Strada modernizată Emil Isac, proaspăt inaugurată, ale cărei lucrări au fost urmărite îndeaproape de primarul Emil Boc, strada fiind una centrală, aflată în imediata vecinătate a Primăriei, a fost spartă în 21 ianuarie de muncitorii de la gaz, care au săpat un crater de câțiva metri pe partea carosabilă.
Primăria Cluj-Napoca a anunțat, pe site-ul oficial, că strada Emil Isac, modernizată cu fonduri europene, a fost deschisă circulației în data de 23 octombrie 2020. Așadar, cu doar 3 luni în urmă.
Faptul că la 3 luni după inaugurarea străzii, aceasta a devenit din nou un șantier periculos, datorită defecțiunilor rețelelor subterane de gaz, spune multe despre calitatea lucrărilor de modernizare efectuate.
Ziar de Cluj a filmat muncitorii (pe ale cărora echipamente scria „E.ON” și „Delgaz Grid”) lucrând de zor pentru remedierea unei avarii pentru care a fost necesară excavarea, în adâncime, a unei largi porțiuni din carosabilul recent turnat.
Agresiv, angajatul firmei de distribuție a gazelor naturale care supraveghea lucrările a încercat să ne împiedice să filmăm, afirmând că suntem pe un șantier, că trebuie să ne îndepărtăm la 10 metri, pentru că „iasă gazul și-i pericol”. Asta, cu toate că nu ne aflam pe un șantier, ci pe spațiul public, pe o stradă proaspăt inaugurată, deși oamenii treceau nestingheriți pe trotuar, la nici un metru de la craterul în care se intervenea.
Dacă într-adevăr exista un pericol de explozie din cauza unei scurgeri de gaze, se ridică întrebarea de ce șantierul nu a fost delimitat și îngrădit pe o rază de siguranță de 10 metri.
Urmăriți imaginile și afirmațiile angajatului agresiv al companiei de gaze:
Strada a fost excavată integral, dar rețelele de gaz nu au fost modernizate
Primarul Emil Boc anunța pe pagina sa de Facebook, în 20 mai 2020, începerea lucrărilor de modernizare în Piața Blaga și pe străzile Napoca, Petru Maior, Emil Isac și Republicii (până la intersecția cu strada Avram Iancu).
Cu toate că întreaga stradă Emil Isac a fost excavată, se pare că numai Electrica și Compania de Apă au realizat lucrări preliminare de modernizare a infrastructurii subterane, compania de gaz nefiind nominalizată:
„Modernizarea presupune două etape:
1. Etapa lucrărilor de infrastructură desfășurate de către Electrica, Compania de Apă, CFO Integrator (introducerea cablurilor în subteran);
2. Etapa modernizării efective a străzilor, conform planșelor atașate.
Termenele contractuale de finalizare a diferitelor lucrări preliminare de modernizare la rețelele electrice și pe tronsoanele necesare din afara amplasamentului – lucrări desfășurate de SDEE Electrica Cluj, Compania de Apă și CFO Integrator – sunt următoarele:
– Piața Lucian Blaga: 30 mai
– strada Napoca: 5 iunie
– strada Petru Maior: 5 iunie
– strada Emil Isac: 5 iunie
Lucrările desfășurate de SDEE Electrica SA (lucrările de relocare a rețelelor în subteran) necesită în această perioadă intervenții pe următoarele străzi, pe trotuar sau/și carosabil:
– Clinicilor, Victor Babeș, Avram Iancu, Gh. Șincai, Universității, Piața Unirii, Moților, str. Sindicatelor și str. Alexandru Ciurea.
Având în vedere termenele asumate de companiile de rețele edilitare, respectiv termenul din contractul cu SC Diferit SRL, Primăria Cluj-Napoca estimează următoarele termene integrale de finalizare a lucrărilor de modernizare din acest proiect:
– iunie 2020 pentru strada Republicii, tronson Napoca – Avram Iancu
– septembrie 2020 pentru străzile Napoca, Petru Maior și Emil Isac
– 30 noiembrie 2020 pentru Piața Lucian Blaga
Dragi clujeni,
Ne cerem scuze pentru deranjul temporar produs de lucrări și vă mulțumim pentru întelegere.
Vă asigur că am făcut tot ce a fost legal și tehnic posibil pentru a diminua la maximum termenele pentru desfășurarea lucrărilor.
Vă asigur ca voi monitoriza zilnic stadiul derulării lucrărilor astfel încat firmele implicate să respecte termenele contractuale.
Vă mulțumesc și vă asigur că vom avea o modernizare demnă de centrul Clujului!”, a postat Emil Boc.
Dacă citim printre rânduri postarea primarului, putem înțelege faptul că compania de distribuție a gazului metan nu a efectuat lucrări de modernizare a rețelelor subterane când strada era un imens șantier, înainte ca Emil Isac să fie reasfaltată.
Cu toată monitorizarea atentă a lui Emil Boc, pe Emil Isac lucrările nici nu au fost terminate la timp și nici nu avem o „modernizare demnă de centrul Clujului”.
Ziar de Cluj a solicitat lămuriri din partea Primăriei Cluj-Napoca și a companiei E-On și DelGaz Grid (compania de distribuţie de gaze naturale şi electricitate a grupului E.ON), referitor la intervenția realizată în cursul zilei de 21 ianuarie pe strada Emil Isac – care a fost cauza intervenției, modul în care a fost remediată avaria, care a fost gradul de pericol public pe care l-a reprezentat, de ce nu a fost delimitat și îngrădit perimetrul de 10 metri, pentru ca trecătorii să fie feriți de pericol în caz de explozie. De asemenea, i-am întrebat pe reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca și pe cei ai DelGaz Grid dacă infrastructura subterană de gaze naturale a fost modernizată cu ocazia modernizării străzii.
Reprezentanții Delgaz Grid au răspuns la solicitarea Ziar de Cluj, informându-ne că „intervenția de pe strada Emil Isac a avut ca scop remedierea unui defect detectat în urma monitorizării curente a reţelei de distribuţie din municipiu”, autoritățile locale fiind informate cu privire la necesitatea intervenției. Potrivit reprezentanților DelGaz Grid, la data modernizării străzii Emil Isac, rețeaua de gaz nu întrunea condițiile de includere în planurile de investiții, așa că aceasta nu a fost modernizată. Totuși, ca urmare a defectului constatat și remediat recent, compania a luat decizia de a intensifica monitorizarea rețelei de gaze naturale din zonă:
„Ca urmare a solicitării dvs., Delgaz Grid vă pune la dispoziție următoarele informații:
Prioritatea Delgaz Grid este exploatarea în condiţii de maximă siguranţă a reţelelor de gaze naturale şi de aceea compania monitorizează permanent funcţionarea acestora şi, în conformitate cu normele din domeniu, intervine şi efectuează lucrări ori de câte ori este necesar pentru a asigura alimentarea consumatorilor cu gaze naturale în condiţii de siguranţă şi la parametri optimi.
Intervenţia pe strada Emil Isac din Cluj-Napoca, din data de 21 ianuarie a.c., a avut ca scop remedierea unui defect detectat în urma monitorizării curente a reţelei de distribuţie din municipiu.
Autoritățile locale au fost informate cu privire la necesitatea intervenției companiei noastre, fiind respectată legislația în vigoare, iar defectul a fost remediat în aceeași zi. Lucrările au fost executate în condiții de siguranță.
În ceea ce privește modernizarea rețelelor de gaz, în elaborarea planurilor de investiții se ține cont de mai mulți factori printre care enumerăm: vechimea conductelor, agresivitatea solului în cazul conductelor pozate subteran precum și frecvența defectelor detectate în cadrul monitorizării curente a rețelelor. La data modernizării străzii menționate, rețeaua de gaz nu întrunea aceste condiții de includere în planurile de investiții.
Urmare a defectului constatat și remediat săptămâna trecută, pentru alimentarea în condiții de siguranță a consumatorilor compania a luat decizia de a intensifica monitorizarea rețelei de gaze naturale din zonă.”
Așadar, când strada a fost excavată integral, Delgaz Grid nu a considerat că rețeaua de gaz de pe Emil Isac trebuie modernizată. La trei luni de la modernizarea și asfaltarea străzii, în urma unei monitorizări curente, s-a constatat totuși existența unei avarii. Acum strada este monitorizată mai intens.
Se ridică, prin urmare, următoarele întrebări:
Dacă, în cadrul monitorizărilor, vor fi detectate noi defecte ale rețelei de distribuție, strada proaspăt inaugurată va fi spartă din nou, pe alte porțiuni?
De ce, la 3 luni de la finalizarea străzii, a fost nevoie de o intervenție pentru remedierea unui defect al rețelei de distribuție? Muncitorii au avariat conductele subterane de gaz în timp ce au lucrat la modernizarea străzii? Acestea trebuiau, de fapt, schimbate, când strada a fost integral excavată, când modernizarea rețelei nu ar fi presupus un disconfort suplimentar pentru clujeni?
Întrebări la care doar viitorul ne va răspunde. Cert este că practica de a se sparge străzile nou asfaltate pentru intervenții la rețelele de utilități este una comună în Cluj și în România.