procent de promovabilitate de 62% este cauzat de fapt de numărul mare al absolvenților din anii anterior care s-au prezentat la examen mizând pe faptul că subiectele vor fi mai ușoare. 

”Pentru generația actuală procentul de reușită este de 70,1%, practic se încadrează în limitele ultimilor ani când promovabilitate a fost tot de 70 și ceva la sută. S-a ajuns la 60% din cauză că în acest an, crezând că este și chiar a fost mai ușor, s-au înscris mult mai mulți absolvenți din generațiile trecute, comparativ cu alți ani, care ori nu s-au înscris, ori au picat. Procentul de reușită al al acestora e de 25%. Cumulându-le, procentele de reușită al celor care sunt absolvenți în 2020 cu procentul de 25% al absolvenților din alți ani, ajungem la 62%, care într-adevăr e cel mai grav. Nu trebuie înțeles așa. Nu trebuie cumulat. Au încercat băieții aceștia că poate că acum îl iau”, potrivit profesorului Miclea. 

Profesorul Miclea nu iartă nici Universitățile, cele care în acest an au decis să renunțe la examenele de admitere, excepție făcând doar Universitatea de Medicină și Farmacie din Cluj-Napoca. Celelalte universități și-au făcut un scop din a atrage studenți fără a face o selecție serioasă a acestora. 

”Cred că Universitățile nu fac decât să continue ceea ce se întâmplă în învățământul preuniversitar pentru că sunt extrem de lejere evaluările din acest an. Să nu ne ascundem după deget și să credem că Universitățile nu sunt în aceeași cheie ca și învățământul preuniversitar. Singura universitate care da admitere serioasa este UMF, ceilalți nu fac altceva decât sa ia cu orice preț studenți, fără să organizeze examene cât de cât respectabile  Nu putem să avem pretenții să devenim Universități relevante dacă admiterea este atât de ușoară. Dacă ne uitam la marile universități sau cele care sunt în top vom vedea cum concurența este de 3-4 cel puțin pe un loc. Rata de rejecție este de 3 din 4 pentru a face o selecție. Cu studenți selecționați poți să ajungi în top. Dintre ei vei selecta apoi masteranzii, doctoranzii, cadre didactice. Universitățile nu fac în acest an decât sa continue aceeași melodie care este în învățământul preuniversitar”, concluzionează profesorul Mircea Miclea.

Sistemul de învățământ românesc avea nenumărate lipsuri și înainte de pandemie, însă odată cu starea de urgență și trecerea la un sistem de predare online minusurile învățământului românesc s-au înmulțit. Sunt zeci de mii de elevi care nu au avut acces la o tabletă sau un laptop pentru a putea participa la clasele organizate online. Ministerul Educației nu a reușit să se mobilizeze și să le ofere acestor copii șansa la educație. A venit acum examenul de Bacalaureat și au încercat să dreagă situația, să ”salveze” cel puțin în aparență o generație de copii. În ciuda variantei unei evaluări ușoare care să ascundă lipsa unei prestații diactice adecvate a profesorilor, cu siguranță între cei 30% dintre absolvenții din acest an care nu au promovat se află și victimele învățământului online prost implementat. Cu siguranță se regăsesc copii, în special din mediul rural, uitați de către Minister în ultimele trei luni. Acești copii au fost nevoiți să se pregătească singuri. Unii au reușit, alții nu. Pentru elevii care au fost văduviți de cele mai importante luni de pregătire și astfel au picat examenul maturității, cine este responsabil? 

Susține Ziar de Cluj!

Timp de aproape 10 ani, ți-am oferit gratis articolele noastre. A venit timpul să devenim parteneri. Ziar de Cluj va implementa în curând abonamentul de 10 lei pe lună pentru toți cititorii. Pentru toți cititorii care ne respectă curajul și experiența.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *