In vizor

Lărgirea străzii Bună Ziua stă la mila Guvernului Grindeanu. Iar Boc promite din nou de dragul promisiunii

Recentele studii de trafic realizate de către speciaiştii UTC-N cu privire la circulaţia de pe strada Buna Ziua au concluzionat că, în cazul în care municipalitatea nu va lua măsuri prin lărgirea străzii, cartierul Bună Ziua va intra, în maxim doi ani, în colaps în ceea ce priveşte traficul. Desemnat responsabil de acest proiect, viceprimarul Dan Tarcea pare încrezător în acest proiect. Timpul și, mai ales, Guvernul Grindeanu, nu sunt de partea sa. 

Cartierul Bună Ziua este unul dintre cele mai tinere cartiere construite (otova) în municipiul Cluj-Napoca. Dezvoltatorii imobiliari au speculat extraordinar potenţialul financiar al clujenilor, flămânzi de dorinţa a avea o locuinţă nouă şi, profitând  terenurile neviabilizate şi ieftine din Bună Ziua, au ridicat pe bandă rulantă noi şi noi ansambluri de blocuri. Municipalitatea a emis mii de autorizaţii de construire fără a avea o viziune asupra dezvoltării în timp a noului cartier clujean. Astfel s-a ajuns, la 15 ani de la edificarea primelor vile în zonă, ca numărul populaţiei să ajungă la câteva zeci de mii, fapt ce a dus implicit la o creştere a numărului de autoturisme. Acest lucru face ca, la orele de vârf, strada să devină una exrem de aglomerată. Aşa se întâmplă atunci când fiecare constuieşte cum vrea, cartierul Bună Ziua fiind un exemplu negativ a ceea ce înseamnă urbanism de bun simţ şi e exemplul negativ a ceea ce înseamnă ”blocuri între case, case între blocuri”. 

Municipalitatea clujeană s-a trezit din somnul adânnc abia  în ceasul al 12-lea şi a decis să lărgească strada Bună Ziua. Toate acestea doar la strigătele disperate ale cetăţenilor, sătui să îşi petreacă ore întregi in trafic. Problema întâlnită în teren, motiv pentru care anticipăm că lucrarea va demara cel mai probabil în următorul mandat (2020-2024), chiar dacă actualul viceprimar Dan Tarcea pare că depune toate eforturile necesare, este faptul că strada Bună Ziua nu se află în proprietatea administraţiei locale Clujene. Mai mult decât atât, pentru a se putea demara investiţia, primăria trebuie să treacă la o serie de exproprieri ceea ce înseamnă o cheltuială în plus pentru bugetul local. 

Pentu modernizarea arterei de circulaţie ce colectează tot traficul din cartierul Bună Ziua, administraţia locală a realizat un sondaj prin care s-a solicitat opinia cetăţenilor dacă se doreşte ca strada să aibă 3 sau 4 benzi de circulaţie şi/sau benzi de biciclete. Numărul celor care au răspuns consultării publice nu este cunoscut, fapt ce pune la îndoială decizia finală a adminsitraţiei Boc de a face 3 benzi de circulaţie pentru autoturisme şi o pistă de biciclete. Cu toate acestea mai mult de jumătate din cei chipurile chestionaţi doresc amenajarea unei piste de biciclete. Banda de bicicletă, spre deosebire de banda de drum, poate fi întreruptă în acele porțiuni în care municipalitatea nu are nici o posibilitate de a lărgi calea de acces – ceea ce explică de ce riveranii „au ales” și o pistă de bicicletă.

“Consultarea publică referitoare la extinderea şi modernizarea străzii Bună Ziua s-a încheiat. 55,6% dintre clujenii care au transmis primăriei punctul lor de vedere au optat pentru varianta I dintre proiectele propuse, anume: 3 benzi de circulație, 2 dintre acestea cu sens de mers înspre Calea Turzii, pistă de biciclete, 2 trotuare. Lățimea trotuarului va fi 2m, lățimea banzilor de carosabil de 3,25m,  iar a pistei de bicicliști de 2,25m”, a afirmat vicepriamrul  Dan Tarcea pe contul personal de Facebook. 


Cum strada Bună Ziua nu se află în patrimoniul primăriei, ci în custodia Companiei de Autostrăzi, este necesară o hotărâre de Guvern pentru transferul acesteia. Cum Guvernul Grindeanu nu are stabilită o prioritate în  a susţine proiectele primarului Emil Boc şi cel mai probabil că va bloca cât va putea mai mult transferul străzii în proprietatea municipalităţii clujene.

Un alt aspect care va duce la întârzierea demarării lucrărilor este faptul că primăria va putea, doar după ce va avea în proprietate strada, să realizeze studii de fezabilitate. Aceste studii nu se vor putea face de pe o zi pe alta pentru că trebuie realizată o procedură de achiziţie directă ce poate fi contestată. Alt timp pierdut.

După ce se va trece de etapa realizării studiilor de fezabilitate, o serie de cetăţeni ar urma să fie expropriaţi de terenurile aflate în apropierea străzii Bună Ziua. Trebuie menţionat faptul că pentru această fază, în cel mai fericit caz, durata procedurii va fi cuprinsă între 3 şi 6 luni cu amendamentul că proprietarii nu vor apela la instanţă. Chiar dacă se va ajunge în instanţă, conform noilor prevederi legale privind exproprierile de interes public,  primăria ar putea demara investiţia însă trebuie să vireze în contul celor expropriaţi sumele stabilite.  În cazul în care proprietarii vor fi nemuţumiţi de sumele primite, ar urma să se adreseze instanţei pentru a obţine mai mulţi bani. 

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc a anunţat în plenul ultimei şedinţe de Consiliu Local a anului 2016 zonele din oraş unde municipalitatea va demara de anul acesta noi şantiere. Dacă e să ne luăm după spusele lui Emil Boc în bugetul pe 2017 este cuprinsă demararea investiţiei în cartierul Bună Ziua. Tocmai am demonstrat că iar promite promisiuni și atât. Reamintim faptul că reabilitarea străzii Bună Ziua  a fost  începută în pragul alegerilor locale din 2012 şi a însemnat amenajarea de rigole şi de trotuare iar ulterior asfaltarea, lucrarea fiind încă un an în garanţie. 

Conform estimărilor noastre, dacă azi, 23 martie 2017,  Guvernul Grindeanu ar da o Hotărâre corelată cu demararea procedurilor de expropriere şi a realizării studiilor de fezabilitate iar ulterior organizarea licitaţiei pentru antreprenor, toate aceste proceduri nu vor putea fi încheiate înainte de decembrie 2017. Deci încă o promisiune prin care ni se promite că primăria face ceva pentru cetăţeni.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *