
Licitația demarată luna trecută de Ministerul Apărării Naționale (MApN), pentru contractarea lucrărilor aferente fazei 2 de extindere și modernizare a bazei militare aeriene Câmpia Turzii, folosită de avioane multirol F-16 și de drone MQ-9 Reaper, a fost deja contestată, înainte de împlinirea termenului limită de depunere a ofertelor, relevă date analizate de Profit.ro.
Valoarea totală a contractului pentru faza 2 de extindere și modernizare a bazei aeriene Câmăia Turrzii este estimată la 446,4 milioane lei plus TVA. Inițial, ofertele trebuiau depuse până pe 14 ianuarie, deadline-ul fiind ulterior preschimbat în 6 februarie. Încă din decembrie, însă, au fost depuse oficial 2 contestații la procedura de achiziție.

Contractul pentru faza 1 a proiectului a fost atribuit în urmă cu mai bine de 3 ani și jumătate, după cum a relatat atunci Profit.ro. Câștigătorul a fost un consorțiu format din firmele cu capital românesc Leviatan Design (lider de asociere), Ubitech Construcții și Petrodesign, plus Telekom Romania Communications, având 7 subcontractori și un număr de 4 terți susținători. Atribuirea s-a făcut la suma de aproape 493 milioane lei plus TVA. Per total, proiectul era estimat atunci la 1,37 miliarde lei plus TVA. „Autoritatea contractantă va opta pentru achiziția ulterioară de lucrări de construcții similare în condițiile art. 102 lit. l) din OUG 114/2011 până la valoarea de 1.370.988.842,16 lei fără TVA”, preciza MApN în 2021. Actul normativ menționat prevede că, în anumite condiții, autoritatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare, cum ar fi atunci când, ulterior atribuirii unui contract de lucrări sau de servicii, își propune să achiziționeze noi lucrări, respectiv noi servicii care sunt similare lucrărilor sau serviciilor achiziționate prin atribuirea contractului inițial, existând și posibilitatea atribuirii către contractantul inițial.
Acum, cei de la Leviatan Design, în calitate de lideri ai consorțiului care și-a adjudecat faza 1 a contractului de la Câmpia Turzii, au contestat licitația pentru faza 2 și au cerut anularea ei, chiar cu argumentul că, prin procedura inițială și prin contractul semnat ca urmare a acesteia, sunt îndreptățiți să li se atribuie și restul proiectului. ″(…) urmare a atribuirii Procedurii inițiale, unde Subscrisa alături de toți membrii Asocierii deține(m) calitatea de Antreprenor (contractant inițial) în legătură cu întregul Proiect, am proiectat întregul obiectiv de investiție și ne aflăm în plină execuție a fazei I a Proiectului. Totodată, în Procedura inițială, Subscrisa alături de toți membrii Asocierii, deține(m) calitatea de Antreprenor (contractant inițial) în vederea atribuirii următoarelor faze de execuție ale Proiectului supus în întregime Procedurii inițiale. (…) solicităm respectuos Consiliului să constate că demersul inițierii Procedurii de licitație restrânsă actuale este nelegal, aceeași Autoritate contractantă obligându-se la contractarea fazei ulterioare ce face obiectul prezentei proceduri de atribuire prin NFPAP (procedură de negociere fără publicarea unui anunț de participare – n.r.), lansând totodată demersurile preliminare aceste proceduri. Astfel, solicităm respectuos Consiliului să oblige Autoritatea contractantă la anularea actualei Proceduri publice, aceasta fiind inițiată cu nerespectarea obligațiilor contractuale asumate de părți prin Procedura inițială aferentă obiectivului de investiție și Contractul nr. A(S) 639/07.07.2021″, se menționează în contestație, adresată Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC).
O a doua contestație a fost depusă de către compania românească Aduro SRL (fostă Aduro Impex SRL), care este și liderul consorțiului căruia i-a fost atribuit contractul de proiectare și execuție a primei faze de extindere și modernizare a infrastructurii bazei militare aeriene de la Mihail Kogălniceanu, județul Constanța. Cei de la Aduro vor modificarea în parte a documentației de atribuire, respectiv modificarea și adaptarea criteriilor de calificare și selecție considerate nelegale de ei, care stipulează că ″Ofertanții vor prezenta o listă a lucrărilor realizate în cel mult ultimii 5 ani anteriori, raportați la data limită de depunere a candidaturilor și vor mai prezenta 1(unul) sau maxim 4 (patru) contracte la nivelul cărora au fost executate lucrări similare în valorare cumulată de cel puțin 446.000.000,00 lei fără TVA. Prin lucrări similare se înțelege: execuție lucrări construcții pentru clădiri încadrate în minim categoria B de importanță″.
În toamna anului trecut, Parlamentul României a aprobat, la propunerea președintelui Klaus Iohannis, participarea Armatei României la misiunea de Asistență de Securitate și Instruire pentru Ucraina NATO— NSATU, ″prin punerea la dispoziție a infrastructurii și echipamentelor necesare pentru găzduirea și operarea, pe teritoriul național, a facilității Logistic Enabling Node — Romania (LEN-R), în cadrul Bazei 71 Aeriene Câmpia Turzii, și a unui efectiv de până la 100 de militari — personal de stat major în cadrul comandamentelor misiunii, instructori în cadrul modulelor de instruire organizate în afara teritoriului național, precum și detașamente specializate pentru completarea LEN-R care funcționează pe teritoriul României″.
sursa: profit.ro