Continuăm dezvăluirile despre, probabil, cel mai mediatizat accident din Cluj din ultimii 5 ani. Dacă în episodul de ieri (link) ați aflat o parte din calvarul pe care soții Rîpan îl trăiesc de mai bine de doi ani, astăzi discutăm despre investigațiile făcute în tot acest timp, în încercarea de a afla ce s-a întâmplat în noaptea în care a murit tânăra de 20 de ani din Suceava. Reamintim că Gabriela Rîpan, o tânără studentă la FSEGA, și-a pierdut viața într-un accident provocat de clujeanul Tudor Cîrje. La doi ani de la tragedie, în lipsa declarației exacte a lui Cîrje, care susține că nu își amintește cum a provocat accidentul respectiv, aplanează suspiciunea că acesta ar fi omorât-o pe tânără. În urmă cu un an, magistrații de la Judecătoria Cluj-Napoca i-au schimbat încadrarea juridică din ucidere în culpă (infracțiune aplicată în cazul accidentelor rutiere în care alte persoane își pierd viața) în omor (infracțiune care vizează intența unei persoane de a suprima viața alteia).
Nota: Nu are rost să citești acest material dacă ește de acord cu afirmațiile „își merită soarta”, „e vina părinților că i-au cumpărat o mașină atât de scumpă”, „e vina ei că umblă cu băieți dubioși”, „pedeapsa de închisoare cu executare dacă omori un om într-un accident provocat de tine e prea mare”. Dincolo de cele întâmplate, un factor important care amplifică suferința familiilor victimelor din accidente rutiere o reprezintă comentariile societății. Oameni străini de astfel de incidente care condamnă aparținătorii victimelor sau a inculpaților, fără să dețină suficiente elemente pentru a forma o astfel de opinie-sentință. Ziar de Cluj face un apel pe această cale să analizați profund înainte de a blama persoane nevinovate.
Fără echivoc, cea mai relevantă întrebare este următoarea: Cum a ajuns Tudor Cîrje la volanul mașinii Gabrielei Rîpan?
Ați crede că întrebarea are un răspuns simplu, însă după accident s-a aflat că în seara în care Tudor și Gabriela au stabilit să iasă la o plimbare, băiatul insista să îi conducă mașina, iar tânăra i-a răspuns nu cu „nu ți-o mai dau”(dacă ar fi fost adevărat ce susține Cîrje că i-a mai condus mașina în repetate rânduri), ci cu „nu, nu dau nimănui (mașina), decât foarte rar”.
I. Ce au aflat părinții Gabrielei despre noaptea în care fata lor a murit?
Soții Rîpan au lucrat timp de doi ani, zi de zi, la o anchetă paralelă pentru a afla care au fost condițiile care au dus la moartea fetiței lor. În interviul acordat, aceștia vorbesc despre ce au aflat de la ospătarul care i-a servit pe Gabriela și Tudor la restaurantul Talora din Turda, vorbesc despre ce s-a constatat în expertiza tehnică și care a fost traseul pe care Cîrje l-a parcurs până la momentul în care a provocat moartea fetei.
Mihaela Trif: Pentru care întrebări pe care vi le-ati pus ati reușit să obțineți răspunsuri? Care întrebări au rămas fără răspuns în prezent?
Vasile Rîpan: Știm că Gabi nu dădea nimănui să-i conducă mașina, decât foarte rar. Mi-o dădea mie, prietenei sale Cosmina Bodnariuc și fostului ei angajator Sorin Rosnovan. Nu știm cum a convins-o, deoarece, chiar și din convorbirile de pe Instagram rezultă că i-a spus clar, fără echivoc, lui Tudor Cîrje că nu îi dă mașina să o conducă pentru că nu i-o dă nimănui, decât foarte rar. Asta reiese clar din convorbirile de pe Instagram, iar Tudor Cîrje nu oferă răspunsuri. Nic la întrebările noastre, nici la întrebările judecătorilor. Este un proces în care avocații dirijează conduita.
Mihaela Trif: Ce părere aveți despre declarația dată de Tudor Cîrje în ianuarie 2021? Menționez aici că știu că acesta a declarat că el i-a condus mașina de mai multe ori.
Vasile Rîpan: Aceasta este o minciună sfrântată. Acest tânăr nu i-a mai condus mașina niciodată. Punct. A venit cu doi martori care au încercat să spună ceva, după care s-au răzgândit. Fiind sub jurământ, nu au dus demersul până la capăt. Au adus un martor până la urmă care a declarat că i-a condus mașina. Exclus. Că i-a parcat mașina acolo la sală, poate. Dar pe drumurile publice nu i-a mai condus-o. Tudor Cîrje, ca orice inculpat are dreptul să nu declare nimic sau să declare doar ce consideră că îi este favorabil. El oricum a declarat că nu își mai aduce aminte. Pentru el adevărul nu este o circumstanță favorabilă.
Mihaela Trif: Doamna Rîpan, ce credeți că s-a întâmplat de fapt în acea seară cunoscând-o pe fetița dumneavoastră?
*Răspunde Vasile Rîpan, Liliana Rîpan nefiind în stare să vorbească din cauza întrebării care atinge o nuanță sensibilă, femeia izbugnind în lacrimi.
Vasile Rîpan: Grea întrebare. Și noi ne dorim să aflăm ce s-a întâmplat în acea seară. Din acea seară, pentru noi rămâne o mare enigmă cum a reușit de la acel restaurant Talora să se urce la volan și Gabriela să stea în dreapta. Aici nu găsim un răspuns. Putem să avem bănuieli și presupuneri. Un alt aspect. De regulă, Gabriela nu purta centură. În seara respectivă a simțit nevoia să poarte centură, probabil de teamă. Noi am fost la Talora, dar am ajuns după 30 de zile Am vorbit cu osptarul care i-a servit. Ne-a spus că Tudor Cîrje părea nervos, extrem de agitat și arogant. Despre Gabriela ne-a spus că era o finuță, că ea a achitat notaa de plată și că Tudor Cîrje nu a lăsat-o să lase bacșiș. Ea a mers la baie să se spele pe mâini și probabil Cîrje i-a luat cheia de pe masă și s-a urcat la volan. Întorcându-se, probabil că el fiind prea solid, Găbița nu a mai avut cum să i se împotrivească. Nu putem să ne dăm seama. Acolo e punctul culminant. A condus până în Cluj-Napoca unde s-au întâlnit cu un individ (n.red.vezi mai multe în episodul de mâine), asta reiese din datele furnizate de GPS-ul mașinii. Apoi, următoarea oprire a avut loc într-o stație peco de pe Calea Florești, la ieșire din Cluj-Napoca.
Noi credem că ea a simțit nevoia să-și pună centura, datorită modului agresiv de condus a lui Tudor Cîrje, cu mult peste limita legală. Modul cum brusca volanul, cum conducea ca un om fără experiență, neprofesionist. Ori Gabriela, nu că a fost fetița noastră, eu aveam încredere mare în ea din toate punctele de vedere, dar mai ales în felul în care conducea. Am mers în foarte multe deplasări, eu fiind în dreapta și ea la volan. Era sigură pe ea și îmi copiase perfect stilul de conducere. Am mers la Mănăstirea Prislop și atunci mi-am dat seama că a luat toate testele și eram ferm convins că nu se poate întâmpla niciodată nimic cu ea la volan, la cât de prudent conducea. Ea nici nu purta centură, nu era nevoie să poarte centură la cât de prudent conducea.
Tot din datele de pe GPS se arată clar în seara respectivă cât de diferit au condus cei doi. Gabriela conducea cu viteză redusă, iar Tudor Cîrje a provocat un accident cu aproximativ 150 km/h. Viteza maximă pe care a avut-o a fost de 165 km/h, după cum reiese din raportul de expertiză tehnică autor, întocmit de către domnul expert Mihai Caragea. Cîrje a făcut două manevre agresive, bruște, odată când a depășit a tras stânga de volan brusc, iar apoi, la revenirea pe sens a făcut din nou o manevră de o tragere de volan bruscă, cu toate că nu-i venea nimic din față. Asta denotă o lipsă de experiență. El putea merge liniștit pe contrasens și să se replieze lin. Însă el a vrut să testeze mașina, în ciuda condițiilor meteo nefavorabile, partea carosabilă era înghețată. Martorii și ceilalți participanți la trafic au declarat că au circulat cu viteză între 40 și 60 km/h, iar Cîrje a cuplat modulul SPORT PLUS și a vrut să testeze puterea mașinii, lucru care denotă încă odată că el nu a mai condus mașina. Prin cuplarea modului Sport Plus s-au dezactivat toate modulele de siguranță și de asta a intrat el în derapaj. A avut o chesiune demnă de kamikaze.
Mihaela Trif: Tudor Cîrje a declarat că nu își amintește decât intrarea în Cluj-Napoca, nu și dinspre Tarnița. Cât de plauzibilă vi se pare această declarație?
Vasile Rîpan: Deloc. Aici este sfătuit de avocați. Să meargă pe varianta asta. Dacă vă uitați pe filmarea făcută de martorul care a ajuns la accident, rezultă clar că era în totalitate conștient, dar a fost un laș și atunci striga ajutor doar pentru el ca să se salveze. A fost întrebat, după ce martorul a văzut corpul Gabrielei, cu cine mai era și el a răspuns „cu o fată”. A fost întrebat de unde e el de loc și a răspuns „din Cluj”. Acestea rezultă că știa clar tot.
Ziar de Cluj a stat de vorbă cu bărbatul care administra firma la care Gabriela Rîpan lucra, Sorin Rosnovan. Într-o discuție de aproximativ 40 de minute, cel mai relevant aspect pe care Rosnovan a insistat era faptul că Gabriela Rîpan, care nu purta niciodată centură pentru că se dincolo de ce cred alții că ar însemna o iresponsabilitate din partea ei, în seara în care Cîrje s-a urcat la volan acesta a simțit nevoia să-și pună centura. Bănuiala lui Rosnovan, care i-a condus mașina Gabrielei în trecut, era că tânăra și-a pus centura de frică.
Cosmina Bodnariuc, cea mai apropiată prietenă a Gabrielei Rîpan susține aceeași teorie.
II. Expertiza tenhică și amnezia inculpatului
Iată declarația dată de Tudor Cîrje în sala de judecată:
„Arăt că o cunoșteam pe Gabriela Rîpan de aproximativ 3 luni și mă aflam cu aceasta intr-o relatie de prietenie foarte apropiată. Rețin că în data de 20 ianuarie 2019 mă aflam prin oraș, prin Cluj-Napoca și la un moment dat am vorbit cu Gabriela la telefon. În urma discuției ne-am înțeles să ne vedem astfel că aproximativ in jurul orelor 23.30 m-am deplasat cu mașina personală in zona unde aceasta locuia. Mi-am parcat mașina personală in parcare, in fata blocului locuinței Gabrielei apoi m-am urcat in masina acesteia ea aflându-se deja in interiorul autovehiculului la volan. Până aproximativ în jurul orei 00.30 ne-am plimbat prin oraș cu mașina aparținând Gabrielei cu nr. inmatriculare B-298-GBR. Apoi am dorit să mergem la o cafenea și intrucât toate erau inchise din cauza orei târzii ne-am hotărât să mergem la Turda, la localul Talora care știam că este deschis și la acea oră. Nu frecventez des localul Talora. Prin urmare, am pornit spre Turda, la volan fiind de asemenea Gabriela. La Talora am consumat câte un suc și papanași după care ne-am hotărât să revenim la Cluj. Am stabilit de comun acord ca la intoarcere să conduc eu mașina Gabrielei. Precizez că anterior mașinii cu care ne-am deplasat la Turda marca Mercedes de culoare albă Gabriela a avut o mașină marca Land Rover, pe care rețin de asemenea că cu acordul acesteia, am condus-o în oraș de la sala de antrenament la spălătoria auto. Anterior deplasării la Turda am mai condus o dată sau poate de două ori autoturismul Mercedes susindicat prin Cluj-Napoca” – fragment declarație inculpat Tudor Cîrje.
Cu toate că susține că i-a condus mașinile pe care Gabriela Rîpan le avea la Cluj, răspunsul de pe Instagram dat lui înainte de a se vedea cu ea era un nu categoric. Culmea, el nu îi spune o replică de tipul „hai, că ți-am mai condus și Mecedes-ul și Land Roverul și ai văzut că nu ai de ce să te temi”, ci se resemnează. Teoretic. Practic, a ajuns la volanul mașinii și a băgat-o ”în teste”, teste care au costat-o viața Gabrielei.
Iată simularea video cu accidentul:
Raportul de expertiză tehnică extrajudiciară, întocmit de către inginerul Mihai Caragea, arată că Tudor Cîrje a declanșat intenționat „starea de pericol reali și iminent”, rulând cu o viteză de 155-165 km/h pe un sector de drum cu carosabil umed și parțial înghețat. Mai mult, accidentul propriu zis a fost provocat de manevrele bruște efectuate de Cîrje în timpul depășirii.
„Accidentul putea fi evitat numai de către conducătorul auto Cîrje Tudor Ștefan, dacă ar fi respectat regimul legal de viteză pentru sectorul de drum analizat, și mai mult ar fi circulat cu o viteză de deplasare adaptată condițiilor de carosabil ud și probabil înghețat.
Accidentul putea fi evitat de către conducătorul autor Cîrje Tudor Ștefan, daca nu s-ar fi angajat într-o maevră periculoasă de depășire cu trecere peste axul drumului”, concluzionează expertul Mihai Caragea.
Iar omul cu răspunsurile, inculpatul Tudor Cîrje, joacă două cărți: amnezia și imposibilitatea de a participa la testarea poligraf din cauza medicației.
„În dimineața de 21.11.2019 aproximativ la ora 01.30 am pornit de la Turda (plecarea de la Talora) spre Cluj eu urcându-mă la volanul autoturismului marca Mercedes iar Gabriela stătea in dreapta-față. Am parcurs drumul in circa 30-40 minute, rețin că începea să ningă respectiv să se depună pe carosabil. Cel mai probabil am condus cu o medie de 70-80 km/oră. După ce am intrat in Cluj, la coborârea de pe Feleac in prima benzinărie pe dreapta am oprit și m-am întâlnit cu un amic care îmi solicitase să il împrumut cu ceva bani. Am stat de vorbă câteva minute cu acesta in benzinărie după care m-am urcat la volanul autoturismului marca Mercedes in care se afla Gabriela și am continuat deplasarea in oraș, după care nu mai îmi aduc aminte mare lucru ce s-a întâmplat in cursul acelei nopți. Ce mai pot să aduc la cunoștința instanței este că sub hipnoză și cu ajutorul medicației, respectiv a psihologului mi-am reamintit parțial un drum de întoarcere de la Tarnița, fiind la volanul aceluiași autoturism undeva prin Someșul-Rece. După accidentul care a avut loc am fost in comă 4 zile iar după circa 3 săptămâni am început să îmi recapăt memoria in sensul de a-mi reaminti ceea ce tocmai am redat instanței iar aparținătorii au început să îmi spună ce s-a întâmplat si care au fost consecințele accidentului. Doresc să arăt că deși probabil actele medicale intocmite imediat după accident atestă faptul că eu mă aflam în stare de conștiență, eu nu mai îmi aduc nimic aminte din evenimentele derulate in timpul și după accident.
(…)
Întrebare avocat părți civile: Ați fi de acord să fiți testat cu aparatul poligraf cel puțin legat de faptul că nu vă amintit nimic din ceea ce s-a întâmplat? Raspuns: Da, cu mențiunea că urmez tratament psihiatric pentru a putea dormi”. – fragment declarație inculpat Tudor Cîrje.
Citește mâine în Episodul III despre Tabloul anturajului lui Tudor Cîrje și istoricul acestuia.