Eveniment

Ministerul Transporturilor a publicat proiectul Metroului din Cluj: Valoarea totală este de 10.112.816.000 lei, iar durata de execuție este de 128 de luni

Scris de 427

Cu o valoare totală a investiției de cca 2 miliarde de euro, proiectul metroului din Cluj devine temă de interes național: când vor putea să beneficieze clujenii de metrou? Termenul de realizare estimat este de 8 ani de zile. Recent, Ministerul Transporturilor a publicat proiectul de hotărâre de Guvern privind realizarea metroului din Cluj.

Proiectul de hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții „Tren metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de metrou și tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea. Componenta 1. Magistrala I de metrou”, județul Cluj poate fi consultat aici. 

Conform documentelor publicate, investiția va fi eșalonată, iar valoarea sumei alocate pentru primul an de execuție a lucrărilor este de 506.000 mii lei. 

Finanțarea obiectivului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, precum și de la bugetul local al UAT Municipiul Cluj-Napoca și al UAT Comuna Florești, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, precum şi din alte surse legal constituite, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii, se arată în proiect.

Prin proiectul de hotărâre al Guvernului, se propune:

– construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran.

Amplasamentul este în Județul Cluj, Municipiul Cluj-Napoca și Comuna Florești. Traseul liniei de metrou ușor (metro light MTR-L) este următorul:

– Secțiunea Vest: Strada Șesul de Sus – Strada Teilor – Liziera pădurii (între Str. Eroilor și Str. Sub cetate) – Str. Abatorului – Cazarmă Florești – viitorul Spital Regional de Urgență – Str. Răzoare, cu stațiile: Țara Moților, Teilor, Copiilor, Sănătății, Prieteniei;

¬ Secțiunea Centru: Drumul Sfântul Ioan – Str. Primăverii – Calea Mănăștur – Calea Moților – Str. Memorandumului – Piața Unirii – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Avram Iancu – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Mărăști cu următoarele stații: Natura Verde, Mănăștur, Sfânta Maria, Florilor, Sportului, Piața Unirii, Piața Avram Iancu, Armonia, Piața Mărăști;

¬ Secțiunea Est:
¬ Ramura Muncii: Piața Mărăști – Aurel Vlaicu – IRA – Strada Beiușului – Bulevardul Muncii, cu stațiile Transilvania, Viitorului, Muncii;

¬ Ramura Sopor: Piața Mărăști – Strada Teodor Mihali – Strada Alexandru Vaida Voevod – Sopor, cu stațiile Cosmos, Europa Unită și cu Depoul Sopor.

Interstațiile de metrou sunt proiectate ca tuneluri circulare gemene, executate cu mașini de forat tuneluri, cu menținerea presiuni în front, tip TBM EPB.

Flota de material rulant este constituită din trenuri cu 3 (trei) vagoane, în lungime de 51 m, cu lățimea de 2,65 m, capacitate nominală/maximă 380/540 locuri. Sistemul de siguranță și automatizare a traficului și trenurile de metrou sunt prevăzute cu tehnologie „fără mecanic” (driverless) ce corespunde gradului de automatizare GoA4 conform standard IEC 62290-1, GoA4 presupunând operarea nesupravegheată a trenului (UTO), ceea ce înseamnă că personalul nu este necesar la bord, se arată în proiectul Guvernului. 

M1 – Magistrala de metrou din Cluj Napoca, linie cu o lungime de 21 kilometri şi 19 staţii, va costa 10 miliarde de lei (2 miliarde de euro) şi are o durată de execuţie de 8 ani.

Din cele 19 staţii, secţiunea centrală cu 9 staţii între Europa Unită şi Sfânta Maria (7,5 kilometri) este finanţată prin PNRR cu 300 de milioane de euro, însă cuprinde doar lucrări la structură, fără instalaţii, cale de rulare sau automatizări.

Proiectul metroului din Cluj a trecut de votul consilierilor locali din Consiliul local Cluj-Napoca, precum și de votul consilierilor locali din Florești. 

Realizarea proiectului propus presupune transferul unor suprafețe din domeniul public sau exproprierea din proprietate privată, în baza Legii nr. 255/2010 cu modificările și completările ulterioare.

Obținerea terenurilor necesare se va face conform procedurilor legale prevăzute în Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național.

CITEȘTE ȘI: De ce au fost dublate costurile METROULUI. Tarcea: Distanța a crescut de la 14 km la 21 km, așa a crescut și valoarea proiectului. În 2026 am putea avea o linie

În ședința extraordinară a Consiliului local al municipiului Cluj-Napoca din noiembrie 2021 a fost aprobat proiectul privind Studiului de fezabilitate (documentația tehnică și indicatorii tehnico-economici) pentru obiectivul de investiții „Tren metropolitan Gilău-Florești-Cluj-Napoca-Baciu-Apahida-Jucu-Bonțida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou și Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și a studiilor conexe viitoarelor obiective de investiții” – componenta investițională Magistrala I de Metrou. 

Opțiunea de traseu recomandată prin acest studiu este: Florești – Piața Unirii – Piața Mărăști – Muncii / Europa Unită – Depou Sopor. 

Traseul va avea o lungime de 21,03 km și va dispune de 19 stații. 

Investiția totală: 2.052.196.984 EURO. 

Durata de realizare a investiției va fi de 128 de luni, iar finanțarea obiectivului va fi realizată din diverse surse: PNRR, POIM, Alocări de la bugetele naționale și locale, dar și alte surse de finanțare identificate pe parcurs.

Valoarea inițială a investiției era estimată la 5,7 miliarde de lei, adică peste 1 miliard de euro. Iar lungimea inițială a obiectivului de investiții Magistrala 1 de Metrou era de 14,40 km și un număr de 14 stații. 



ULTIMA ORĂ

  • Acum 28 mins Sport
    Primul şoc în Superliga: U Cluj vrea să îl dea afară pe Erik Lincar și negociază rezilierea contractului!
  • Acum 2 hours FOTOGRAFILA
    Chiar nimeni nu vede chixul “regazonării” de pe Cluj Arena, “orezăria” de acolo? Tișe: “Stadionul este pregătit pentru fotbal”. Doar că “maronul” de pe teren este la fel de vizibil ca şi cel din comunicat
  • Acum 3 hours Analiza
    În Cluj-Napoca există zi de Oser (“Osăr) şi zile de “OSĂ”: Boc dă asigurări că se face Aquapark la Cluj-Napoca. Săptămâna viitoare “OSĂ” anunţe “veștile bune”
  • Acum 5 hours Vocea ta
    Concert de noapte la utilaj greu pe Clinicilor. Legea e facultativă la Cliuuuj
  • Acum 6 hours Politica
    Guvernul vrea mai multe femei în funcţii de conducere la companiile de stat. „Femeile au nevoie de această şansă”, spune Firea
  • Acum 7 hours FOTOGRAFILA
    Nu trebuie să scoți pe gură cuvinte rasiste, e suficient să ai o atitudine de gen: La ora dezbaterii publice pe justiţie socială de la festivalul de la Pata Rât, primarul Emil Boc intra live pe Facebook cu perechi dansând tango în Cazino
  • Acum 7 hours Politica
    O GROAZNICĂ LOVITURĂ PENTRU AGRAMAȚII DE PE REȚELELE DE SOCIALIZARE: Gramatica va deveni probă la “Bacalureat” (sic!)
  • Acum 7 hours Eveniment
    Incendiu foarte puternic la un restaurant: focul se manifestă pe o suprafață de 2000 de metri pătrați
  • Acum 18 hours In vizor
    Ia uite cum îi curta Partidul Comunist Chinez pe scuteciștii și uaseceriștii României…
  • Acum 21 hours General
    Untold, Eco Garden și administrația publică locală își bat joc de U Cluj, de suporteri și de oraș. Priviți pe ce ”orezărie” sunt chemați jucătorii clujeni să se bată cu cei de la Sepsi
  • Acum 23 hours Sanatate
    CLUJ: 2000 de cazuri depistate într-o săptămână. De ieri, până azi, încă aproape 400 de cazuri noi
  • Acum 1 day In vizor
    Podului Locomotivei ”OSĂ” fie modernizat ”în curând”. Deocamdată, după 5 ani de la demararea proiectului, mai sunt de obținut câteva avize
  • Acum 1 day PubliNews
    Muzică, film, teatru și bunătăți mediteraneene – surprizele din acest weekend în Iulius Parc
Citește și...
Recomandările redacției
TOP CITITE