Anchete

Ideea de metrou la Cluj a lui Boc, la fel de mincinoasa ca ideea autostrazii suspendate a lui Oprescu

Site-ul AnalizeEconomice.ro face o dura analiza a ideii de metrou la Cluj, aruncata de Emil Boc din nou, ca tot sunt alegeri, pentru a-i prosti pe clujeni. Metroul e prea scump, nu avem bani pentru el, si sa insistam pe ideea de metrou ar insemna sa ne dorim sa ruinam orasul. Cititi acest material interesant.

 

„Emil Boc, desi are un nou mandat in buzunar, in conditiile alegerilor dintr-un singur tur, a lansat in urma cu o saptamana o petarda pentru cei nehotarati. Chiar si unele ziare centrale s-au grabit sa preia stirea ca la Cluj-Napoca se va construi metrou.

Boc ne explica, aruncand in eter unul-doua, trei patru sau cinci miliarde de euro, ca acestea ar fi sumele necesare pentru construirea metroului, in functie de lungimea retelei.

Suntem din nou in filmul de un miliard de euro al serverelor de ascultare si interceptare ce le-ar avea SRI-ul, institutie al carui buget total anual in 2015 a fost de 310 milioane de euro (cel mai mare de cand sunt publicate bugetele SRI).

Boc stie ca bugetul primariei e mai mic decat cel al SRI. In 2014, veniturile incasate, conform executiei bugetare publicate pe site-ul Primariei Cluj-Napoca, au fost de 732 milioane lei, asta desi bugetul initial prevedea venituri de 1,01 miliarde lei.

In 2015, bugetul initial prevedea venituri totale de 1,03 miliarde lei. Cat s-a incasat efectiv, nu stim, pentru ca executia bugetului pe 2015 nu e publicata.

Stim, in schimb, ca anul acesta Primaria CLuj-Napoca are o tinta a veniturilor mai modesta, de 954 milioane de lei. Probabil Boc s-a saturat sa rateze tintele de venituri cu doua-trei sute de milioane si si-a stabilit tinte mai realiste. Oricum, vedem ca veniturile anuale ale Primariei Cluj-Napoca nu depasesc 235 milioane de euro nici in varianta optimista din estimarile de la inceput de an.

Daca analizam si cheltuielile de dezvoltare din ultimii trei ani, observam ca sunt in scadere, iar maximul bugetat, in 2014, a insemnat 115 milioane de euro (509 milioane lei). Mai trebuie spus ca imprumuturile pe termen lung ale Primariei Cluj-Napoca se ridicau la aproape 387 milioane lei in 2014 (aproximativ 87 milioane euro). Acestea sunt cifre acum urmeaza intrebarile.

Daca tu ai un buget de maxim 230 milioane de euro venituri anuale, cine te imptrumuta cu 1,2,3,4 sau 5 miliarde de euro ca sa-ti faci metrou?

Daca tu ai un buget de investitii anual de maxim 115 milioane de euro si esti deja indatorat pe termen lung cu 87 milioane euro, cum sa te indatorezi cu 1,2,3,4 sau 5 miliarde de euro?

Daca in Bucuresti, oras cu 1,85 milioane de locuitori, sau peste 2 milioane, daca-i adaugam si pe studenti si ilfoveni, din care 600 de mii calatoresc zilnic cu metroul si nu-l pot face rentabil, de vreme ce e subventionat, cat de rentabil va fi  metroul intr-un oras cu 320 de mii de locuitori sau peste 400 de mii daca adaugam studentii si cei din jurul orasului?

Boc e un naiv, stie ca un metrou in Cluj nu se poate construi fara ruinarea orasului cateva decenii, dar vrea sa fie sigur ca-si asigura functia de primar cu un procent zdrobitor fata de urmatorul clasat, astfel incat sa descurajeze concurenta la alegerile din 2020. Daca pentru asta trebuie sa promita metrouri suspendate ca Oprescu, nu mai conteaza, pentru ca, dupa alegeri, in urma unor dezbateri publice, se va ajunge la concluzia ca proiectul e nefezabil din punct de vedere financiar.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *