Sanatate

Handicapul terapiei prin muzică – Doar cinci profesori pentru sute de copii cu autism din Cluj

Terapia prin muzică dă rezultate deosebite în cazul copiilor cu autism, dar cel mai mare minus este numărul prea mic de profesori și existența unui singur centru de specialitate.

 

În Cluj-Napoca există aproximativ cinci profesori care predau terapie muzicală și doar un centru. Este vorba despre Asociația Autism Transilvania (AAT), o organizație nonguvernamentală înființată în anul 2006 de câțiva părinți care nu au acceptat realitatea acelor vremuri când serviciile pentru copiii cu tulburări din spectrul autist erau aproape inexistente.

Aceștia speră în continuare că toți copiii au șanse să-și atingă potențialul maxim, dacă au acces la servicii specializate. Astfel au inițiat orele de terapie prin muzică, o metodă relativ nouă pentru România. Aceasta presupune utilizarea muzicii și a instrumentelor muzicale pentru dezvoltarea comunicării și a abilităților sociale și emoționale.
Am discutat cu profesoara de terapie prin muzică Renata Laszlo, de la Asociația Autism Transilvania, despre centrele de terapie prin muzică și rezultatele acestei metode de tratament.

„Lucrez cu aproximativ 17 copii. În Cluj-Napoca nu prea există centre de terapie muzicală, deoarece încă nu este destul de dezvoltat acest sector. Există însă specialiști care fac terapie prin muzică în privat. Cabinete speciale cu terapie muzicală nu există, însă sunt unele care îmbină psihologia cu muzica”, ne-a spus profesoara.

 

Care sunt metodele folosite în terapia muzicală

 

Interacțiunea prin muzică în abordarea copiilor cu autism este o metoda relativ nouă pentru România, care presupune utilizarea muzicii și a instumentelor muzicale pentru dezvoltarea comunicării și a abilităților sociale și emoționale. Originalitatea metodei constă în tehnicile specifice: oglindirea – redarea identică a comportamentului copilului, simultan cu acesta; explicarea verbală a comportamentelor copilului, pe ritm muzical; imitarea comportamentelor inițiate de copil în cadrul ședințelor de lucru; acompanierea cu instrumente muzicale sau cu secvențe sonore verbale a unor comportamente inițiate/manifestate de copil.

„Folosesc foarte multe metode, dar de cele mai multe ori depinde de copii. Cu unii, de exemplu, lucrez la forma sunetelor, imitarea sunetelor animalelor, sau îngânarea sunetelor din unele cântece. Lucrăm foarte mult cu copii ascultând muzică și în acest timp facem activități cognitive, care ajută foarte mult la stimularea creierului. Pe lângă aceasta, mai învățăm diferite ritmuri, lucrăm la memoria auditivă. Copiii cântă și la instrumente, la pian sau la chitară, depinde de preferința fiecăruia, care din nou, dezvoltă auzul muzical la copiii cu autism, memoria auditivă.

Sunt unii copii cu care lucrăm la recunoașterea notelor după auz, cu unii fac imitație unde eu cânt la pian iar copiii cântă după mine, astfel se dezvoltă memoria și atenția. Iar dacă există cazuri mai severe lucrez chiar și la dezvoltarea personalității, stimularea comunicării. De exemplu, dacă există copii care nu sunt verbali, dar imită câteva sunete, atunci repet și eu cu ajutorul intrumentelor muzicale. Pur și simplu creez un dialog cu ei care le dezvoltă personalitatea și îi încurajez să comunice din ce în ce mai mult. Mai facem și mișcări, sau mai dansăm, ca să se dezvolte ritmul. Se folosesc foarte multe metode pentru că sunt foarte mulți copii, și cu fiecare facem altceva. La centrul nostru ar putea oricine să beneficieze de aceste terapii prin muzică, dar puțini însă o fac”, explică Renata Laszlo, de la Asociația Autism Transilvania.

 

Cât costă o ședință de terapie prin muzică

 

Profesorii care fac terapie prin muzică sunt foarte puțini, iar prețurile sunt comparabile cu cele practicate de profesorii care dau meditații la materii de bază din școală.
Majoritatea copiilor cu autism funcțional sunt repartizați în școlile normale. „De regulă, copiii cu autism funcțional sunt mai mult repartizați în școlile normale, iar ce cu autism mai sever sunt de obicei la noi la centru”, a precizat profesoara de muzică.

Orele în particular de terapie prin muzică au prețul „în jur de 40-50 de lei o sesiune, care ar putea dura o oră jumătate de exemplu”. Chiar dacă prețurile nu sunt foarte mari, profesorii sunt foarte puțini și aproape au devenit un lux. Cei care activează în domeniul terapiei prin muzică se mândresc cu reușite și efecte vizibile asupra copiilor cu autism.

„Sunt foarte puțini profesori care predau terapie prin muzică, sunt însă unii care călătoresc prin mai multe orașe. În Cluj-Napoca sunt maxim cinci, și nu sunt destui. Cu siguranță terapia prin muzică are efect asupra copiilor, mai ales în cazul celor cu autism sever. Rezultatele se pot vedea și după o lună, totul de depinde de obiective. Important e să fie copilul motivat”, a afirmat Renata Laszlo.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *