Rautacisme

Metroul imaginar din Cluj s-a lovit de un „bulgăre de sare”, la fel ca podul Porțelanului. Zăcămintele pun în pericol iluzia că metroul se va face

Metroul imaginar din Cluj-Napoca s-a lovit de un “bulgăre de sare” în zona podului Ira (potrivit stirileprotv.ro), zăcămintele punând în pericol traseul metroului electoral, așa absurd cum a fost acesta schițat, adică cu stația finală la podul IRA, și nu la Aeroport.

Zăcământul de sare a fost descoperit în cadrul studiilor geotehnice care se efectuează pentru a le da clujenilor iluzia că se lucrează la metrou, de fapt întocmindu-se o simplă maculatură necesară pentru studiile de fezabilitate, adică pentru o altă maculatură.

Zăcământul de sare descoperit în zona unde ar fi trebuit să fie stația finală a metroului nu ar împiedica, tehnic, construirea tunelului, existând soluții tehnice pentru construirea a orice în orice tip de sol, însă ar crește foarte mult costurile de construire, ceea ce ar face traseul sării nefezabil.

Potrivit stirileprotv.ro., deşi autorităţile locale caută soluţii rapide, întreg proiectul ar putea fi amânat, cu încă 5 ani peste termenul iniţial. Un termen optimist, dacă avem în vedere istoria recentă.

Podul neputinței noastre

În Cluj avem deja un precedent, podul Porțelanului, care nu a mai putut fi ridicat după ce constructorii au descoperit un zăcământ de sare pe un mal al podului care nu există nici în ziua de azi. Din decembrie 2019 se caută o altă soluție tehnică, proiectantul (care a dat și prima soluție, pe baza unui studio geo realizat incorect, care nu a descoperit sarea din sol) a găsit una, dirigintele de șantier a refuzat-o, iar primăria a contractat încă un specialist care să analizeze dacă e ok cea de-a doua soluție, considerată de dirigintele de șantier eronată. Între timp, nu s-a făcut și nu se face nimic, iar podul care trebuia să fie deja gata va fi finalizat la Sfântul Așteaptă!

„Noi nu am știut cine este proiectantul care vine să proiecteze. Eu nu pot să intervin asupra proiectantului, el este responsabil și dacă el ne-a asigurat și și-a pus ștampila pe proiect, noi am mers mai departe cu proiectul respectiv. Am făcut licitația de execuție și a câștigat o firmă care a mai avut lucrări la nivelul Clujului. Și în momentul când s-au apucat de lucru au reușit să facă doar acea pasarelă care trebuia să fie pietonală, dar în acest moment se circulă ca și înainte, doar că pe o pasarelă nouă.

Am descoperit acel zăcământ de sare, ne-am dus înapoi la proiectant și i-am spus vezi că nu ai făcut bine dă-ne soluția tehnică. Ne-a dat o altă soluție tehnică, dar în momentul când a analizat-o dirigintele de șantier a spus că nu poate să își asume această depoziție pentru că din punctul lui de vedere nu corespunde. Aici am intrat într-un conflict: dirigente de șantier și companie. Evident că eu nu știu care este soluția, de aceea am contactat un specialist care să vină să analizeze, o a treia entitate care să vină să ne spună, ulterior vom vedea ce facem: trebuie să modificăm studiul tehnic, trebuie să facem o altă licitație”, a explicat viceprimarul Dan Tarcea, la Servus Cluj, problema sării de la Podul inexistent Porțelanului.

„Proiectantul trebuie să răspundă, dar până nu avem toate expertizele nu ne putem îndrepta împotriva proiectantului. Poate decizia pe care a luat-o proiectantul este bună. Expertiza ar trebui să fie gata în luna martie, o vom analiza și noi și apoi vom putea să ne pronunțăm asupra direcției care trebuie să o urmăm. În momentul când vom avea soluția și suntem siguri că aceea este soluția viabilă vom ști ce avem de făcut.

Oamenii s-au dus pe Lună, cu siguranță că există o soluție tehnică și pentru a construi un picior de pod pe un zăcământ de sare. Firma care a câștigat licitația ne-a trimis o adresă în care spune că vrea să rezilieze contractul pe care îl are, ceea ce înseamnă că va trebui să reluăm licitația de execuție. Trebuie să vedem dacă se mai încadrează soluția tehnică în suma licitată. Este frustrant să ai banii, să ai firma și să nu poți să realizezi podul. Acest pod a avut alocare bugetară. Este frustrant pentru noi să stai cu banii în buzunar”, a mai declarat viceprimarul Tarcea, la finalul lunii februarie.

Așadar, astfel se lucrează la Cluj atunci când se descoperă zăcăminte de sare în sol. Mai întâi nu se descoperă, iar apoi nu se descoperă soluția tehnică.

Metroul metropolitan

Potrivit stirileprotv.ro, „în 2027, clujenii ar fi trebuit să parcurgă cu metroul – în mai puţin de 30 de minute – pornind din Floreşti tot oraşul Cluj-Napoca”.

Și aici trebuie să aducem un mic-mare amendament. Metroul nu ar parcurge tot orașul Cluj-Napoca, așa cum este desenat acum, ci s-ar opri la podul Ira. Nu ar ajunge nici măcar până la Aeroport, așa cum ar fi logic și firesc.

Și dacă s-ar face metroul, să spunem, în câțiva zeci de ani, traseul propus al acestuia este absurd, lipsit de sens. Dacă un floreștean sau un locuitor din Gilău ar vrea să meargă cu metroul la Aeroport, ar trebui mai întâi să se urce în metrou, cu bagaje, cu cățel, cu purcel, să se dea jos la podul Ira, unde metroul ar avea stația finală, să se urce de la Podul Ira în Trenul Metropolitan și să se dea jos la Aeroport. Sau, de la Ira să ia un troleibuz. „Cumplit meșteșug de tâmpenie!”, ar fi spus Creangă, dacă ar fi trăit în secolul nostru ”smart”.

Să citim care va fi traseul metroului, din raportul de activitate al primarului Emil Boc pentru anul 2020:

„Va fi realizat metroul pe axa vest-centru-est care urmărește să deservească principalele puncte de interes pornind din Gilău până la podul Ira. Proiectul va avea două părți. În prima parte se va realiza legătura dintre comuna Florești și Podul Ira pe următorul traseu propus: zona de sud a comunei Florești – viitorul spital regional de urgență – centrul comercial Vivo – cartierul Mănăștur – centrul orașului Cluj-Napoca și zona de est a orașului, respectiv zona Aurel Vlaicu/Podul Ira. Pentru fiecare punct de oprire se va analiza disponibilitatea parcărilor de mici dimensiuni (Park & Ride). Pentru zona din afara orașului se va studia posibilitatea realizării metroului suprateran, iar de la intrarea în Cluj-Napoca acesta urmând a fi realizat în subteran. A doua etapă a realizării metroului vizează crearea legăturii dintre comunele Florești și Gilău. Până la implementarea celei de a doua etape, se va studia conectivitatea dintre Gilău și Florești prin autobuze.”

Zonele Sopor – Aeroport – Dezmir – Apahida – Câmpenești – Jucu, într-un mod total lipsit de viziune, nu vor fi conectate, așadar, la metrou, așa cum apare magistrala în proiecțiile actuale, cu toate că, peste 20-30 de ani, aceste zone vor fi noul Florești de case, vile și blocuri, dormitoare cu o mare densitate a populației.

În raportul de activitate al primarului Boc pe 2020 putem vedea traseul metroului și pe hartă:

În solul unde ar urma să fie staţia “Pod Ira”, specialiştii care au făcut măsurători au găsit zăcăminte de sare, iar pentru a nu schimba complet proiectul, autorităţile încearcă să găsească soluţii, scrie stirileprotv.ro, jurnaliștii luându-i o declarație și primarului Emil Boc. Edilul vorbește, ca și viceprimarul Tarcea, despre omul care a ajuns pe Lună.

Omul care a ajuns pe Lună era însă alt om decât cel care nu reușește în zilele noastre să construiască un banal pod în zona Porțelanului:

„Experţii, în acest moment analizează toate soluţiile şi vă pot asigura că există soluţii, acum 50 de ani omul a ajuns pe Lună, acum a ajuns pe Marte, vă daţi seama că va putea face un metrou chiar dacă întâlneşte un bulgăre de sare în cale”, a declarat Boc.

„În această zonă, specialiştii spun că sunt mari depozite de sare. Este exact locul unde ar urma să se facă legătura metroului cu trenul metropolitan care va duce spre aeroportul din Cluj-Napoca.

Noile studii cer costuri suplimentare şi timp. Geologii spun că zăcămintele de sare trebuie atent analizate înainte de a decide dacă se continuă planul sau dacă se ia în calcul un alt traseu. Săpăturile în sare sunt extrem de costisitoare şi de dificile”, scriu jurnaliștii de la stirileprotv.ro, care l-au consultat și pe lectorul în inginerie geologică Iulian Popa, care a declarat:

„Problemele apar în prezenţa apei. Dacă apa ajunge în contact cu corpul de sare se dizolvă şi golul evoluează în timp, conducând la caverne care îşi pot pierde stabilitatea. La suprafaţa terenului generează tasări şi în cazuri extreme prăbuşiri.”

Așadar, luați-vă gândul, cei care vă iluzionați că vom avea la Cluj metrou în această viață!

Partea bună e că studiile geo, plătite scump de Primărie, au descoperit măcar din timp problemele care, cel mai probabil (iar aici vine partea rea), vor amâna perpetuu o eventuală demarare a lucrărilor.

În 23 aprilie 2020, primarul Emil Boc și reprezentantul Asocierii SWS ENGINEERING SPA-SYSTRA-METRANS ENGINEERING SRL, Radu Gabriel Dumitru, au semnat contractele care au ca obiect „Servicii de elaborare Studii de Pre-Fezabilitate, Fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică adecvată pentru obiectivul de investiţii „Tren Metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida”- etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou şi Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și studiile conexe viitoarelor obiective de investiții”.

Valoarea contractului este de 35.921.340 lei cu TVA inclus, ceea ce reprezintă 7.437.130 euro cu TVA inclus.

7 milioane și jumătate de euro vor fi, așadar, cel mai probabil, cheltuiți numai pentru studii și hârtii care le vor arăta oficialilor ceea ce orice om de bun-simț intuiește: că la Cluj metroul nu se justifică, fiind prea costisitoare construirea, existând soluții mult mai simple pentru gestionarea și decongestionarea traficului într-un oraș relativ mic, ce nu se compară cu Capitala, în care metroul chiar are sens.

La Cluj metroul nu va dispărea însă ca măgarul în ceață (sau în sare), ci va reapărea ca o Fata Morgana înainte de fiecare ciclu electoral. Iluzia va fi întreținută în spațiul public prin diverse studii, declarații politicianiste, opinii și expertize, însă cu metroul nu vom circula nici noi, nici urmașii urmașilor noștri!

Citiți și:

Pâinea și circul de la metrou

VIDEO – Lucrări de foraje geotehnice la Cluj pentru studiile de fezabilitate pentru metrou, adică pentru realizarea de hârtii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *