Anchete

La suplimentari inainte, la transparenta inapoi. Primaria Cluj-Napoca si-a facut un obicei din a incheia contracte pentru lucrari suplimentare

Nu exista contract major la Primaria Cluj-Napoca la care sa nu fie nevoie de un contract-doua de lucrari suplimentare, incheiate, evident, prin negociere directa, fara anunt de participare. De regula, functionarii din Primarie isi aduc aminte dupa incheierea contractelor ca e nevoie de lucrari in plus, de bani in plus, care se dau printr-o procedura simplificata firmei preferate, justificand de fiecare data ca “Lucrarile pot fi furnizate numai de un anumit ofertant, din motive tehnice”.

An de an se dau milioane de lei pe aceste lucrari suplimentare, care cumva le scapa functionarilor din contractele initiale. Cel mai recent exemplu este cel al proiectului “Refacerea infrastructurii Orasului Comoara modernizare cai de acces centru istoric”, unde zilele acestea s-a incheiat cel de-al doilea contract pentru lucrari suplimentare cu societatea Viarom.

In luna august s-a incheiat un alt contract, de 500.000 de lei, pe langa cel initial de 17 milioane, pentru lucrari suplimentare cu societatea Viarom. Acum, aceeasi societate care lucreaza pe Calea Motilor, Memorandumului, IC Bratianu si Avram Iancu, primeste prin aceeasi metoda de “negociere fara anunt de participare” 1,3 milioane de lei pentru noi lucrari suplimentare.

La fel s-a intamplat si in cazul proiectului de Bike-Sharing, unde pe langa amanari peste amanari, s-au incheiat nu mai putin de trei contracte pentru lucrari suplimentare. Primaria a semnat un contract de mentenanta a sistemului, in valoare de 7,2 milioane de lei, cu societatea din Brasov Wind Techologies. A fost a treia suplimentare de lucrari pentru proiect. Intr-o prima faza, Primaria a suplimentat lucrarile cu 200.000 de lei, fiind vorba de costul unor lucrari care nu au fost cuprinse in contractul de executie. Apoi, s-au mai cheltuit in plus inca 1,8 milioane de lei pentru lucrarile pentru realizarea pistelor de biciclete. Proiectul european de bike-sharing a fost aprobat in 2011 si are o valoare totala de 17,6 milioane de lei, din care 13,4 suma nerambursabila.

In luna iulie 2014 a fost nevoie de lucrari suplimentare la “Modernizarea si extinderea sistemului de transport public in comun in zona metropolitana Cluj –Etapa I” in valoare de peste 10.000 de lei. Procedura a fost tot de negociere fara anunt de participare, motivand ca  “Lucrarile / produsele / serviciile pot fi furnizate numai de un anumit ofertant, din motive tehnice”. Firma castigatoare este Ramb Sistem SRL din Brasov.

In 10 noiembrie 2015, procurorii DNA Cluj faceau mai multe perchezitii, atat la Primaria Cluj-Napoca, cat si sediul unor societati sau domiciliile unor persoane fizice, intr-un dosar ce vizau fapte de coruptie savarsite in perioada 2012-2015. Actele pe care anchetatorii le-au solicitat atunci institutiei publice se refereau la contractul de ticketing, semnat cu doua societati: CS Vision SRL si Ramb Sistem SRL.

Nici proiectele de reabilitare a liniei de tramvai sau de modernizare a Parcului Central nu au scapat de lucrari suplimentare.

Peste 26.000 de lei au costat lucrarile suplimentare la proiectul ‘Restaurarea ansamblului monumen istoric Parcul central Simion Barnutiu si Cazinou din municipiul Cluj-Napoca”. Acestea au fost executate de ACI, firma care s-a ocupat de intreg proiectul pentru peste 17 milioane de lei.

Ambele tronsoane din proiectul de reabilitare a liniei de tramvai din oras au avut nevoie de lucrari suplimentare. Tronsonul Piata Garii – Bulevardul Muncii a avut nevoie de trei suplimentari. 355.000 de lei s-au “negociat fara anunt de participare” pentru lucrari suplimentare la proiectul de modernizare a liniei de tramvai pe tronsonul Piata Garii – Bulevardul Muncii. Contractul a ajuns la Swietelsky Baugesellschaft mbH, una dintre firmele din consortiul care s-a ocupat de intregul proiect pentru peste 104 milioane de lei. Apoi alte 78.000 de lei s-au dus catre Swietelsky, iar intr-o noua procedura s-au mai dat 138.000 de lei.

Si la tronsonul Manastur – Piata garii a fost nevoie de lucrari suplimentare care nu au fost incluse in contractul initial. Acestea au costat 1,5 milioane de lei.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *