Intelegem ca atunci cand e furtuna, numarul taxiurilor disponibile e insuficient, insa, cand vine vorba de canicula, lucrurile se complica, iar numarul mic de taximetristi pe traseu e de nejustificat.
Zeci de persoane stau, la orele de varf, minute in sir la telefon asteptand o masina. Nervii sunt intinsi la maxim, atat din partea clientilor, cat si din partea operatorilor de taxi. Dispecerii nu mai fac fata numarului mare de comenzi, aplicatiile dau erori peste erori, iar taximetristii lipsesc cu desavarsire. Din toata povestea asta, surprinzator, cel care pierde, e clientul care, in cautarea unui taxi, isi mananca nervii, timpul si banii.
Motivatiile firmelor de taxi sunt care mai de care mai diversificate: de la disculpari puerile, pana la probleme false, toate firmele nu isi pot gestiona eficient numarul de masini de pe strazile orasului.
Oprean Ioan, administratorul firmei NOVA taxi, ne explica un fenomen paradoxal pentru un oras universitar, plin de viata, in care tinerii sunt majoritari.
„A crescut orasul, a crescut activitatea, iar personalul care lucreaza pe taxi a ramas imbatranit. Mai mult, datorita varstei inaintate, nu sunt motivati sa munceasca. O persoana de 65 de ani lucreaza, de obicei, doua ore dimineata si doua ore seara. Daca va uitati, veti vedea ca majoritatea taximetristilor sunt in varsta. In plus, mai ales in perioadale caniculare, taximetristii nu stau in taxiuri pentru ca e prea cald. Asta ar trebui sa intre in atributia Primariei, atunci cand dau reautorizarile, sa verifice fiecare cat a lucrat si sa se ia masuri pentru ca, in mod normal, un angajat trebuie sa lucreze 8 ore pe zi. Din pacate, lucrul acesta se face doar de forma, pentru a fi pus la dosar. Pe nimeni nu intereseaza fiecare cat lucreaza, iar eu, ca administrator, nu pot sa oblig taximetristii sa faca nimic. Pot doar sa ii rog frumos, sa munceasca pentru clienti, deoarece ii pierdem. Avem si noi multe plangeri/sesizari de la clienti. Chiar clienti vechi pe care ii pierdem din cauza nepasarii. La noi, problema e alta. Avem o medie de varsta de 30 de ani la taximetristi, doar ca avem foarte putine masini, un parc auto insuficient raportat la cerere. De exemplu, constant avem in jur de 200 de masini pe traseu. Mai mult nu ne putem permite.”
Pe langa nepasare, administratorul firmei DANIEL TAXI, ne prezinta o alta realitate a firmelor de taxi in perioada caniculara:
„E foarte cald, sunt soferi de taxi care nu rezista la caldura. Cu aerul conditionat e alta problema pentru ca il suporta poate 20% din oamenii care lucreaza si 50% din clientii care folosesc taxiurile. Mai mult, un taximetrist nu va sta niciodata la o temperatura constanta. Usile se deschid si se inchid, asa incat soferul e expus, motiv pentru care alege sa se protejeze. Un sistem de climatizare, oricat ar fi de performant, forteaza sanatatea. Spun asta pentru ca stiu. Sunt singurul administrator de firma care inca mai face meseria asta. E foarte cald, umiditatea e foarte mare. Sunt 60 si ceva de grade in masina, iar daca stai in stand mai mult de 5 minute, e foarte grav.”
Daca pentru NOVA taxi problema e numarul de masini, pentru DANIEL, problema e numarul de taximetristi:
„Noua ne-ar trebui acum o alta categorie de oameni. E foarte putina forta de munca. Nu mai avem soferi pe taxiuri. De exemplu, in parcul nostru sunt masini cu licenta care nu au sofer deloc, iar problema asta nu e doar la mine, ci la toata lumea. E o problema generala cu forta de munca la Cluj. Aceeasi problema o am pe toate firmele pe care le administrez. Oamenii pur si simplu nu mai vor sa munceasca. In momentul de fata am pe traseu in jur de 150-200 de masini.”
Printre toate firmele de taxi care ne-au furnizat informatii cu privire la problema numarului de taximetre in oras la orele de varf caniculare, cel mai „sincer” a fost domnul Sauca, patronul firmei NAPOCA Taxi:
„Am 204 masini pe traseu in momentul de fata. Din punctul meu de vedere totul e in regula, nu vad nicio problema. Intotdeauna la orele de varf sunt multe comenzi. Dimineata sunt probleme in cartiere iar la amiaza sunt probleme pentru comenzile din Centru. Intotdeauna la amiaza nu se vor gasi masini pe Centru. Nu are nicio legatura cu canicula. La noi se lucreaza normal.”
Potrivit Vicepresedintelui Sindicatului taximetristilor Clujeni, Pugna Ioan, „este absolut necesar sa refacem un parc auto care este mult peste perioada de exploatare normala. Taximetristii angajati la operatori nu isi pot desfasura munca in conditiile in care sunt 40 de grade in masina, in conditiile de trafic din cluj, asa incat, ei prefera sa se retraga catre casa pana pe la ora 17:00. Astfel, intre orele 12:00-17:00 taximetristii stau pe tusa. La fel, la tariful actual, nu e normal ca un client care solidcita un serviciu, acesta sa nu fie conform cu anul 2016.”
Daca ar fi sa facem o scurta statistica, cumuland toate firmele de taxi din Cluj, numarul de masini aflate constant pe strazi nu depaseste 1000. Asta in conditiile in care, in Cluj-Napoca, avem 2000 de licente acordate de Primarie, un numar si asa insuficient pentru numarul mare de comenzi. Mai mult, pe timp de canicula sau de ploaie, lucrurile sunt si mai grave. Daca pe timp de ploaie sunt multi clienti, pe timp de canicula majoritatea taximetristilor aleg sa se ascunda pe terase la racoare. Cumulat cu conditiile din taxiuri, forta de munca si parcul auto imbatranit, constatam o necesitate imperioasa ca la reautorizare, Primaria sa impuna respectarea conditiilor conform legii 38, si anume departajarea pe criterii si pe puncte, obligand astfel operatorii economici sa isi reinoiasca parcul auto si mai ales sa fie mai responsabili fata de clienti.