In vizor

Face și ANAF un ban „cinstit”

În pofida clamatei digitalizări, ANAF continuă să blocheze conturile clujenilor fără o notificare prealabilă, însă deblocarea conturilor bancare durează zile în șir, nefiind operată instant. În iulie 2021, ANAF Cluj s-a apucat de recuperarea datoriilor din 2018. Este și cazul unui clujean care s-a trezit luni, 12 iulie, cu două conturi bancare blocate pentru suma de 950 lei privind neplata contribuțiilor de asigurare de sănătate de la finalul anului 2018. La fața locului, suma a fost majorată de penalități: plus 200 lei penalități. Chiar și după soluționarea cazului, conturile rămân blocate mult și bine. 

„Luni m-am trezit cu conturile blocate. 

Am primit mesaje de la cele două instituții bancare unde am conturi, că am poprire. 

Fiind la serviciu, am încercat vreme de 3 ore să aflu detalii telefonic de la ANAF Cluj. 

Surpriză: Nimeni nu mi-a răspuns la telefon. 

Am fost nevoit să-mi iau liber de la serviciu pentru a rezolva situația. 

La sediul instituției mai erau vreo 10 clujeni în aceeași situație cu a mea. 

Am fost surprins să aflu că la cei 950 de lei datorați a fost adăugată și suma de 200 lei reprezentând penalități”. 

ANAF a trimis notificare abia după blocarea conturilor, în loc să înștiințeze contribuabilul în prealabil. 

Mai mult, „detaliile” au lipsit, întrucât mailul nu a fost recepționat.

„Practic, ANAF mi-a blocat conturile pentru că în octombrie 2018, atunci când am rămas fără serviciu, am depus Declarația unică (Formularul 212) și mi-am plătit CAS-ul pentru o lună de zile. Ulterior, nu am avut nevoie de servicii medicale și până în ianuarie 2019 când m-am angajat din nou, nu am mai plătit contribuțiile medicale. 

Am fost nevoit să-mi iau liber și marți pentru a sta la coadă la ANAF Cluj, unde am adus acte doveditoare în acest sens. Doamna de la ghișeu a fost chiar drăguță și înțelegătoare, situația s-a clarificat, eu fiind nevoit să plătesc doar suma de 190 de lei. 

Dar «sistemul» ANAF este praf. Aceeași doamnă de la ghișeu m-a informat că până se vor verifica toate actele și vor fi procesate, va mai dura. 

Adică rămân cu conturile blocate până vineri sau luni”, relatează Dan T. 

În loc ca Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Cluj să constate datoriile în timp util astfel încât cetățeanul plătitor de taxe și impozite să scape de penalități, se apucă de recuperarea banilor după ani și ani, deși ar trebui să notifice contribuabilii asupra posibilelor datorii la încheierea anului fiscal. Tocmai pentru a preveni posibilele întârzieri de plăți și înregistrarea unor potențiale penalități. 

Dacă ANAF le blochează conturile clujenilor la o distanță de trei ani de la un posibil prejudiciu, ne întrebăm din a cui vină sunt înregistrate penalitățile?

Dacă „sistemul” digitalizat al ANAF ar notifica în timp util cetățenii asupra unor posibile înregistrări de datorii, odată soluționate cazurile, popririle nu ar mai avea loc, iar penalitățile nu și-ar avea rostul.

Care este interesul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice Cluj? Să prevină înregistrarea unor datorii ori să aplice penalități?

Și, un alt aspect problematic care reflectă lipsa digitalizării este faptul că odată ce plățile restante sunt achitate/recuperate, conturile nu sunt deblocate în mod automat, ci trebuie să mai parcurgă filtre birocratice interne ce se traduc în zile și chiar săptămâni, timp în care contribuabilii clujeni rămân în continuare cu conturile blocate. 

Ziar de Cluj a solicitat un punct de vedere oficial de la ANAF Cluj în acest sens. 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *