Ion Zvunca și Daniel Hăran, polițiști locali în cadrul Direcției Generale Poliția Locală a municipiului Cluj-Napoca, au recunoscut în fața Comisiei de Disciplină că au văzut cu ochii lor dezastrul din Piața Abator. Cu toate acestea, cei doi au amendat de două ori un clujean care a formulat sesizări în care a arătat că diferite persoane aruncă deșeuri în mod necorespunzător în zonă, motivând că bărbatul i-ar fi alertat nejustificat, fără motiv întemeiat – se arată într-un material publicat de Gazeta de Cluj.
Polițiștii locali Ion Zvunca și Daniel Hăran au fost audiați, la sfârșitul anului trecut în Comisia de Disciplină, după ce i-au pus pumnul în gură unui clujean care încerca să atragă atenția autorităților privind modul defectuos în care sunt aruncate deșeurile în punctul gospodăresc din Piața Abator.
Conform sursei citate, Zvunca și Hăran nu s-au sinchisit să soluționeze sesizările formulate de clujenii care locuiesc în acea zonă și chiar s-au supărat că au fost nevoiți să-și părăsească scaunul călduț de la birou pentru a verifica dacă situația de pe teren se reflectă în reclamațiile primite. Cei doi polițiști locali au cugetat că pentru liniștea lor ar trebui să taie „răul” de la rădăcină. Astfel, s-au deplasat la locuința unui clujean care a dat dovadă de spirit civic și a reclamat problema, pentru a-l atenționa că dacă mai îndrăznește să facă sesizări nefondate sunt nevoiți să-l amendeze. Sancțiunile au venit după câteva zile, deoarece Daniel Hăran și Ion Zvunca s-au pus pe treabă și au întocmit fiecare câte un proces verbal, unul încheiat la data de 25 iulie 2022, iar cel de-al doilea la data de 29 iulie 2022, prin care i-au aplicat clujeanului sancțiunea maximă pentru alertarea autorităților în mod nejustificat: 500 de lei de căciulă.
Clujeanul nu a acceptat gogoșile vândute de Zvunca și Hăran și i-a reclamat pe cei doi polițiști locali, care au fost nevoiți să dea explicații în fața Comisiei de Disciplină.
Zvunca și Hăran au văzut problemele dar le-au ignorat cu succes
Membrii Comisiei l-au întrebat pe Daniel Hăran de câte ori a binevoit să se deplaseze la punctul gospodăresc din Piața Abator, iar acesta a răspuns că a mers în permanență în zona respectivă, arătând că „la punctul gospodăresc din Piaţa Abator se constată în permanență probleme, fiind un punct vulnerabil, orarul de ridicare a deşeurilor este zilnic în 24 de ore, astfel că nu se pot aplica sancțiuni firmei de salubritate dacă la o anumită oră nu s-a ridicat gunoiul”. Hăran a dezvăluit și motivul pentru care l-a sancționat contravențional pe bărbatul care a reclamat problemele. Acesta a afirmat că s-a deplasat la fața locului, însă punctul gospodăresc era curat de cele mai multe ori. Din acest motiv, alături de Zvunca, a decis să meargă la apartamentul clujeanului pentru a-i pune în vedere că dacă va mai formula și alte sesizări în legătură cu problema deșeurilor din zonă, vor fi nevoiți să aplice sancțiuni. Hăran a susținut în fața Comisiei de Disciplină că bărbatul ar fi înregistrat în continuare „sesizări nefondate”, astfel s-a văzut nevoit să-l amendeze pe clujean cu 50 de lei, sancțiunea minimă.
Tragem concluzia că Daniel Hăran s-a contrazis singur în repetate rânduri în cadrul audierilor din Comisia de Disciplină, deoarece acesta a arătat inițial că punctul gospodăresc din Piața Abator este unul vulnerabil, cu probleme, apoi a susținut că s-a deplasat în permanență în zonă și, de cele mai multe ori, a constatat că aspectele sesizate de clujeni nu se confirmă. De asemenea, Hăran a declarat că a aplicat clujeanului în cauză amenda minimă de 50 de lei pentru alertarea autorităților în mod nejustificat, cu toate că a fost aplicată sancțiunea maximă de 500 de lei.
Ion Zvunca a fost audiat și el în Comisia de Disciplină alături de Hăran. Zvunca a arătat că s-a deplasat de mai multe ori la punctul gospodăresc, de fiecare dată când a avut sesizări. Acesta a declarat că în cadrul verificărilor efectuate a identificat o persoană care făcea mizerie la punctul gospodăresc. Zvunca i-ar fi atras atenția persoanei respective cu privire la prevederile legale pe care le încalcă prin acțiunile sale și i-ar fi luat o declarație pe proprie răspundere prin care doamna în cauză s-ar fi angajat că nu o să mai facă mizerie. De asemenea, Zvunca a susținut că ar fi identificat de mai multe ori la punctul gospodăresc deșeuri voluminoase care au fost ridicate de firma de salubritate la scurt timp. La rândul său, Ion Zvunca a arătat că este vorba despre un punct gospodăresc vulnerabil la care sunt depuse deșeuri neconforme. Polițistul local a recunoscut că s-a deplasat cu Haran la domiciliul clujenaului și i-a spus că va fi sancționat dacă mai face sesizări care nu sunt fondate.
Attila Molnar susține că Zvunca e o influență negativă pentru Hăran
Membrii Comisiei de Disciplină l-au audiat și pe Attila Molnar, şeful Serviciului Control Protecția Mediului, Direcţia Inspecţie şi Control, pentru a relata dacă consideră că cei doi polițiști locali au procedat în conformitate cu atribuțiile de serviciu în momentul în care s-au deplasat la punctul gospodăresc din Piața Abator.
Attila Molnar a declarat că Ioan Zvunca și Daniel Hăran ar fi trebuit să se deplaseze la fața locului la momentul în care au fost sesizați, nu după câteva zile când deșeurile neconforme fuseseră deja ridicate de firma de salubritate. Acesta a susținut că cei doi polițiști aveau obligația să cerceteze fapta sesizată, să adune probe la data apelului, şi nu ulterior. De asemenea, Zvunca și Hăran nu aveau dreptul să se certe și să-l amendeze pe clujeanul care a sesizat problema, deoarece au existat și alte reclamații din partea altor persoane în legătură cu deșeurile neconforme de la punctul gospodăresc.
Attila Molnar a afirmat că a avut mai multe discuții în contradictoriu cu Ion Zvunca, deoarece „deşi are o memorie foarte bună, nu poate să aplice dispozițiile şefului de serviciu, deoarece nu le înțelege”. Șeful Serviciului Control Protecția Mediului a declarat în fața Comisiei de Disciplină că Daniel Hăran şi-a schimbat comportamentul la locul de muncă într-un mod negativ de când lucrează în echipă cu Zvunca.
Dezastrul din Piața Abator sesizat încă din anul 2021
Încă din anul 2021, persoanele care locuiesc în zona Piața Abator au semnalat prin intermediul aplicației MyCluj că există mai multe nereguli în ceea ce privește modul în care sunt aruncate deșeurile în punctul gospodăresc.
Clujenii au reclamat faptul că la ghena de gunoi sunt aruncate diferite elemente de mobilier și deșeuri din construcții, cu toate că legislația în vigoare interzice acest lucru. De asemena, a fost sesizată prezența unei persoane care a făcut o pasiune din a-și petrece timpul la punctul gospodăresc pentru a organiza deșeurile, după reguli numai de ea știute. Persoana în cauză „sorta” deșeurile din tomberoane pentru a identifica resturi de mâncare pe care le împrăștia mai apoi pe stradă pentru a hrăni animalele din zonă. Piața Abator s-a transformat într-o adevărată cantină socială pentru porumbei și pisici, deoarece o altă locatară pregătește în fiecare zi câte o mămăligă pe care o aruncă de pe balcon direct pe stradă. În aceste condiții, persoanele care locuiesc în zonă simt un disconfort semnificativ în momentul în care intenţionează să se apropie de zona de colectare selectivă a deşeurilor. Resturile de mâncare aruncate pe caldarâm atrag zeci de porumbei, pisici și chiar rozătoare, care-și lasă fecalele în urmă, conturând un peisaj apocaliptic, deloc demn pentru un oraș smart, cum se vrea a fi Cluj-Napoca.