In vizor

În prag de alegeri, Emil Boc "bate în cuie" alte 5 parkinguri electorale

Aşa cum ne-a obişnuit din 2004 încoace, în prag de alegeri, fie ele locale sau parlamentare,  Emil Boc anunţă demararea unor mari proiecte de infrastructură ce tind să îmbunătăţească calitatea vieţii plătitorului de taxe şi impozite clujean. Recent, edilul a vehiculat ideea construirii a 5 noi parkinguri în cartiere. În acest sens, la ședința de mâine, consilierilor  locali li se va supune la vot includerea respectivelor amplasamente pe lista obiectivelor de investiții din acest an. Doar pentru faza de studii și proiecte tehnice municipalitatea va plăti 500.000 de lei.

În 12 ani, 5 parkinguri 

Emil Boc guverează municipiul Cluj-Napoca direct sau prin interpuşi, Sorin Apostu şi Radu Moisin, de mai bine de 12 ani. Din 2004 şi până în prezent administraţia locală clujeană a dat locuitorilor un număr impresionant de spaţii de parcare, atât în zona centrală cât şi în cartiere. Emil Boc “ne omoară” cu promisiuni ferme că va construi noi spaţii de parcare, de 12 ani. Pentru că Emil Boc are nevoie de voturile voastre pentru listele PNL de la parlamentare, iar promite în prag de alegeri parkinguri „bătute în cuie” în cartiere.

În ultimii patru ani nu a fost dat spre utilizare niciun parking în cartierele din Cluj-Napoca. Din acest motiv, lupta pentru locurile de parcare este una acerbă şi determină multe certuri între cetăţeni. Staţionările maşinilor peste noapte în cartierele Clujului face ca, de cele mai multe ori, firmele de salubritate să nu poată să îşi facă  datoria şi să ridice gunoiul la timp, iar echipajele de intervenţie ale Serviciului de Ambulanţă să nu poată ajunge la cei suferinzi. În tot acest timp, Primăria ridică din umeri şi promite ca va soluţiona punctual fiecare sesizare a cetăţenilor prin aplicarea de amenzi. 

Recent, admininistrația Boc a bătut în cuie locațiile pentru cinci noi parkinguri pe care să le construiască în cartierele clujene, într-un viitor îndepărtat. Viitoarele zone unde vor fi edificate parkingurile de cartier  urmează să fie amenajate pe Primăverii nr. 8, pe strada Mogoșoaia, pe aleea Azuga, pe strada Băița nr. 3 și pe strada Trotușului nr. 5. Pentru acestea amplasamente, într-o primă fază,  vor fi demarate studii urbanistice, studii de fezabilitate și proiectele tehnice, pentru care municipalitatea va plăti în total 500.000 de lei. Până când se va turna prima cifă de beton la fundaţiile parkingurilor repective să recapitulăm ce a reuşit Emil Boc să facă în materie de parcări în oraş. 

Primul parking construit din bani publici inaugurat în Cluj-Napoca a fost cel din apropierea clădirii Primăriei. Din iunie 2007, la trei ani de la preluarea fotoliului de primar, Emil Boc le-a oferit clujenilor cele 382 de locuri pe care le deţine parkingul din Piaţa Lucian Blaga. Acesta este cea mai rentabilă investiţie în domeniu din partea Primariei, procentul de ocupare fiind în timpul săptămanii de 100%. Costurile de realizare a parkingului au fost de 14,6 milioane de lei, iar firma care a ridicat edificiul a fost Transilvania Constructii S.A.  

Pasul al doilea în construirea de spaţii de parcare, în cartiere de această dată, a fost facut în a doua jumatate a lunii august 2010, când a fost dat în folosinţă parkingul amenajat de municipalitate pe strada Primăverii. După scandaluri interminabile cu locatarii zonei, primarul de la acea vreme, Sorin Apostu, a reuşit să ofere cu circuit închis, în regim de parcare de cartier cu abonament 461 de locuri. Pentru edificarea  parkingului de pe strada Primăverii, din bugetul local au fost cheltuiţi 16,1 milioane lei iar lucrările au fost realizate de Transilvania Construcţii S.A. în subantrepriză Con-A. Primăria a mai plătit 47.120 de lei pentru dirigenţia de şantier asigurată de către Panty Construct.

Cel de al treilea parking construit în cartierele municipiului  a fost în ianuarie 2012 în  Gheorgheni, pe Aleea Băişoara. Investiţia de la bugetul local pentru cele 350 de locuri de parcare a fost de 4,6 milioane de lei plus TVA, iar constructorul fiind firma Construdava. În vara aceluiaşi an Emil Boc tăia panglica în cartierul Mănăştur la inaugurarea parkingului de pe strada Mehedinţi unde, doar cu abonament există 126 de locuri de parcare realizate, investiţia ridicându-se la 2,4 milioane de lei + TVA.

Ultimul dintre parkingurile ce aparţin municipalităţii clujene a fost inaugurat făra prea mult tam-tam în iunie 2013 pe strada Fabricii de Zahăr din cartierul Mărăşti. Spre deosebire de restul locaţiilor de parcare ale Primăriei lucrările au durat trei ani, întârzierea fiind cauzată de intrarea în insolvenţa a firmei executante, Concefa din Sibiu. În prezent, cele 310 de locuri de parcare de pe strada Fabricii stau mai mult neocupate, deoarece oamenii zonei preferă să îşi lase maşinile pe trotuar, blocând accesul pietonilor. Din bugetul municipiului, pentru ridicarea parkingului din Mărăşti, s-au cheltuit 7,24 milioane de lei.

Emil Boc a promis alegătorilor, în iunie 2015, că va rezolva problema majoră a clujenilor – lipsa locurilor de parcare, astfel încât traficul din oraş să fie în parametri decenţi. Emi Boc a afirmat că oraşul are forţa de a construi în următorii trei ani un număr de aproximativ 40-50 de parkinguri, iar suma pe care ar putea să o investească din bugetul local ar fi de aproximativ 20 de milioane de euro. În conditiile în care din 2004 până în prezent în municipiul Cluj-Napoca au fost inaugurate doar 5 unităti de parcare, clujenii nu prea mai cred în ideile fanteziste ale lui Emil Boc. 

Eterna problemă a garajelor cu murături dintre blocuri a fost atinsă voalat de primar. Acesta a anunţat, în 10 iulie 2014, într-o emisiune la Ştiri de Cluj, că garajele din Cluj-Napoca vor dispărea, decizie pentru care îşi asumă „impopulariatea”.

“Soluţia e clară în Cluj. După părerea mea, în cartiere, trebuie facute două lucruri, după Abecedarul: Asfalt, Bec, Canalizare. Mai trebuie făcute canalizări şi trotuare, dar în urmatorul pas, în 2015 – 2018, trebuie demolate garajele şi din două garaje faci trei locuri de parcare. Trebuie anunţaţi oamenii cu 6 luni înainte pentru a-şi ridica garajele. Sunt cam 20% utilizate ca garaje, restul sunt depozite sau mici ateliere”, afirma Emil Boc în iulie 2014. 

Emil Boc, în preajma alegerilor din acest an s-a răzgândit şi a cerut timp, pentru ca aceste construcţii hidoase dintre blocuri să dispară de pe raza municipiului Cluj-Napoca. Primarul a invocat două probleme care vor trebui rezolvate înainte de demolarea propriu-zisă.

“În primul rând vorbim despre situaţia juridică a terenului de sub garaje şi apoi de un timp pe care trebuie să-l acorzi proprietarilor pentru a fi informaţi că acolo se construieşte altceva. Totul trebuie făcut gradual, pentru că unii au autorizaţie de construcţie şi trebuie să respecţi acest drept, cu un termen rezonabil de informare între 3 şi 6 luni. În locul garajelor vrem să amenajăm câte un parking de mari dimensiuni, iar acolo unde nu e posibil asta vrem să amenajăm parcări la sol. Dacă avem revendicări de teren şi puneri în posesie nu facem altceva decât să-i învrăjbim pe oameni, pentru că nu vei mai putea să ai nici măcar atâtea locuri de parcare câte garaje sunt acum. Demolarea garajelor e o situaţie care se va avea în vedere, dar luată pas cu pas, treptat. Anul acesta nu va fi demolat niciun garaj pentru că nu sunt reglementate situaţiile juridice”, a declarat Emil Boc la Napoca FM în aprilie 2015. 

Construirea Centrului Cultural Transilvania – clădire care ar urma să găzduiască Filarmonica din Cluj-Napoca – este pe lista de investiţii a Primariei de câţiva ani încoace. În conditiile în care proiectul a fost finalizat înca de la început de 2013 – deja de trei ani jumătate– constructia propriu-zisă a Filarmonicii nu a început. Parteneriatul public-privat propus de municipalitate nu dă roade, în prezent reprezentantii primariei vehiculand ideea ca parkingul care ar urma sa fie construit sub CCT sa fie suportat din bugetul local. Niciun investitor nu se arată interesat să construiasca parkingul subteran de patru etaje al Centrului, estimat la 15 milioane de euro. 

Potrivit unui proiect ţinut la sertar de Primăria Cluj-Napoca, clujenii ar fi putut beneficia, de mai bine de 7 ani, de 530 de locuri de parcare în zona centrală, într-un parking subteran ce urma să fie construit în Piaţa Mihai Viteazu. Acest lucru ar fi  rezolvat în bună parte problema lipsei acute a locurilor de parcare din oraş. Cum firma Cogedir Gestao de Projectos SA, câştigătoarea, în 2009, a licitaţiei pentru realizarea acestui parking subteran, a sesizat reprezentanţii primariei cu privire la problemele tehnice apărute din cauza magistralei de alimentare cu apă a oraşului ce traverseaza Piaţa Mihai Viteazu, proiectul a fost amanat ani in sir.

În urma proceselor şi a celor 6 runde de negocieri, cetăţenii sunt pe cale să plătească, din buzunarul lor, incompetenta administraţiei clujene sub forma de despagubiri firmei portugheze, care are pe rol un proces în acest sens. Potrivit proiectului scos la licitaţia din 2009, în Piata Mihai Viteazu trebuia să se construiască un parking subteran cu 530 de locuri. Firma portugheză Cogedir Gestao de Projectos SA, câştigătoarea licitaţiei, a sesizat Primăria cu privire la problemele tehnice apărute din cauza magistralei de alimentare cu apă a oraşului ce traverseaza Piaţa Mihai Viteazu. În urma discuţiilor de la acea vreme, soluţia tehnică propusă de municiplaitate a fost reducerea  numărului locurilor de parcare cu 200. Acest lucru a dus la neîntelegerile dintre constructorul portughez şi Primărie în ceea ce priveste recuperarea investiţiei constructorului, fapt ce a determinat intentarea a două procese în instanţă îndreptate împotriva Primăriei Cluj Napoca, care a revocat concesiunea. 

Acum, în prag de alegeri, după ce a reuşit în 3 mandate să construiască doar 5 parkinguri,  Emil Boc reîncălzeşte ciorba, demarează şi totodată “bate în cuie” alte 5 locaţii de parcări în cartiere. Probabil că bazinul electoral din apropierea noilor locaţii vor aduce suficente voturi PNL-ului.  

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *