Focus

În 10 zile se lansează anunțul licitației pentru studiul de prefezabilitate al metroului în Cluj-Napoca

Nicio apariție publică a primarului Emil Boc fără promisiuni legate de metrou. Joi dimineața, la ședința de Consiliu Local, edilul șef a anunțat că în curând va fi lansat anunțul public pentru studiul de prefezabilitate pentru metrou. Această investiție ar urma să fie realizată în următorii 20 de ani, costurile fiind estimate la 1,7 miliarde euro.

În următoarele 10 zile ar urma să fie lansat anunțul pentru licitația pentru studiul de prefezabilitate în cazul metroului.

“Suntem foarte aproape să lansăm studiul de prefezabilitate. Sper ca în prima parte a lunii noiembrie, în primele 10 zile, să fim în măsură să lansăm studiul de prefezabilitate. Pentru investiții mai mari de 75 milioane de euro este nevoie și de studiu de prefezabilitate și apoi studiu de fezbilitate. Am lucrat aproape 1 an la pregătirea documentației, colegii mei au fost la București să vadă cum este făcut metroul de acolo”, a declarat Emil Boc.

Primarul consideră că acum este mult mai ușor de făcut un metrou decât în trecut datorită evoluției tehnologiei.  

”Metroul viitorului nu va mai fi ca astăzi, vor fi mecanisme electrice, deci va fi mai ușor de făcut și cu costuri mai reduse. E mai simplu să construiești un metrou de la zero decât să îl modernizezi pe cel vechi. În acest stadiu suntem cu ceea ce nepermite bugetul acum”, a precizat Boc.

În vară, primarul spunea că linia de metroul va avea 17 kilometri, se va întinde pe distanța Florești – Aeroport, costurile estimate, înainte de lansarea studiului de prefezabilitae fiind de 100 milioane euro/kilometru.

“Stațiile trebuie să fie create la 1 kilometru distanță, cam acesta este standardul, dar se poate vedea în funcție de aglomerație și alte repere, dar standard este cam de 1 kilometru. Viteza de circulație variază de la 80 km/h între stații până la o viteză medie în funcție de timpul cât se stă în stații, la 30-35 km/h”, spunea Boc, în vară.

Anul trecut, primarul declara că va dura aproximativ 10-15 ani construirea metroului în Cluj-Napoca.

“Mulți spun că aceste planuri sunt futuriste, că sunt gogoși, că sunt poveşti. Nu va putea fi evitată această discuție. Clujul merge în această direcţie. Nu o facem noi, o va face altcineva. Va trebui făcută la un moment dat. Astăzi nu avem resursele financiare să putem porni, dar facem studiile de prefezabilitate, fezabilitate, proiectare, după aceea se va trece la faza pregătirii schemei financiare pe 25, chiar 30 de ani. Prima dată faci un tronson și apoi altul, astfel încât în 10 – 15 ani să ai un metrou realizat la Cluj. Cred că nu trebuie evitată discuţia asta. La 400.000 de locuitori nu îți trebuie metrou, dar când ai trecut de 500.000 spre un milion sunt oraşe care îşi asigură mobilitatea urbană prin metrou. Studiul de prefezabilitate îți spune dacă este nevoie de un metrou, iar apoi treci la contractarea împrumutului, la  proiectare și execuţie. Execuția este acum mult mai facilă pentru că s-au inventat atâtea mijloace de lucru în subteran și se lucrează mult mai uşor, fără atâtea complicaţii ca la suprafaţă. Dacă te uiti la Londra sau la New York, au 3 nivele de metrou. Cu Tamisa în spate au reuşit să facă 3 nivele de metrou”, spunea Boc, în septembrie 2017.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *