Ministrul Transporturilor Cătălin Drulă anunță cu mult entuziasm faptul că o nouă companie de stat va deveni operațională. Este vorba despre Compania Națională de Investiții Rutiere. Aceasta a fost înființată în urmă cu șase ani, însă nu a fost operaționalizată. Ministrul dă asigurări că această nouă companie nu are scopul de a consuma bani publici, doar că de fapt exact asta va face.
„Am spus că anul 2021 reprezintă debutul deceniului infrastructurii în România. Bugetul alocat este unul record la toate capitolele.Iar noua companie va veni să consolideze resursa umană din sistem: oamenii profesionişti, experţii, managerii de proiect, inginerii și proiectanţii care să gestioneze aceste proiecte şi să se asigure că se livrează la timp.Nu înființăm o nouă companie care să consume bani publici din bugetul de stat în plus. Sursa de finanțare a CNIR va fi o cotă parte din veniturile realizate prin rovinietă”, susține Drulă.
Drulă se contrazice chiar de la început. El menționează că sursa de finanțare va fi din veniturile realizate prin rovinietă, care sunt plătite de cetățenii români, deci tot bani publici. De când au ajuns la guvernare, cei din PNL s-au străduit să își pună oamenii în tot felul de funcții, astfel că înființarea unei noi companii dă de gândit. Oricum ar suci-o și ar prezent-o ministrul, tot implică noi posturi de funcționari publici.
Drulă este convins că această companie este ceea ce lipsea pentru ca lucrările la autostrăzile din România să ia avânt și să ajungem să circulăm și noi pe drumuri decente. Oricât de frumos ar prezenta Cătălin Drulă această nouă companie este greu să scăpăm de impresia că se înființează încă o companie de stat, cu zeci de angajați din bani publici, unde partidele aflate acum la guvernare pot să își pună oamenii. Este mult mai greu să înlocuiești oamenii dintr-o companie deja existentă, cum este CNAIR, astfel că pentru a face loc celor apropiați partidului aflat la putere, trebuie să fie înființate noi posturi.
USR tot suține că ei vor face o altfel de politică, diferită de cea a partidelor tradiționale. Rămâne de văzut dacă așa va fi atunci când vor fi făcute angajările pentru această nouă companie. Drulă a lansat un apel către specialiștii interesați să își trimită CV-ul, asigurându-i că procesul de selecție va fi făcut cu „profesionalism”.
„Și am ajuns la momentul în care fac un apel către toți profesioniștii din sistemul public și din cel privat să se alăture echipei noastre. Căutăm prin acest apel public persoane care să se implice imediat în administrarea și conducerea companiei CNIR (membri în consiliul de administrație/director general/director financiar).Subliniez că acest call de CV-uri pentru managementul inițial (termenul legal este „provizoriu”, conform OUG 109) nu este necesar, în mod normal alegerea fiind la latitudinea conducătorului autorității tutelare. Dar ne dorim să avem o bază de selecție cât mai largă și garantăm profesionalism în acest proces. Viitorul management va trebui, în primă fază, să construiască echipa, să structureze compania și să creioneze viziunea de dezvoltare a acesteia pentru a livra proiectele din Master Planul de Transport al României”, menționează Drulă.
Ministrul Transporturilor speră că în următorii 10 ani să fie finalizate proiectele de autostradă, însă la fel au sperat și alții înaintea lui. O nouă companie înseamnă că cea veche nu și-a făcut treaba cum trebuie, iar nou veniții vor schimba planuri și proiecte, adică alți bani publici cheltuiți pe hârtii. Cătălin Drulă are patru ani să demonstreze că este mai breaz decât predecesorii săi, iar dacă va dovedi că a găsit soluția câștigătoare pentru realizarea autostrăzilor, îi vom acorda meritele cuvenite.