Din oras

MERSUL PITICULUI pe Tăietura Turcului. S-A MAI FĂCUT UN PAS!

Primăria Cluj-Napoca s-a mai târât un pas în demersul său de a realiza mult promisul pasaj peste calea ferată de la intrarea către comuna Baciu, lângă Tetarom I: a cedat CNAIR mai multe porțiuni de drum pentru realizarea acestuia. De ce acum, de ce nu mai devreme? Cui îi pasă? Pas cu pas fac al investițiilor popas. Important este că OSĂ avem cândva pasaj și poate scapă clujenii de cozile interminabile de pe Tăietura Turcului

În rest, haideți să depănăm povestea acestei (încă una, ce mai contează?) minciuni electorale.

Era într-o zi, probabil frumoasă, a anului 2013, când PNL Cluj îi propunea lui Emil Boc, proaspăt reînșurubat (cu chin) în al treilea mandat, construirea unor poduri pentru mașini peste calea ferată în zona Fabricii de Zahăr şi pe strada Tăietura Turcului pe motiv că barierele ţin în loc zeci sau chiar sute de maşini odată.

Ce a făcut Emil Boc? Și-a însușit ideea și, după o vreme, a început să o promită. Normal, fiecare an electoral începea cu un pasaj peste calea ferată și se termina în povești.

În 2016, dădea pasaje la tot cartierul, să aibă fiecare clujean pasajul lui.

”Primul pasaj pe care îl avem în lucru este cel din Mărăști, unde disputa nu este dacă se face pentru că lucrurile sunt clar adjudecate, disputa este dacă se face suprateran, adică să fie de la biserica Sf. Petru până dincolo de Piața Mărăști, un pasaj suprateran pentru ca cei care merg la Aeroport să treacă pe deasupra pe un pasaj pe stâlp de beton. O altă părere este ca pasajul să fie subteran. Opiniile sunt împărțite, dar specialiștii vor tranșa disputa. Noi suntem pregătiți în 2017 să punem bani din buget pentru pasaj. Din perspectivă pragmatică pe deasupra este mai ușor de făcut, din perspectivă urbanistică și estetică pe dedesubt arată mai bine.  Dacă specialiștii ne vor spune că la pasajul subteran vor fi costuri de realizare, dar va rezolva o problemă pe 100 de ani, nu mă voi opune. Dar părerile specialiștilor sunt cele care vor fi ascultate”,  promitea Emil Boc.

Cică: ”Pasajul ar urma să rezolve problema de trafic din sensul giratoriu din Mărăști, o zonă foarte aglomerată a orașului.” (ați mai auzit ceva despre acest pasaj?)

Apoi: ”Două alte pasaje pe care municipalitatea le are în vedere ar urma să fie construite la Tăietura Turcului și în Piața Mihai Viteazu.”

E? Și-n Piața Mihai Viteazul, peste Cinema ”Florin Piersic”… Mă rog, tot atunci promitea că va lărgi străzile. Atâta le-a lărgit că au rămas clujenii cu gura căscată!

În 2018 clujenii se întrebau disperați: unde e pasajul de la Tăietura Turcului? Și remarcau, pe bună dreptate că: ”Emil Boc  se îngroapă în studii de fezabilitate dar nu finalizează nimic. Au trecut deja doi ani de la alegerile locale şi niciun proiect major finalizat nu putem trece în dreptul lui!”

Boc a dat rapid un răspuns. Rapid din punctul său de vedere, că l-a dat în ianuarie 2020: ”Pasajul rutier peste Calea Ferată va fi făcut de CFR. Primarul Boc a spus public că Primăria ar fi predat studiul de fezabilitate deja făcut pentru respectivul pasaj Companiei care l-ar putea realiza din bani europeni. Termenul este 2023”. Prin urmare, la anul și la mulți ani!

Că la finalul anului 2019, Portavocea lui Boc, Dan Tarcea, declara: ”Pe Tăietura Turcului trebuie să facem un pasaj peste calea ferată. Vorbim de un proiect destul de complex pentru că are multe legături. Este un drum de legătură care vine prin Baciu pe lângă calea ferată şi trebuie să asigurăm legătura cu viitorul pasaj. Avem legătura cu Romulus Vuia și cu Maşiniștilor şi trebuie să rezolvăm această structură. O să fie un drum care va duce spre zona centrală, iar cel de-al doilea drum va fi pe lângă calea ferată care trebuie să facă legătura cu Podul Oaşului. Dacă cineva vrea să meargă din Baciu în Mărăşti să folosească acest drum de legătură. Vor fi 6-7 drumuri care vor fi conectate la acest pasaj suprateran. E un proiect extrem de scump, iar la o primă estimare ne va costa 200 de milioane de lei, dar nu avem momentan toate datele de la proiectanţi.”

După cum citiți: OSĂ!

Și tot așa, când îl face Primăria, când se face din fonduri europene, mai e puțin și acuși se trag din bancomat, când CFR nu vrea, când CFR vrea, nați-o ție, dă-mi-o mie, Boc tot vericaliza la poarta promisiunilor până când, În 13 decembrie 2021, a anunțat triumfal, pe pagina sa electorală de Facebook, că „pasajul de la Tăietura Turcului a intrat în procedura de licitație”:

”Un alt proiect major al Clujului avansează decisiv în direcția realizării lui. Pasajul Tăietura Turcului este parte a proiectului de modernizarea a căii ferate de la Cluj-Napoca la Episcopia Bihor.

Primele două tronsoane din acest proiect, care cuprind și Pasajul Tăietura Turcului, au fost scoase la licitație la sfârșitul săptămânii trecute. Informația a fost confirmată și în cadrul dezbaterii consacrate „Anului European al Căii Ferate” la care am participat în calitate de președinte al Asociației Municipiilor din România.

Studiul de fezabilitate cu privire la Pasajul Tăietura Turcului a fost realizat de către Primăria Cluj-Napoca și a fost inclus în proiectul general de modernizare a căii ferate Cluj-Episcopia Bihor. Proiectul orașului nostru are o valoare de peste 20 milioane de euro și are asigurată finanțarea din fondurile europene.

Alte proiecte importante care se află în faza avansată de pregătire sunt:
– Legarea Clujului la Autostrada Transilvania
– Centura Metropolitană a Clujului
– Metroul
– Trenul Metropolitan
– Spitalul Regional de Urgență”

E, ce mișto? Deja se spălase pe mânuțe de pasaj și-l azvârlise în brațele CFR.

Numai că minciuna lui Boc și-a prins piciorușul scurt la macaz, că licitația pentru modernizarea căii ferate Cluj Napoca-Episcopia Bihor, loturile 3 și 4, lansată la începutul acestui an, a fost suspendată. Aceeași soartă o va avea zilele acestea și licitația pentru loturile 1 și 2, potrivit clubferoviar.ro.

Și, ghinion, fix acolo era prins și pasajul.

Ce n-am reușit să aflăm în toată povestea asta (încă) ce legătură are cu pasajul CNAIR de a trimis două adrese în septembrie, prin DRDP, prin care a solicitat primăriei predarea în administrare a unor sectoare de drum necesare realizării obiectivului de investiții ”Pasaj de legătură între DN 1F km 4+200 – strada Corneliu Coposu”?

L-au retras pe numitul CFR din competiție? Că în iulie anul curent Boc zicea că ”Pasajul Tăietura Turcului este în braţele CFR. Ei ne vor da calendarul de lucru”…

Iar la licitația din iunie, anul curent, pentru lucrarea ”Proiectare și Execuție a lucrărilor aferente obiectivului de investiții ”Electrificarea și reabilitarea liniei de cale feratǎ Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, Lot 1 Cluj-Napoca – Aghireș și Lot 2 Agireș – Poieni” (unde e cuprins și pasajul de cale ferată de la Tăietura Turcului), au făcut oferte următoarele societăți: 

PORR CONSTRUCT – Loturile:1, 2,

WEBUILD SPA – MILANO (Leader),SALCEF SPA,Impresa Pizzarotti& C SpA Italia S.p.A. – Loturile:1, 2,

FCC CONSTRUCCION S.A. (Leader),CCN ALTYAPI YATIRIMLARI VE INȘAAT ANONIM ȘIRKETI ANKARA SUCURSALA BUCURESTI,Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. – Loturile:1, 2,

S.C. Alstom Transport S.A. (Leader),ARCADA COMPANY – Loturile:1,

Asociere : Yapı Merkezi İnşaat ve Sanayi A.Ş. (Leader),MAKYOL Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S. – Loturile:1, 2,

ARCADA COMPANY (Leader),S.C. Alstom Transport S.A. – Loturile:2.

Citiți undeva CNAIR, DRDP Cluj? Că noi ne-am uitat ochelarii acasă.