In vizor

Metroul lui Boc, din minciună în minciună: de la 19 stații, în 2026, la 9 ”și nici măcar nu trebuie să fie funcționale”. Restul OSĂ fie gata în 2031. Dacă sunteți cuminți, vă pune Boc și trenuleț în tunelurile alea

Joseph Goebbels a spus cândva că o minciună repetată de un milion de ori devine adevăr.

Așa devine adevăr și metroul lui Boc. Nu e necesar așa cum este centura metropolitană sau trenul metropolitan, dar e marota lui Însuși El, așa că se va zbate până nu va mai avea loc de zbatere. Problema traficului dinspre Florești se putea rezolva dacă-și ținea promisiunea din 2012, repetată obsesiv în 2016 și prelungea linia de tramvai până în Florești. Dar omul vrea să intre în istorie așa că repetă și azi, la una dintre emisiunile sale de chitanțier, ce a zis miercuri, la conferința sa de presă de chitanțier.

Ce-a zis atunci, am detaliat pe larg în  acest material: Până în februarie 2024 OSĂ avem studiu de fezabilitate pentru trenul metropolitan. După aceea, OSĂ mai vedem. Ah, știrea e că Boc a organizat o conferință de presă și că OSĂ avem și metrou. Că vine ”Dottore” Ciucă să se semneze niște acte cu o zi înainte de a-și da demisia, că intervine ”rotativa”

Omul și-a stabilit ”punctajul” de comunicare pentru miercuri, l-a reluat vineri:

”Metroul Clujului trebuie să fie funcțional integral până în 2031”. 

„Acest lucru îl vom detalia la timpul potrivit. Avem două jaloane mari și late: 31 iulie 2026 – pentru finalizare a 9 stații, de la Sopor la strada Câmpului, nu trebuie să fie funcțional metroul ci stațiile și tunelul și 2031 de a avea funcțional întregul metrou. O să venim cu detalii la momentul potrivit”.

Prin urmare, dacă apucă și se apucă (dacă va avea supervizor la a treia strigare), vom avea parte de un haloimăs de trafic și mai mare până în 2026 pentru nimic.

Întrebat cum se vor realiza stațiile de metrou, având în vedere cât de înguste sunt spațiile din Cluj-Napoca, Emil Boc a spus că nu știe, dar că sigur traficul va fi deviat, așa cum s-a făcut și în altă parte.

”Am fost la Munchen. Și acolo continuă lucrările la metrou și zona respectivă este afectată din punct de vedere al traficului. Este de așteptat ca aceste lucrări, în zonele unde se fac stațiile, să determine restructurarea traficului, astfel încât să se facă așa cum s-au făcut și în alte capitale europene”.

Numai că la Munchen nu este sub stare de asediu tot Munchen-ul așa cum este Cluj-Napoca, nu este paralizat traficul de tot felul de șantiere pornite haotic și fără noimă, plus cele ale Urbanismului de Cumetrie din ”bocărie”.

În rest, bani vo fi ”căcălău” că ”a garantat Guvernul, prin contract”. De parcă ar fi prima dată când un guvern se schimbă și se uită de contracte și de garanții? Poate ne zice Boc unde este Spitalul Regional de Urgență pentru care a garantat chiar el prin 2010!? Sau poate-și aduce aminte de rezilierea contractului Bechtel pentru Autostrada Melcului, impropriu numită ”Transilvania”?

”Acest contract este ferm. Până în 2026, inclusiv, cei 300 de milioane sunt asigurați prin PNRR, iar în 2026 se încheie act adițional, obligație prevăzută în contract, pentru continuarea finanțării, din fonduri guvernamentale, europene și avem și noi o anumită contribuție locală.

În contractul actual nu se putea prevedea finanțare și după 2026, pentru că până atunci este PNRR -ul, dar este angajamentul prevăzut expres în contract, cu forță juridică obligatorie, de a asigura finanțare”, a jurat pe roșu, miercuri, primarul Emil Boc.

Și, cică, ”la alte proiecte nu exista prevedere clară în contract. Acum avem un contract ferm al statului român, indiferent de cine este la guvernare. Atât între statul român și autoritatea locală, cât și între statul român și Uniunea Europeană. UE nu ar fi acceptat să bage 300 de milioane de euro, dacă nu avea asigurată continuitatea”.

Adicătelea guvernele anterioare au ținut degetele de la mâna cu care semnau încrucișate, când se jurau că au să respecte ferm finațarea.

Dar dacă, așa cum se vede, finanțarea din PNRR nu mai vine? De unde se vor face rost de 300 de milioane de euro? Iar Guvernele de după 2026 de unde vpr face rost de 1 miliard și 700 de milioane de euro pentru metroul lui Boc? Din impozitarea progresivă, sau din tăierea pensiilor speciale?

Oricum, ”Metroul ar urma sa fie functional din ianuarie 2027” – titra, în iunie 2021, aktual24.ro, care și dădea detalii din PNRR cu privire la ce anume ”s-a aprobat” prin PNRR. (găsiți în link).

Pentru a vă lămuri cum a avansat minciuna către adevăr, citiți și acest material: Metroul și PNRR | Clujul câștigă în fața Bucureștiului. Când va avea România noi trenuri subterane?

Să nu uitați că, în luna noiembrie 2021, Emil Boc a anunțat că a făcut deja studiul de fezabilitate pentru viitorul metrou, iar traseul recomandat era Floreşti – Piaţa Unirii – Piaţa Mărăşti – Muncii / Europa Unită – Depou Sopor, cu o lungime de 21 de kilometri şi 19 staţii, iar investiţia totală depăşește 2 miliarde de euro.

Acum e Sopor către Florești. Să decongestioneze nimicul.

În martie 2021, primarul Emil Boc a anunţat la dezbaterea  ”CIIC SIDU 2021-2030: Mobilitate” că, dacă va fi acceptat spre finanţare din fonduri europene, „ultima lopată” la metroul clujean va fi aruncată în 2026. Dacă se depăşeşte acest termen, finanţarea trebuie returnată. Studiul de prefezabilitate indica o perioadă de execuţie de aproape 11 ani, iar experienţa de până acum a construcţiilor de infrastructură din oraş, arată că realizarea metroului în 5 ani este aproape o „misiune imposibilă”. În Cluj-Napoca, realizarea unui pod a fost contractată cu 2 ani termen de executare.