Cum ar fi ca atunci cand iti cauti chirie sa gasesti pe Internet tot ce ar trebui sa stii despre o locuinta inainte sa bati palma cu proprietarul? Sau, daca esti de cealalta parte, sa afli in timp util daca potentialul chirias este om de incredere? Un tanar stabilit la Cluj de cativa ani, „calit” prin felurile experiente in apartamente inchiriate a gandit site-ul chirie24.ro pentru a rezolva toate aceste probleme.
Pagina va fi gata cam in doua saptamani si isi propune sa stranga toate datele de care ar putea avea nevoie cei care cauta sau ofera spatii de inchiriat. Ar trebui sa afli cu un click daca garsoniera care te ispiteste intr-un anunt are mobila veche si proprietar delasator, daca apartamentul aratos din altul are facturi uriase la caldura, daca vecinii altei locuinte iti numara musafirii si se intrec in reclamatii catre proprietar sau daca acesta din urma obisnuieste sa iti treaca pragul cand ti-e lumea mai draga. De asemenea, cei care vor sa isi dea spatiile in chirie ar putea afla de pe acelasi site daca cei care vor sa se mute acolo si-au platit ultimele facturi sau au devastat o camera la ultimul chef.
Alin U., cel care a creat site-ul chirie24.ro, are 31 de ani si locuieste in Cluj-Napoca. Este originar din Timisoara si a locuit si in Alba Iulia, unde are un atelier de proiectare. S-a mutat la Cluj in 2010 si lucreaza la Bombardier, in zona de relocare a angajatilor. Ideea de a pune pe roate un site despre chiriile din Cluj i-a venit dupa ce a avut o serie de aventuri in locuinte inchiriate la Cluj-Napoca.
„M-am tot lovit de problema asta, in timp ce m-am tot mutat in diferite locuri. Am stat pe strada Teodor Mihali, la parter, deasupra centralei comune a trei blocuri. Era o instalatie foarte mare care avea un rulment defect si facea foarte multa galagie. Nu mai puteam locui acolo. De acolo m-am mutat in zona Intre Lacuri, intr-o casa cu patru apartamente, cu chirii destul de mari. Acolo s-a dovedit ca erau costuri uriase la incalzire. A venit odata o factura de 1.600 de lei pe luna. Daca imi spunea cineva dinainte sa nu ma mut acolo ca se intampla asta era altfel. A urmat o chirie intr-un bloc care parea perfect. Constructorul mi-a promis parcare subterana dar nu avea o firma care sa poate programa telecomanda de la parcare. Nu a incheiat un contract la servicii de Internet sau cablu. Am pierdut iar inca o luna de chirie si garantie. Dupa patru-cinci chestii din astea m-am gandit ca ar fi util sa fac ceva pentru ca asemenea probleme sa poata fi semnalate la timp. Sunt multe date pe care cei care isi cauta chirie ar trebui sa le afle in avans, inainte sa se mute, fie costuri ascunse, fie despre vecini, raufacatori sau imprejurimi. La fel si proprietarii ar putea posta date despre chiriasi, cum au intretinut locuinta, cat de punctual a fost la plata, cat de corect„, a explicat Alin.
Site-ul ar trebui sa fie gata cam in doua saptamani. Se va colabora si cu cateva agentii imobiliare pentru a avea mai multe informatii reale de pe piata.
„Al doilea pas va fi publicarea de anunturi imobiliare, insa in alt fel: voi cauta sa merg personal ca sa vad cum arata spatiile inchiriate, sa am un fel de interviu video cu proprietarul. Prin contractele care vor fi disponibile pe site, atat chiriasul, cat si proprietarul se obliga ca dupa 3 luni, respectiv un an sa dea un feed-back reciproc”, a explicat tanarul.
Realizatorul proiectului are deja si un plan pentru a nu da pe site si date personale sau care ar incalca dreptul la viata privata a celor implicati. Nu si-a propus sa deschida un forum, un spatiu virtual unde lumea sa isi arunce acuzatii fara temei.
„Proprietarii si chiriasii vor avea niste ID-uri. De pilda, cele ale proprietarilor vor fi de doua feluri: unul cu care proprietarii se legheaza ca sa afle date despre potentiali chiriasi, un istoric imobiliar al chiriasilor si celalalt cu care isi pot administra contul. Nu vor fi detalii publice cum ar fi nume sau date de nastere”, a explicat el.
De asemenea, si cei care vor cauta chirie vor putea sa isi deschida conturi, gratuit, dupa incheierea unui contract prin care se obliga sa dea feedback.
Datele de pe site ar putea fi utile si pentru agentiile imobiliare.
„Pe prima pagina exista deja o harta cu puncte albastre si rosii, insemnand spatii de inchiriat pasive sau active. O sa introduc inca o culoare, ca sa fac diferenta intre indexuri si inchirieri. Vor mai fi adaugate si puncte de reper, cum ar fi mall-uri, institutii sau spitale. Daca gasesti o oferta intr-un bloc, dai click pe ele pe harta si poti gasi pareri si experiente ale altora care au mai locuit in zona”, a mai precizat Ungar.
Pentru a preintampina postarile calomnioase, acesta a creat un sistem in care cei care doresc sa se logheze trebuie sa completeze un formular care trebuie validat de administratorul site-ului.
„Daca ni se pare ca e ceva in neregula cu vreo postare, trebuie sa avem date concrete despre acea persoana, sa o putem contacta, pe telefon, de pilda. Daca cineva acuza ca intr-un loc sunt facturi exagerat de mari, se pot arata imagini cu acele facturi. In caz ca nu primim raspuns, e dubios si putem elimina postarile”, a precizat acesta.
Scopul final ar fi ca cineva care isi cauta chirie sa poata sa aleaga o locuinta fara sa fie nevoie sa o vada la fata locului.
„Cand eram in Alba Iulia si cautam o locuinta la Cluj am facut trei drumuri incoace. Trebuie sa vii cu banii in buzunar si sa decizi pe loc, fara sa ai prea multe informatii. Nu iti permiti sa stai o zi sa te gandesti la ce ai vazut, pentru ca a venit un alt ofertant si a inchiriat locuinta. Te costa mult timp si bani. Asta ar fi scopul principal: sa le oferim oamenilor sansa de a documenta temeinic, cu date reale o chirie chiar daca nu sunt in oras. Sa relocam o persoana dintr-un oras in alta, rapid si eficient, fie ca e vorba de studenti, fie de angajati”, a mai precizat Alin U.