In timpul anului, pentru plata impozitelor, a abonamentelor de parcare sau schimbarea buletinului, clujenii petreceau zeci de minute la cozile sufocante de la ghisee. Se pare ca finalul de an este cel mai bun moment pentru a rezolva astfel de probleme, mai ales ca la niciun ghiseu timpul de asteptare nu depaseste 15 minute.
Cele mai libere ghisee in luna decembrie sunt cele de la Directia de Evidenta a Populatiei, unde pentru obtinerea unei vize de flotant se petreceau pana acum cateva ore, dar si cele de la Centrul de Informare pentru Cetateni. Daca in primul caz erau cativa clujeni in sediul de pe Motilor nr. 5, vizavi, la Centrul de Informare pentru Cetateni, unde clujenii isi rezolva printre altele si problemele legate de parcari si amenzi, e liniste si pace. Pe de alta parte, clujenii care au abonament de parcare isi pot plati taxele aferente pana in 31 martie, astfel ca intr-o oarecare masura e si justificata linistea de la ghisee.
Directia de Taxe si Impozite, intre nervi si „probleme de sistem”
La Directia de Taxe si Impozite din Piata Unirii aglomeratia e ceva mai mare, in special la ghiseele unde se depun documentele pentru stabilirea impozitului. Aici sala de asteptare esta folosita la capacitate maxima, iar aerul irespirabil nu le usureaza deloc situatia clujenilor. Deja obsnuiti cu probleme de genul „mai lipseste o stampila”, clujenii stau resemnati la coada pentru ca functionarele sa le spuna ce anume mai trebuie sa faca pentru a-si completa dosarul.
Ca orice om constiincios, cei care trec cu bine de ghiseele acestea, sunt nevoiti sa urce la celebra „camera 15”, unde se platesc taxele si impozitele. Tot aici este si ghiseul de informatii. Surpriza mare o au contribuabilii care au nevoie de o simpla informatie, dar nu au numar de ordine. Acestia sunt nevoiti sa coboare in curtea primariei, unde e automatul de numere, unde sesizeaza ca nu se elibereaza numere pentru informatii, cu toate ca li se cer.
Pentru „veteranii” care stiu exact ce au de facut, timpul necesar pentru plata darilor nu depaseste 15 minute. Insa daca intervine orice fel de piedica, orice situatie neprevazuta, lucrurile se schimba radical. Chiar si in aceasta perioada, cand e liniste si pace, oamenii sunt plimbati de la un ghiseu la altul, iar functionarii „pufaie” suparati ori de cate ori apare o eroare. „A picat sistemul, nu stim cat dureaza” este doar unul dintre textele folosite periodic de acestia.
Cu toate problemele ce apar la ghisee, clujenii au un comportament exemplar. Pana la inceputul lunii decembrie, 77 % dintre persoanele fizice si 75% dintre firmele clujene si-au achitat impozitele locale.