După o dezbatere publică pentru metrou+tren metropolitan anunțată cu doar câteva ore înainte de desfășurare și prea puțin transparentă, Primăria Cluj-Napoca urmărește să aprobe un nou Plan de mobilitate pentru zona metropolitană a Clujului, „împreună cu actorii urbani locali”, proiect care să fie axat însă pe „provocări reale”.
Autoritățile urmează să aprobe Planul de mobilitate urbană durabilă Cluj-Napoca, pentru perioada 2021-2030, conform căruia Zona Metropolitană Cluj-Napoca va trebui să se axeze pe reducerea emisiilor de carbon/promovarea mijoacelor de transport „prietenoase cu mediul”, precum și pe îmbunătățirea calității vieții din punct de vedere al mobilității urbane.
Sunt luate în calcul asemenea aspecte precum accesibilitatea, calitatea aerului ori digitalizarea sistemelor, potrivit Planului de mobilitate urbană durabilă (PMUD) Cluj-Napoca, care se află în analiza reprezentanților Primăriei.
PMUD-ul 2021-2030 este pregătit pentru aprobarea consilierilor locali în condițiile noului plan strategic 2021-2027:
„În contextul pregătirii noului cadru strategic multianual de programare 2021-2027, dar și în contextul noilor tendințe de dezvoltare a mobilității urbane, municipiul Cluj-Napoca și zona sa metropolitană au nevoie de un proces integrat de planificare”, se arată în proiectul anunțat public de administrația locală.
Deși dezbaterea publică în privința realizării metroului și trenului metropolitan a fost realizată pe repede-nainte, acum autoritățile clamează „transparența” și implicarea actorilor publici:
Vineri, 15 octombrie, exact cu o săptămână în urmă, în mare secret, Primăria Cluj-Napoca anunța o dezbatere publică pe tema trenului metropolitan și a metroului.
Anunțul, însă, a fost publicat cu doar câteva ore înainte de desfășurarea propriu-zisă a așa-numitei dezbateri publice.
„Un proces integrat de planificare, realizat prim metode transparente și participative împreună cu actorii urbani locali, bazat pe probleme și provocări reale”, se mai arată în documentația privind Planul de mobilitate urbană durabilă Cluj-Napoca 2021-2030.
PMUD-ul promovează mersul pe jos și bicicleta, dar și prioritizarea mijoacelor de transport cu emisii de transport reduse ori zero.
Din păcate, clujenii au ajuns să semnaleze pe grupurile de socializare civică starea proastă a trotuarelor, adică infrastructura pietonală deficitară.
CITEȘTE ȘI: În Cluj ca la nimeni – Tipuri de trotuare de toată jena – FOTO
Chiar dacă Primăria susține că municipiul Cluj-Napoca este orașul cu cele mai multe autobuze electrice din România și în primele 10 orașe din Uniunea Europeană, rețeaua de troleibuze din Municipiul Cluj-Napoca nu s-a extins din 1987, în pofida PMUD care prevedea, încă din 2015, extinderea rețelei și ‘troleibuzificarea’ traseelor 9, 24, 35, 46B și 50, acestea cumulând în ora de vârf 38 de autobuze diesel.
Mai mult, după cum se arată pe grupul de mobilitate urbană, „flota de autobuze electrice este folosita parțial doar, aproape jumătate dintre vehicule staționând în ora de vârf.
Dintre cele 41 de autobuze electrice Solaris Urbino, maxim 22 circulă în total în același timp pe traseele 27, 33, 41, 44, 45, 47 și 53.”
PMUD-ul a fost elaborat de consorțiul format din companiile de consultanță și planificare Civitta Strategy & Consulting SA și TTL Planning SRL, cu supervizarea Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Cluj.
Cele 5 obiective ale PMUD Cluj-Napoca 2021-2030 sunt:
Îmbunătățirea eficienței serviciilor și infrastructurii de transport
Reducerea necesității de transport motorizat și a consumului de energie prin activitățile de transport
Asigurarea unui nivel optim al accesibilității în localitate/zone metropolitane/periurbane
Asigurarea unui mediu sigur pentru populație
Accesibilitate pentru toate categoriile de persoane, inclusiv cu dizabilități.
featured image: captură mobilitatecluj-napoca/facebook.com