In vizor

Medicii de familie, despre campania de vaccinare: „Utilizarea platformei pentru medici și personalul cabinetului este mult îngreunată”

Medicii de familie sunt din nou blamați pentru modul în care reușesc sau nu să programeze pacienții la vaccin. Chiar dacă și ei trebuie să acceseze acceeași platformă care funcționează cu intermitențe, se așteaptă ca ei să poată programa persoanele cu boli cronice la vaccin. 

„S-au derulat tot felul de ipoteze, s-a considerat că pacientul cronic sub 65 de ani va fi programat prin medicul de familie, încă nu am primit nimic oficial în acest sens și o metodologie. S-au vehiculat idei că se va importa baza de date de cronici, să se confrunte cu baza de date de la Casa de Asigurări. Avem situații în care pacientul cronic ne telefonează și ne spune că primește un mesaj că nu apare ca pacient cronic, iar noi îl avem înregistrat, îl avem trimis la Casa de Asigurări, de luni, de ani în care i-am făcut prescripții, au ajuns și în alte niveluri ale sistemului medical ca pacient cronic… Deci sunt disfuncționalități încă”, a declarat medicul de familie clujean Aida Puiu pentru EBS. 

Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie le-a transmis pacienților să încerce să se programeze ei singuri la vaccin sau prin intermediul aparținătorilor, deoarece le este mult mai ușor să urmărească platforma pentru a vedea când sunt locuri disponibile. 

“Campania de vaccinare abia a început de trei săptămâni și nu se încheie luna aceasta sau luna viitoare. Ne vom vaccina, toți cei care vom dori, pe tot parcursul acestui an. Medicul de familie nu vă poate ajuta să fiți primul vaccinat, dar vă poate ajuta să vă programați dacă nu puteți apela la celelalte 4 modalități de programare. Cel mai important, însă, este că medicul dvs. de familie vă poate ajută să vă informați corect despre vaccinul împotriva COVID-19 și vă poate răspunde la întrebările medicale pe această temă. Solicităm autorităților competente o mai clară și eficientă informare a publicului larg despre rolul medicului de familie în campania de vaccinare, pentru a evita situațiile tensionate între pacienți și medici.” – dr. Raluca Zoițanu, președintele Federației Naționale a Patronatelor Medicilor de Familie.

În acest moment la nivelul județului Cluj nu mai sunt locuri disponibile în centrele de vaccinare. Acestea se actualizează periodic îndată ce sunt livrate noi doze de vaccin, astfel că platforma unde se pot face programări la vaccin trebuie urmărită în permanență.

„Din păcate ceea ce se întâmplă în prezent este o neconcordanță între informații și modul de comunicare și ceea ce există disponibil. În județul Cluj nu există diponibil niciun loc. Apar pe platformă locuri, au fost de vineri până sâmbătă aproximativ 1000 și ceva de locuri disponibile.  Acestea se actualizează periodic în funcție de numărul de doze de vaccin existente în teritoriu și care pot ajunge în centre, de personalul din centre, unde medicii de familie nu au fost solicitați. Unii dintre noi și-au exprimat dorința de a face parte din aceste echipe de vaccinare, deocamdată nu am fost solicitați. Nu avem nicio informație oficială în ce măsură vom fi implicați. Este foarte derutant să ne găsim în această situație. Vineri am reușit să programez cinci pacienți”, a mai explicat medicul Aida Puiu.

Programarea prin medicul de familie este doar una din cele 5 modalități de programare disponibile. Cea mai recomandată modalitate este cea prin aparținători (rude, prieteni apropiați) pentru a alege centrul de vaccinare cel mai apropiat sau accesibil, ziua și ora dorite. Persoanele vârstnice și cele cu probleme de sănătate au frecvent nevoie de însoțitor, de exemplu pentru a fi transportate cu mașina, astfel încât programarea conține mai multe variabile, care depășesc cadrul discuției pacient-medic. În această etapă competițională a programării la vaccinare, în care câteva zeci sau sute de locuri de programare apar noaptea și se ocupă în câteva minute, medicii de familie nu pot răspunde satisfăcător solicitărilor pacienților sau aparținătorilor, de multe ori chiar agresive.

Medicul de familie și personalul existent în număr extrem de mic în cabinet – adesea doar o asistentă medicală cu normă redusă – pot să se implice în activitatea extrem de consumatoare de timp de programare în platforma STS a pacienților pentru vaccinare în general doar în afara programului obișnuit de cabinet. Amintim că programul de lucru a fost deja prelungit începând cu luna octombrie pentru monitorizarea pacienților bolnavi de COVID-19 izolați la domiciliu. Consultațiile obișnuite nu pot fi întrerupte sau amânate pentru a efectua câte o programare exact atunci când sună un pacient sau un aparținător și solicită ca programarea să fie făcută imediat, eventual pentru că au apărut locuri pe platformă în acel moment.

Platforma de programare a devenit parțial funcțională la finalul săptămânii de lucru, vineri seară, iar introducerea pacienților ca beneficiari pentru a putea fi programați de medicii de familie a fost cvasi-imposibilă timp de mai multe zile. Platforma a prezentat numeroase erori pentru utilizatorii de tip “medic”, fiind practic depanată pe tot cuprinsul weekendului de echipa STS împreună cu câțiva medici de familie voluntari care au semnalat erorile. Platforma continuă să nu aibă o serie de funcționalități, fiind astfel mult îngreunată utilizarea sa de către medici și personalul cabinetului care trebuie să gestioneze nu doar între 1 și 9 beneficiari ca orice utilizator obișnuit ci sute, uneori mii de beneficiari.

Medicii de familie accesează aceleași centre de vaccinare și văd aceleași locuri libere de programare pe care le vede orice pacient sau aparținător. Nu există centre speciale sau locuri dedicate fiecărui medic de familie pentru pacienții săi. Astfel încât șansele obținerii unei programări direct de către un pacient sau aparținător care urmăresc continuu, zi și noapte, apariția unor noi centre și locuri de programare în orașul dorit, în ziua și la ora dorite sunt mult mai mari decât prin intermediul medicului de familie.

Instruirea medicilor de familie și a personalului cabinetului s-a făcut începând cu seara zilei de vineri prin aceeași pagină ROVaccinare, cu aceleași tutoriale video și manuale de utilizare disponibile publicului larg care accesează pagina. Aproape nici o Direcție de Sănătate Publică nu a trimis informări medicilor. Pe măsură ce au descoperit cum se utilizează platforma, medicii de familie s-au informat între ei și prin intermediul organizațiilor medicilor. 

Plata medicilor de familie, în valoare de 30 lei/pacient, pentru activitatea de informare, programare la vaccinare, vaccinare (atunci când va fi posibilă în cabinet), monitorizare și raportare a reacțiilor adverse pentru persoanele aflate pe listele proprii nu este efectuată de casele de asigurări decât dacă programarea este realizată de medicul de familie sau de personalul cabinetului, iar pacientul efectuează ambele doze ale vaccinului. Medicul nu este plătit deloc dacă programarea este realizată direct de pacienți, aparținători sau asistenți sociali prin call-center sau platformă sau dacă pacientul nu efectuează ambele doze de vaccin. Facem un apel la mass-media să renunțe la titlurile bombastice (de tipul “Deşi primesc bani pentru pacienţii vaccinaţi, unii medici de familie sunt complet dezinteresaţi”) măcar pe tema campaniei de vaccinare.

Vaccinarea împotriva COVID-19 nu se realizează în această etapă în cabinetele medicilor de familie. Vaccinarea se realizează în centre de vaccinare organizate de autoritățile publice. Majoritatea pacienților care apelează în aceste zile medicii de familie cred că vaccinarea se face în cabinet.

Pacienții cu boli cronice, indiferent de vârstă, nu trebuie să prezinte adeverințe de la medicul de familie nici la angajator și nici la centrul de vaccinare. Pacienții cu vârsta sub 65 de ani care nu s-au regăsit în baza de date furnizată de CNAS și nu au putut fi validați în platformă nici de medici pot prezenta, atunci când se prezintă la programare în centrul de vaccinare, orice document medical cu diagnosticul (de ex. scrisoare medicală, bilet de externare, raport medical, rețetă ș.a.). Alte precizări vor fi oferite de Ministerul Sănătății în perioada următoare.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *