Uncategorized

In jurul unei centuri. De lut, de minciuni si orgolii

(foto – Ziua de Cluj)

 

„Portiunea dintre nodul de la Dezmir si sensul giratoriu va trebui rupta de la mijloc, pentru a cobori la nivelul pistei. O estimare a costurilor se ridica la aproximativ 10 milioane de euro”, declara ieri Eugen Cecan la postul regional de televiziune Transilvania Live.

Declaratiile lui Eugen Cecan, seful Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Cluj, referitoare la pista de 3.500 de metri si centura Valcele-Apahida au avut efectul scontat: astazi, toata ziua, atentia ziarelor locale din Cluj s-a indreptat spre acest subiect. Au fost chestionati pe rand Uioreanu, Cecan, Tise, care au vorbit despre subiect ce le-a convenit. Nimeni nu si-a bagat insa mainile in „lutul” problemei, pentru a afla ce alte nuante mai are acest scandal.

 

Hotul striga „Hotii”?

Pentru a ne pastra departe de mocirla intereselor politice, am vorbit cu o sursa independenta din cadrul DRDP, o persoana cu 20 de ani de experienta si care nu a avut legatura cu niciuna dintre conducerile institutiei. Dezvaluirile sunt cel putin surprinzatoare: insusi Eugen Cecan, cel care arata cu degetul in toata presa greseala de 10 milioane de euro e vinovat pentru situatia actuala!

„Traseul centurii a fost stabilit in 2008 cand s-a semnat primul act aditional la contract cu modificari de traseu si de tarife, cand director la DRDP Cluj era insusi Cecan! El a fost cel care a autorizat modificarile si acum tot el spune ca nu este bine. Ce face domnul Cecan acum e burtologie!”, a dezvaluit sursa.

Ce ne-a povestit sursa ne-a intarit reprezentantul proiectantului pistei.

„S-a stiut de la bun inceput ca centura orasului se construieste peste spatiul pe care îl va ocupa aeroportul dupa extinderea pistei – spune seful de proiect al pistei, Radu Zus de la SC Iptana SA, cel care ne-a declarat ca a instiintat inca din 2010 autoritatile despre aceasta problema.
Ajuns din nou la sefia DRDP, Eugen Cecan a scos de la naftalina conflictul, fara a-si asuma vreo raspundere. Acum spune ca modificarile semnate de el in 2008 la contractul centurii nu au nicio legatura cu tronsonul problematic si ca nu au facut decat sa scurteze traseul variantei ocolitoare. „Centura avea avizul din 2005. De asemenea, avem un aviz, din 2009, de la Consiliul Judetean, exact pe traseul actual, incluzand pista de 2.100 de metri. Pista de 3.500 de metri abia dupa aceea s-a pus in discutie”, spune acum Cecan. Intrebat cine se face vinovat de aceasta situatie, Cecan crede ca nu e vorba neaparat de vinovatie, ci de corelarea unor proiecte.

Sursa noastra insista insa ca problema nu se rezolva cu o eventuala modificare a centurii, pentru ca acolo exista un drum comunal. „Sa nu uitam nici ca in zona nu sunt facute exproprierile, ca mai trebuie deviat Somesul si asta dureaza ani buni. Pe unde trece acum centura, era un drum comunal, care deservea cetatenii din zona numita „Sub Coasta”. La vremea respectiva, s-au obtinut toate avizele necesare unei autorizatii de constructie. Exista aviz inclusiv de la Consiliul Judetean. In continuare, drumul respectiv ramane drum utilitar, pentru ca oamenii aia de sub Coasta trebuie sa circule pe undeva. Apoi, trebuie subliniat un lucru: proiectul de deviere a Somesului nu are finantare. Este posibil, dar deocamdata nu am vazut prins in bugetul Guvernului, ca de la Ministerul Apelor sa se aloce 10 milioane de euro pentru 2013, cam jumatate din necesar, dar inca nu e batut nimic in cuie „, a mai declarat sursa, in ciuda declaratiilor optimiste ale lui Horea Uioreanu, presedintele Consiliului Judetean Cluj, care declara azi ca devierea Somesului este bugetata.

 

Centura a fost amortizata. Pista are prioritate

Un punct de vedere interesant ofera omul de afaceri Stefan Dimitriu, care spune ca pista ar trebui sa fie prioritara. “Din strategiile elaborate, de baza pentru acea zona este pista de 3.500 de metri. Toate lucrarile colaterale trebuiau sa fie corelate cu aceasta. Trebuie mers pe ideea ca, daca vrem o pista fara obstacole, sa putem ateriza si din est si din vest cu aeronave mari, pentru ca este vorba de cota prea ridicata a centurii, neacceptata de Autoritatea Aeronautica. Pista este un lucru necesar in portofoliul de comenzi pentru parcurile industriale si nu numai, asadar consider ca orice efort pentru aceasta pista nu este de neluat in seama. Pe de alta parte, daca ma gandesc la centura din punct de vedere al amortizarii ca flux de circulatie, atunci nu vad care e problema, caci e amortizata”, a precizat Dimitriu, la momentul castigarii licitatiei sef al Constructii Napoca SA, firma care conduce consortiul care executa portiunea de 2.100 de metri din pista de 3.500 de metri a aeroportului clujean.

 

Cine poarta vina?

Directorul Aeroportului International Cluj, David Ciceo, spune ca solutiile pentru remedierea problemei vor fi gasite rapid. Mai mult, in opinia lui, nu a gresit nimeni, proiectul fiind unul de amploare: „Nu e vorba de o greseala, e vorba de gasirea unor solutii pentru un proiect complex. Se va forma o echipa de lucru care va incerca sa gaseasca aceste solutii”, a declarat David Ciceo.

Cu o parere aparte vine Dan Canta, consilier judetean din partea USL, care spune ca vina ii apartine in totalitate lui Emil Boc. „Asta e nesabuinta lui Boc. Cei de la CNADNR (Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania) i-au explicat ca centura intra in conflict cu pista aeroportului, dar nu, el a tinut-o pe a lui„, a declarat acesta.

 

Ce stia Cecan duminica seara despre matrasirea de luni a sefului CNADNR?

 

Declaratiile de duminica date de Eugen Cecan au vizat indirect si DP Consult, compania in spatele careia se afla chiar seful drumurilor din Romania, clujeanul Mircea Pop.

Desi Cecan sustine ca doar studiul de fezabilitate a fost facut de clujenii de la DP Consult, potrivit CNADNR , firma este proiectantul centurii de diamant. Actionar la firma clujeana a fost si Mircea Pop, pana azi director general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) si director adjunct al companiei in perioada 2004-2008, „proprietarul” unei declaratii de avere impresionante cu milioane de lei in conturi si in actiuni.

„Studiul de fezabilitate s-a facut de DP Consult, proiectul tehnic s-a facut de constructor. Nu stiu daca la vremea respectiva domnul Pop era actionar sau nu”, a mai spus, inocent, Cecan.

Intamplator sau nu, la cateva ore dupa ce Eugen Cecan ne facea aceasta declaratie, Mircea Pop isi depunea azi demisia din fruntea CNADNR, Mediafax titrand ca la baza deciziei ar fi stat scandalul de la Balea Lac, cand mai multi directori si responsabili din CNADNR au facut un „bilant” asezonat cu petreceri, in timp ce jumatate din Romanie era sub Cod Galben de ninsoare.

 

Istoria centurii – cum se transforma lutul in diamant

Centura ocolitoare Valcele – Apahida a fost contestata inca de la inceput, cand varianta propusa de seful de atunci al Consiliului Judetean – Marius Nicoara – nu a fost agreata si s-a mers pe un alt traseu. Varianta a ajuns sa fie supranumita „Centura de diamant” pentru ca suma licitata initial s-a triplat, ajungandu-se la incredibila suma de 658 de milioane de lei. Daca vedem abia acum lacunele organizatorice din proiectul centurii, nici executia ei nu a fost lipsita de probleme. Ocolitoarea de 24 de kilometri s-a surpat, pe alocuri, de mai multe ori, iar constructorul unuia dintre tronsoane, firma Vegyepszer din Ungaria, a scapat de responsabilitate activand insolventa. Lucrarile au fost reluate de firma Keller, cea care a garantat initial pentru firma maghiara.

(foto – Stiri de Cluj)

Pe vremea aceea premier, Emil Boc declara ca „va da o bere” daca centura ocolitoare va fi finalizata mai repede de inceputul lunii noiembrie 2011. Boc s-a tinut de cuvant si a aparut, pe centura proaspat construita, cu o lada de bere, pe care a impartit-o muncitorilor, dupa care a parcurs traseul centurii la volanul unei Dacia Duster, avand-o pe scaunul din dreapta pe Anca Boagiu, atunci ministrul Transporturilor. „Astazi un vis al clujenilor devine realitate”, declara Emil Boc.

O realitate scumpa, prost construita, ce trebuie putin demolata, am adauga noi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Exit mobile version