Focus

Gâlceavă pe Legea Educației: proiectele vechi din 2010 sunt actualizate

Legea Educației este supusă unui nou proces de revizuire. După ce Ecaterina Andronescu, noul ministru al Educației, s-a angajat să aprobe 3 legi ce ar modifica structura învățământului românesc, proiectele din 2010, peste care s-a așternut praful, au fost scoase de la sertar. Mai precis, este vorba despre o lege a învățământului superior, una a învățământului preuniversitar și o lege care vizează statutul profesorilor. Toate aceste proiecte de legi au intrat în dezbaterea de astăzi din Parlament. Cum apreciază sindicatele această inițiativă? Vor deveni discrepanțele curriculare dintre învățământul preuniversitar și învățământul superior și mai pregnante?
 
Patru dintre aceste proiecte de lege au stat nemișcate în Parlament din 2012, iar al cincilea a primit aviz negativ de la guvern în 2017.
 
”De fapt, ar fi vorba despre o revenire asupra unor legi care au funcționat până în 1997, când a fost adoptată Legea 128/1997 privind Statutul personalului didactic. Până atunci, învățământul preuniversitar a fost în mod clar diferențiat de învățământul universitar. Și statutul cadrelor dicactice, pe care îl așteptăm de foarte mulți ani. Până la urmă, elevii au statul lor, părinții au, de asemenea, drepturile lor și numai cadrele diactice au mai mult obligații, decât drepturi.
 
De foarte mulți ani, cadrele didactice nu au un statut al cadrului didactic reglementat printr-o lege clară și precisă”, a declarat Lucia Cojocaru, președintele Sindicatului Liber al Învățământului Preuniveristar Clujean.
 
În acest moment, proiectele de lege pentru educație pe baza cărora se derulează dezbateri în Comisia pentru învățământ din Senat sunt următoarele:
 
proiectul de Lege privind învăţământul preuniversitar inițiată de PNL în 2010 și respinsă de Camera Deputaților tot în 2010. Potrivit traseului legislativ consemnat pe site-ul Senatului, toate acțiunile referitoare la acest proiect sunt din 2010 și din 2012, când proiectul a fost prezentat în Biroul Permanent. Senatul este camera decizională.
 
propunerea legislativă privind statutul personalului didactic inițiată tot de PNL în 2010 și respinsă în același an de Camera Deputaților. Traseul legislativ este tras la indigo cu cel de mai sus: toate acțiunile referitoare la acest proiect sunt din 2010 și din 2012, când proiectul a fost prezentat în Biroul Permanent. Senatul este camera decizională.
 
proiectul de Lege a învăţământului superior inițiat în 2010 tot de PNL și respinsă de Camera Deputaților. Și aici se repetă traseul: toate acțiunile referitoare la acest proiect sunt din 2010 și din 2012, când proiectul a fost prezentat în Biroul Permanent. Senatul este camera decizională.
 
proiectul de Lege a educaţiei naţionale din 2010 inițiat de Ecaterina Andronescu și de asemenea respins de Deputați. Traseu identic cu cele de mai sus: toate acțiunile referitoare la acest proiect sunt din 2010 și din 2012, când proiectul a fost prezentat în Biroul Permanent. Senatul este camera decizională.
 
proiectul de Lege a educaţiei naţionale şi învăţare pe tot parcursul vieţii tot din 2010, aceasta adoptată de Camera Deputaților în același an. Toate acțiunile referitoare la acest proiect sunt din 2010 și din 2017, când a fost primit aviz nefavorabil formulat de Guvern. Senatul este camera decizională (sursa: aici).
 
Cum se va reflecta adoptarea acestor legi asupra educației românești? Pot fi diferențele curriculare dintre învățământul preuniveristar și învățământul superior adâncite în acest fel?
 
”Cred că trebuie să separăm cele două sisteme de educație, preuniveristar și universitar.
 
Sunt diferențe specifice. Pentru învățământul preuniveristar, legea trebuie să aibă un anumit specific, iar pentru învățământul superior, academic, sunt alte criterii valabile.
 
Probabil că ar fi bine să fie separate, pentru că fiecare sistem are un domeniu specific.
 
Aceste aspecte țin de o viziune pe care o are fiecare ministru al Educației. Astfel, fiecare ministru vine cu o altă concepție, iar perspectivele sunt diferite de la un guvern la altul.
 
De-a lungul anilor am putut observa o instabilitate ce caracterizează educația: unele legi au fost anulate, apoi iar s-a revenit asupra acestora”, a adăugat Lucia Cojocaru.
 
Practic, noul ministru al Educației, Ecaterina Andronescu, se apleacă asupra unor vechi legi care au fost valabile în trecut și asupra cărora se revine.
 
Relansarea în dezbatere a acestor proiecte vechi de lege vine cu o zi înainte ca președintele Klaus Iohannis să își lanseze proiectul “România Educată”, de asemenea, un proiect pe educație cu aspirații de a fi transformat în lege și pe care liderul de la Cotroceni îl promite de când și-a preluat mandatul de președinte.

 

 

sursa foto: portalinvatamant.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *