In vizor

Incredibil! ISU Cluj zice că nu poate impune angajaților ce să facă în timpul liber. Adică să pape în restaurantul lui Pescobar ce funcționa ilegal

ISU Cluj nu consideră că e o problemă faptul că angajații instituției frecventează localuri care nu dețin autorizație pentru securitatea la incendiu. Într-un răspuns năucitor dat redactiei Ziar de Cluj, purtătorul de cuvânt al ISU Cluj, Andrei Biriș, nu vede nicio problemă de moralitate sau probitate profesională prin faptul ca un angajat al său face publicitate unui local fără autorizație la incendiu.  ISU Cluj a venit cu penibilitatea de scuză că instituția nu impune angajaților săi unde să își petreacă timpul liber.

„Instituția noastră nu impune felul cum angajații aleg să își petreacă timpul liber și nici destinațiile pentru care aceștia optează. Menționăm, totodată, faptul că personalul din cadrul compartimentului Informare și Relații Publice nu deține, conform competențelor, atribuții privind operațiunile de control la operatorii economici din diverse domenii de activitate”, este răspunsul transmis de purtătorul de cuvânt al ISU Cluj.

Ziar de Cluj vă prezenta în week-end cum PR-ul de la ISU Cluj, Paul Olar, să hăhăia în 7 decembrie la pescobarul ilegal. Păi dacă totul e atât de transparent, și angajații ISU Cluj pot face ce vor ei în timpul liber, de ce a șters Paul Olar sesizarea făcută de femeia șocată de video-urile postate de el și a mai și blocat-o?

De ce e stupefiantă reacția ISU Cluj? Pentru că acesta este o structură MAI. Ori asta înseamnă că și polițiștii de la rutieră de exemplu în timpul lor liber pot să participe la petrecerile traficanților de droguri. Că doar nu e de competența lor să stabilească cine face sau nu face, trafic de droguri.

Citește și:

PR-ul de la ISU Cluj, imbecilul de Paul Olar, se maimutarea in 7 decembrie la pescobarul Taverna Racilor din Cluj ce nu avea autorizatii si avize! Ba, Olar, nu iti dai tu demisia putin?

Ia pune-ți mâna și citi voi, acolo la ISU Cluj, ORDINUL nr. 1.489 din 3 noiembrie 2006pentru aprobarea Codului de etică şi deontologie a personalului din Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi din structurile subordonate

(că poate nu-l aveți, vi-l dăm noi în integralitatea sa, ca să nu mai mâncați căcat în comunicate imbecile)

În temeiul prevederilor art. 9 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 604/2003, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul administraţiei şi internelor emite următorul ordin:

Articolul 1

Se aprobă Codul de etică şi deontologie a personalului din Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi din structurile subordonate, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Articolul 2

Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene şi al municipiului Bucureşti vor asigura ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.

Articolul 3

Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

  1. Ministrul administraţiei şi internelor,

Anghel Andreescu, secretar de stat, Bucureşti, 3 noiembrie 2006.

Nr. 1.489.

Anexa

CODUL DE ETICĂ ŞI DEONTOLOGIE a personalului din Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi din structurile subordonate

Capitolul I Dispoziţii generale

Articolul 1

Codul de etică şi deontologie a personalului din Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi din structurile subordonate, denumit în continuare cod, reglementează conduita în relaţiile de serviciu ale personalului respectiv şi stabileşte principiile generale care statuează activitatea profesională din Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi din structurile subordonate.

Articolul 2

În îndeplinirea atribuţiilor specifice, personalul din Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi din structurile subordonate, denumit în continuare personal, beneficiază, conform legii, de protecţia instituţiei din care face parte, aceasta fiind obligată să îi furnizeze, în orice împrejurare şi în mod oportun, sprijin adecvat, în condiţiile legii.

Articolul 3

În exercitarea atribuţiilor funcţionale personalul cooperează şi se bucură de sprijinul autorităţii publice, în conformitate cu normele legale în vigoare.

Articolul 4

Respectarea principiilor şi regulilor din prezentul cod reprezintă o îndatorire de onoare a personalului.

Capitolul II Obiective

Articolul 5

Prin implementarea prezentului cod se urmăreşte:

  1. a) creşterea prestigiului Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă şi al structurilor subordonate, prin eliminarea actelor de corupţie;
  2. b) informarea publicului cu privire la conduita profesională la care este îndreptăţit să se aştepte din partea personalului în exercitarea atribuţiilor de serviciu;
  3. c) prevenirea abaterilor de la normele de conduită;
  4. d) crearea unui climat de încredere şi respect reciproc între cetăţeni şi personal, pe de o parte, şi între cetăţeni şi autorităţile administraţiei publice, pe de altă parte;
  5. e) asigurarea unui grad sporit de transparenţă a activităţilor aflate în sarcina personalului;
  6. f) acceptarea cu demnitate şi în deplină cunoştinţă de cauză a privaţiunilor specifice funcţiei îndeplinite, precum şi a situaţiilor de risc, uneori extrem, cu care se confruntă pe timpul îndeplinirii misiunilor specifice;
  7. g) informarea personalului cu privire la drepturile şi obligaţiile pe care le are pe timpul exercitării atribuţiilor de serviciu.

Capitolul III Principii generale

Articolul 6

(1) Principiile care guvernează etica şi deontologia profesională a personalului sunt următoarele:

  1. a) legalitatea – orice acţiune întreprinsă în conformitate cu cerinţele funcţiei trebuie efectuată în spiritul şi litera legii;
  2. b) prioritatea interesului public – în îndeplinirea atribuţiilor funcţionale personalul are îndatorirea de a considera întotdeauna interesul public mai presus de interesul personal;
  3. c) asigurarea egalităţii de tratament – personalul are îndatorirea de a aplica acelaşi regim juridic în situaţii identice sau similare;
  4. d) nediscriminarea – neadmiterea de discriminări pe criterii de vârstă, sex, rasă, origine etnică, apartenenţă religioasă sau de orice altă natură;
  5. e) profesionalismul – personalul are obligaţia de a îndeplini atribuţiile de serviciu cu responsabilitate, competenţă, eficienţă, corectitudine şi conştiinciozitate;
  6. f) imparţialitatea şi independenţa – personalul este obligat să aibă o atitudine obiectivă, neutră faţă de orice interes politic, economic, religios sau de altă natură, în exercitarea atribuţiilor funcţionale; (poate ne explicați în al cărui interes economic imparțial grohăia angajatul ISU Cluj în incinta ”Pescobar” cât de extrasupercalifragilistici sunt shrimpii? – R. Red.)
  7. g) loialitatea – apărarea prestigiului instituţiei şi al colectivului în care îşi desfăşoară activitatea şi ocrotirea interesului public prin orice mijloace legale, inclusiv judiciare;
  8. h) integritatea morală – personalului îi este interzis să solicite sau să accepte, direct ori indirect, pentru el sau pentru alţii, vreun avantaj ori beneficiu în considerarea atribuţiilor funcţionale pe care le exercită sau să abuzeze în vreun fel de acestea;
  9. i) cinstea şi corectitudinea – în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu personalul trebuie să fie de bună-credinţă;
  10. j) deschiderea şi transparenţa – activităţile desfăşurate de personal în exercitarea atribuţiilor sale funcţionale sunt publice şi pot fi supuse monitorizării cetăţenilor;
  11. k) continuitatea şi gradualitatea – asigurarea unor controale periodice ale situaţiilor de risc şi aplicarea unor măsuri din ce în ce mai severe în cazul menţinerii riscului peste nivelele acceptabile;
  12. l) confidenţialitatea – obligaţia de a păstra secretul privind informaţiile care nu sunt de interes public obţinute în cursul desfăşurării activităţii.

(2) Orice persoană fizică sau juridică este îndreptăţită să pretindă personalului respectarea acestor reguli de conduită în raporturile sale de serviciu cu aceasta.

Capitolul IV Reguli de conduită

Articolul 7

Pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu personalul este obligat:

  1. a) să se conformeze dispoziţiilor legale referitoare la îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, inclusiv celor ce privesc interzicerea şi/sau restrângerea exercitării unor drepturi;
  2. b) să fie loial faţă de instituţia în care lucrează şi să apere în orice situaţie prestigiul acesteia;
  3. c) să nu solicite şi/sau să nu accepte, în mod direct sau indirect, bani, cadouri, favoruri, servicii sau alte avantaje ce îi sunt destinate personal, familiei, părinţilor, prietenilor ori persoanelor cu care are relaţii de serviciu şi să respingă ferm orice promisiune care ar putea influenţa imparţialitatea şi corectitudinea în luarea unor decizii ori ar putea determina efectuarea unei operaţiuni necuvenite în favoarea ofertantului;
  4. d) să nu se prevaleze de informaţii şi date la care are acces datorită serviciului, pentru a desfăşura, el însuşi sau prin intermediul altor persoane cărora le sunt aduse la cunoştinţă respectivele informaţii, activităţi de natură a genera obţinerea unor venituri sau foloase necuvenite ori producerea de prejudicii materiale sau morale altor persoane;
  5. e) să nu realizeze acte şi fapte susceptibile de a produce efecte juridice sau de a genera orice alte consecinţe care ar afecta interesul instituţiei;
  6. f) să nu permită utilizarea numelui ori a imaginii proprii, precum şi a instituţiei în care este încadrat, în acţiuni publicitare, directe sau mascate, pentru promovarea unei activităţi comerciale; (aceeași întrebare, tovarășul Biriș, pentru cine grohăia cu gura plină despre deliciile culinare de la ”Pescobarul” ilegal, angajatul dumneavoastră? – N. Red.)
  7. g) să promoveze o imagine corectă a ţării şi a instituţiei pe care o reprezintă, în cadrul organizaţiilor internaţionale, instituţiilor de învăţământ, conferinţelor, seminariilor şi al altor activităţi cu caracter internaţional;
  8. h) să aibă o conduită corespunzătoare regulilor de protocol, să nu încalce legile şi obiceiurile ţării gazdă şi să nu exprime opinii personale defăimătoare privind aspectele naţionale sau disputele internaţionale, în cazul deplasărilor în străinătate;
  9. i) să nu desfăşoare activităţi ce generează ori ar putea genera conflict de interese sau care intră în contradicţie cu responsabilităţile oficiale;
  10. j) să fie imparţial şi să respecte principiul nediscriminării pe criterii de vârstă, sex, rasă, origine etnică, apartenenţă religioasă sau altele asemenea;
  11. k) să comunice în timp util şefilor ierarhici şi autorităţilor în drept orice încălcare a legii de care a luat cunoştinţă în timpul sau în legătură cu serviciul;
  12. l) să nu primească direct cereri sau petiţii a căror rezolvare intră ori ar putea să între în competenţa sa, să nu discute direct cu petenţii, cu excepţia cazului în care i s-au stabilit în mod oficial asemenea atribuţii, şi să nu intervină pentru influenţarea soluţionării acestor cereri;
  13. m) să susţină cu demnitate şi competenţă drepturile şi interesele legitime ale Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, ale structurilor din subordinea sa, precum şi ale personalului acestora, cu respectarea confidenţialităţii, în întreaga sa activitate; aceasta nu trebuie interpretată ca o derogare de la obligaţia legală de a furniza informaţii de interes public, în condiţiile legii; (când a șters sesizarea cetățencei care l-a surprins grohăind la ”Pescobar”, care obligație legală o respecta angajatul dumneavoastră, tovarășul Biriș? – N. Red.)
  14. n) să asigure folosirea timpului de lucru, fondurilor financiare şi a bunurilor publice exclusiv pentru desfăşurarea în mod eficient a activităţilor aferente funcţiei, să ocrotească patrimoniul instituţiei şi să evite producerea oricărui prejudiciu acestuia;
  15. o) pe timpul îndeplinirii misiunilor specifice, să acorde o atenţie deosebită protecţiei unor categorii speciale sau vulnerabile ale populaţiei, cum ar fi: copiii, femeile, bătrânii, persoanele cu dizabilităţi;
  16. p) să poarte, după caz, însemnele distinctive, uniforma şi, respectiv, echipamentul prevăzut de lege pentru a fi protejat şi recunoscut cu uşurinţă pe timpul misiunilor şi să-şi decline întotdeauna identitatea atunci când intră în contact cu alte persoane în legătură cu îndeplinirea îndatoririlor profesionale;
  17. q) în îndeplinirea unor misiuni în cooperare cu alte structuri ale Ministerului Administraţiei şi Internelor, să aibă în vedere respectarea, după caz, şi a regulilor de conduită specifice respectivelor structuri;
  18. r) să respingă cu fermitate şi neechivoc tentativele de corupere sau de influenţare, exercitate de terţe persoane asupra sa, în scopul de a nu-şi îndeplini atribuţiile de serviciu în strictă conformitate cu prevederile legale, cel în cauză având obligaţia să-şi informeze de îndată şeful ierarhic despre asemenea tentative.

Articolul 8

Personalul are obligaţia de a nu aduce atingere onoarei, reputaţiei şi demnităţii colegilor şi persoanelor cu care intră în legătură în exercitarea funcţiei publice, prin:

  1. a) întrebuinţarea unor expresii şi gesturi jignitoare;
  2. b) dezvăluirea unor aspecte ale vieţii private;
  3. c) formularea unor sesizări sau plângeri calomnioase.

Articolul 9

În îndeplinirea atribuţiilor de serviciu personalul care lucrează direct cu publicul sau care desfăşoară activităţi de prevenire a situaţiilor de urgenţă, suplimentar faţă de obligaţiile prevăzute la art. 7, are următoarele obligaţii:

  1. a) să respecte cu stricteţe reglementările tehnice în domeniu, acţionând numai în conformitate cu prevederile actelor normative specifice în vigoare;
  2. b) să asigure transparenţa privind activităţile desfăşurate, pentru a câştiga şi menţine încrederea societăţii civile în instituţia pe care o reprezintă;
  3. c) să nu se lase influenţat de factorii responsabili şi alte persoane din obiectivul controlat, pentru asigurarea obiectivităţii şi eficienţei constatărilor şi a măsurilor pe care le presupune activitatea de control;
  4. d) să informeze ierarhic comanda inspecţiei, înainte de a accepta o sarcină, despre orice relaţie pe care o are cu persoane din obiectivul unde urmează să efectueze controlul sau despre orice activităţi desfăşurate ce ar putea pune la îndoială independenţa sa de apreciere şi de acţiune;
  5. e) să nu accepte controlarea niciunei unităţi dacă a fost implicat în calitate de consultant, verificator, expert sau în altă calitate similară la proiectare, instruire, organizare ori la alte activităţi desfăşurate în cadrul acesteia;
  6. f) să nu divulge date şi informaţii cu privire la acţiunile sau rezultatele controalelor proprii ori ale colegilor de serviciu, conţinutul documentelor ori al informaţiilor de care ia cunoştinţă în cadrul activităţii sale profesionale şi să nu le folosească în scop personal;
  7. g) să prezinte cu toată obiectivitatea, onestitatea şi echitatea cele constatate pe timpul activităţilor specifice şi să insiste, folosind numai argumente ştiinţifice şi legale, pentru înlăturarea urgentă a unor stări neconforme cu legea ori care pun în pericol mediul înconjurător, viaţa cetăţenilor şi proprietatea persoanelor fizice şi juridice.

Articolul 10

Personalul trebuie să adopte o atitudine imparţială şi justificată pentru rezolvarea clară şi eficientă a problemelor cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, prin promovarea unor soluţii similare sau identice raportate la aceeaşi categorie de situaţii de fapt.

Articolul 11

Personalul trebuie să dovedească stăpânire de sine, capacitate de comunicare, abilităţi de gestionare a situaţiilor conflictuale, dezvoltându-şi prin sistemul de formare continuă puterea de înţelegere a problemelor sociale, culturale şi educaţionale specifice colectivităţii în care îşi exercită profesia, precum şi, după caz, capacităţi manageriale.

Articolul 12

Personalul trebuie să aibă o ţinută vestimentară adecvată, decentă şi corectă.

Articolul 13

(1) Personalul trebuie să aibă un comportament ferm, fără a etala un aer de superioritate, duritate, aroganţă sau atitudine autoritară.

(2) Personalul are obligaţia de a respecta libertatea opiniilor şi de a nu se lăsa influenţat de considerente personale sau de popularitate.

(3) În exprimarea opiniilor personalul trebuie să evite generarea de conflicte cauzate de schimbul de păreri.

Articolul 14

Personalul răspunde pentru acţiunile, inacţiunile şi omisiunile sale, în condiţiile legii.

Articolul 15

Personalul care deţine o funcţie de conducere răspunde pentru dispoziţiile date subordonaţilor în temeiul autorităţii pe care o exercită potrivit prevederilor legale.

Capitolul V Dispoziţii finale

Articolul 16

Funcţionarii publici şi personalul contractual din Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi din structurile subordonate sunt obligaţi să respecte prevederile prezentului cod, coroborate cu cele ale Legii nr. 7/2004 privind Codul de conduită a funcţionarilor publici sau, după caz, ale Legii nr. 477/2004 privind Codul de conduită a personalului contractual din autorităţile şi instituţiile publice.

Articolul 17

Prevederile prezentului cod se completează, după caz, cu alte prevederi aplicabile cuprinse în regulamentele militare, ordinele şi dispoziţiile specifice în vigoare.

Articolul 18

Încălcarea dispoziţiilor prezentului cod atrage răspunderea disciplinară, contravenţională sau penală, după caz.

Articolul 19

Şefii structurilor din Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi ai celor subordonate vor lua măsurile necesare pentru cunoaşterea şi aplicarea prevederilor prezentului cod de către întregul personal al acestora.