In vizor

Firmele care produc deseuri sunt obligate sa aiba un responsabil cu gestionarea lor, altfel pot fi amendate

Reguli mai dure in privinta gestionarii deseurilor, inclusiv obligatia producatorilor si detinatorilor de desesuri de a a colecta selectiv cel putin hartia, sticla, metalul si plasticul sunt incluse intr-un proiect de act normativ promulgat marti de presedintele Klaus Iohannis si care urmeaza sa apara in Monitorul Oficial.

Mai precis, o astfel de obligatie va reveni operatorilor economici (firmelor), adica producatorilor de deseuri (cei care pun pe piata ambalaje, echipamente electrice, baterii etc) si detinatorilor de deseuri.

Practic, noile prevederi completeaza Legea nr. 211/2011 privind regimul deseurilor, acolo unde este prezentat conceptul „platesti pentru cat arunci”, instrument care vizeaza atat persoanele fizice, cat si pe cele juridice.

In ceea ce priveste firmele, acestea au si obligatia desemnarii, dintre propriii angajati, a unei persoane responsabile cu gestionarea deseurilor:

„Detinatorii/Producatorii de deseuri persoane juridice, comerciantii, precum si operatorii economici prevazuti la alin. (2) (firmele care efectueaza operatii de colectare si transport de deseuri, n. red.) au obligatia sa desemneze o persoana din randul angajatilor proprii care sa urmareasca si sa asigure indeplinirea obligatiilor prevazute de prezenta lege sau sa delege aceasta obligatie unei terte persoane”, scrie la articolul 22 din actul normativ citat.

Mai mult, responsabilitatea nu poate fi acordata in orice conditii, fiind nevoie de o instruire in acest sens:

„Persoanele desemnate (…) trebuie sa fie instruite in domeniul gestiunii deseurilor, inclusiv a deseurilor periculoase, ca urmare a absolvirii unor cursuri de specialitate”, dispune acelasi document.

Cadrul legislativ al gestionarii ambalajelor si al deseurilor de ambalaje a cunoscut mai multe modificari in ultima perioada, in conditiile in care tara noastra are un grad de colectare si reciclare foarte scazut, cu mult sub tinta asumata in fata Comisiei Europene. Concret, comerciantii sunt obligati sa isi administreze deseurile pe care le genereaza, prin tinerea unei evidente in acest sens. Specialistii le recomanda acestora intocmirea unui dosar de mediu, mai ales in contextul in care autoritatile au inceput sa desfasoare controale. Nu in ultimul rand, este important sa reamintim ca nerespectarea dispozitiilor privind ambalajele si deseurile de ambalaje se poate sanctiona cu amenzi de pana la 25.000 de lei.

De asemenea, producatorii si detinatorii de deseuri vor avea obligatia de a colecta selectiv cel putin hartia, sticla, metalul si plasticul, potrivit unui proiect de act normativ promulgat recent prin decret prezidential. In caz contrar, firmele vor risca amenzi cuprinse intre 20.000 si 40.000 de lei. De altfel, din toamna anului trecut a fost introdus principiul “platesti pentru cat arunci”, un mecanism care obliga persoanele fizice, dar si firmele, sa fie mai atente la cantitatea de gunoi pe care o arunca si la modul de sortare a acestuia.

Care sunt fluxurile pe care trebuie organizata colectarea efectiva a deseurilor?

menajer;

hartie-carton;

plastic;

sticla;

lemn;

metal;

baterii-acumulatori;

deseuri din echipamente electronice (mai ales cele mici: tastaturi, mouse-uri, telefoane etc);

deseuri periculoase (tonere, surse de lumina).

In plus, exista si alte obligatii catre Fondul de Mediu, ce se concretizeaza in demonstrarea valorificarii unui procent (diferit in functie de materialul de ambalare, categoria de deseu electronic, volumele de baterii, pungi de plastic, anvelope sau ulei mineral) din greutatea articolelor respective puse pe piata.

Atentie! In prezent, agentii economici care nu recupereaza deseurile de ambalaje rezultate in urma consumului sunt obligati sa contribuie la Fondul de Mediu cu doi lei pentru fiecare kilogram de deseuri nereciclate.

Conform specialistilor, dosarul de mediu trebuie sa cuprinda:

decizia de numire a responsabilului cu managementul deseurilor (sau contractul de prestari servicii, daca aceasta activitate este externalizata). Cu alte cuvinte, un agent economic poate opta fie pentru crearea unui post specializat pe probleme de mediu in companie (prin pregatirea unei persoane in acest sens – participarea la cursuri specializate), fie poate externaliza serviciul, situatie in care responsabilitatile sunt transferate firmei specializate, ce trebuie sa fie acreditata de Ministerul Mediului pentru a putea functiona;

copie de pe diploma de absolvire a cursului de specialitate de catre persoana care se ocupa efectiv de gestionarea deseurilor;

copii de pe contractele cu colectorii de deseuri autorizati pentru deseurile pe care le preda organizatia respectiva;

planul de management al deseurilor;

planul de prevenire a deseurilor;

evidentele lunare si ultima evidenta anuala a deseurilor pentru anii anteriori (cu dovada depunerii la Agentia Judeteana de Protectia Mediului);

proceduri interne.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *