Politica

EXCLUSIV / Mihai Seplecan, interviu incendiar: "Intrebati-i pe cei din aparatul Consiliului Judetean, sa va zica cum mi-au zis mie, cat timp si de ce au fost nevoiti sa se ascunda si sa nu spuna tot adevarul"

In contextul ultimelor scandaluri si acuzatii presedintele Consiliului Judetean Cluj, Mihai Seplecan, a tinut sa faca niste lamuriri. Culmea, pentru Ziar de Cluj, in care a fost criticat cel mai tare. Intr-un interviu acordat astazi, Seplecan a abordat problemele intr-o maniera cel putin surprinzatoare. Iata un interviu de pe urma caruia sigur o sa iasa un nou scandal. Si care o sa ii irite din nou pe colegii sai din PNL. Care spun ca, in nici 36 de ore, Seplecan va primi un semnal dur din partea conducerii partidului sa se retraga. Daca asa se va intampla sau nu, greu de estimat. Dar Seplecan are acum dusmani grei – politici, pe senatorii Tise si Nicoara, – institutionali, pe Avram de la RAADPP si, mai nou, pe David Ciceo, seful Aeroportului.

 

Reporter: Ati fost acuzat public ca ati mintit pentru a acumula capital de imagine. si pe aceasta tema vi s-a cerut public demisia de catre colegul dumneavoastra de partid senatorul Alin Tise. De data aceasta, a fost sprijinit si de catre celalalt coleg al dumneavoastra, senatorul Marius Nicoara.

Mihai Seplecan: Din pacate, can-can-urile politice au ajuns sa tina loc de solutii si sunt folosite ca atacuri in interiorul partidului pentru cei care nu stiu sau nu mai vor, ca au alte interese, sa faca opozitie la Ponta. Mai bine raman eu mincinosul si imi cer scuze pentru neintelegerea creata si pentru modul in care s-a ajuns ca sa se profite de aceasta. Gluma, deloc izbutita, recunosc, s-a transformat intr-un bun prilej de revarsare a umorilor personale si in pretext de a se incerca sa se scape de mine pentru ca am ales sa aplic legea si nu sa am ceea ce se cheama “vointa politica”. Este a doua oara cand un coleg, in loc sa-si vada de opozitia la Ponta, sau sa vina cu solutii constructive, in lege si pe lege, la problemele judetului, se agata de evenimente puerile pentru a le exacerba si transforma in scandal politic intern. Rad cei de la Putere de noi, de modul in care se repede la mine un coleg atunci cand nu i se face pe plac, atunci cand pilele lui politice sunt pe cale sa-si piarda sinecurile. Stiu ca omul este conflictual, ca a intrat in conflict cu toti apropiatii lui, ca si-a indepartat toti colaboratorii cand nu i-au mai cantat in struna. Acum il indeparteaza pe Catarig, dar nu ii ajunge ca l-a obligat sa-si semneze demisia in alb la numirea in functia de vicepresedinte al CJ Cluj, acum il lasa sa fie umilit prin presa,  dupa ce omul a fost alaturi de el. Si pe mine ma denigreaza si ma insulta prin mass media. Asa mi s-a confectionat un filmulet in care mi-au fost accentuate defectele de citire si cu asta au vrut sa demonstreze ca sunt “analfabet”. Bine ca e el citit in manarii politice. Dar ce poti sa te astepti de la cel care a fost capabil sa se dezica inclusiv de mentorul si nasul sau cand a crezut ca il incurca politic?! Cu mine n-a colaborat niciodata si nici nu suntem apropiati. Pana acum, ma inteleg foarte bine si colaborez excelent cu domnul Marius Nicoara. Regret ca am dat prilejul sa fie dezinformat si indus in eroare. Numai asa imi explic faptul ca mi-a cerut demisia de onoare.

 

Reporter: Ce inseamna aceasta vointa politica despre care ziceti ca vi se reproseaza ca nu o aveti?

Mihai Seplecan: Vointa politica inseamna pentru unii sa fortezi limitele legii. Sa ne facem ca nu avem cunostinta de ce spune legea cu privire la anumite actiuni, ca merge si asa si o mana spala pe cealalta si amandoua raman curate. Din pacate, pana acum, s-a dat dovada de prea multa vointa politica. Numai asa am ajuns in situatiile care mi se sparg mie acum in cap, de parca eu am fost la conducerea acestei institutii in ultimii ani. De parca din pixul meu au iesit decizii pe care acum le cerceteaza DNA, OLAF, ANAF si alte insitutii abilitate ale statului. Ani de zile de “vointa politica” nu se pot rezolva legal in cateva luni. Ori cand am inceput sa aplic legea au inceput presiunile asupra mea. Legea spune clar ca nu pot sa implic RAADPP in construirea unei rampe temporare pentru deseuri si nici nu pot ceda teren in incinta CMID, dar prin minciuna des repetata in presa ca nu m-am ocupat, ca nu vreau, ca am alte interese samd, sunt santajat sa am vointa politica. Legea spune ca aceeasi RAADPP si-a trait traiul ca Regie si si-a mancat malaiul pe sinecuri si ca, daca vreau sa am bani pentru asfaltarea drumurilor din judet, trebuie sa o transform in Directie. Dar cum sa las eu pe drumuri toti sinecuristii? Normal ca s-a montat rapid filmuletul cu mine dintr-o sedinta filmata exact de catre “jurnalistii” angajati la site-ul directorului RAADPP. La fel, m-am trezit ca n-am vointa politica in momentul in care ne-am trezit pe cap la CJ Cluj cu problema platii impozitului pe cladirea Cluj Arena. Daca faceam cadou la municipiu aceasta investitie a judetului, eram baiat de treaba, ceea ce, conform legii, nu se poate. Nici marire de capital, ca ar fi considerat ajutor de stat. Trecerea in insolventa, desi a fost propusa de catre functionarii nostri abilitati, si nici nu iau vreo decizie pana nu am avizul de legalitate de la serviciul nostru de specialitate, a fost considerata o imbecilitate de catre exact persoana de sub pixul careia a iesit aberatia de firma care n-a raportat ani de zile existenta unui impozit pe cladirea din administrarea ei. Care impozit nu ar fi existat daca Cluj Arena era Directie in cadrul CJ Cluj si nu Societate, daca stadionul ramanea in domeniul public, nu in domeniul privat. Dar mai trebuia creata o tura de slujbe politice si-atunci s-a creat inca o Societate. Solutia legala este intrarea in insolventa, dar cine sa ma asculte?

La fel cu investitia de la Rachitele – Ic Ponor. Procurorii DNA ne-au cerut explicit sa-i lasam sa-si faca expertiza si, in consecinta, sa mai intarzii doua saptamani cu avizul de incepere a lucrarilor. Directorul RAADPP a fost de fata la aceasta discutie, stia exact care este adevarul, dar a preferat sa-si puna “jurnalistii”, sper sa puneti ghilimelele de rigoare, sa produca materiale mincinoase despre cum nu vreau eu sa dau avizul, ca asa vor muschii mei, nu ca mi s-a cerut sa nu obstructionez o ancheta penala. Oricum, intre timp, s-a finalizat expertiza DNA care o confirma pe cea a CJ Cluj si pot sa va zic ca este un adevarat dezastru pe acolo. Mai multe, deocamdata, nu pot sa zic, fiind vorba despre o ancheta in desfasurare.

 

Reporter: Directorul Aeroportului International Cluj va acuza intr-un document de un santaj intr-o hartie depusa ieri la Prefectura Cluj. Practic, sunteti acuzat ca va prevalati de calitatea domnului Ciceo de a detine simultan functia de presedinte al CA al Aeroportului International Cluj si pe cea de director general si, ca urmare, pentru ca nu va face pe plac cu masina dumneavoastra, vreti sa-l deposedati de una dintre functii. Cum comentati?

Mihai Seplecan: Sunteti jurnalist. Ca un jurnalist, ar trebui sa urmariti firul logic al acestei povesti. In nici o saptamana o „musc”, ca sa zic asa, din zona Aeroportului. Masina Touareg de la Aeroport a fost si la dispozitia altor presedinti ai CJ Cluj. Apoi a fost predata Aeroportului in functie de cum si-au terminat mandatul. Acum trei luni, prin contract de comodat, am preluat eu masina. Doar am intrebat daca as putea sa o obtin masina noua, dar am inteles ca legea nu permite. In rest, cum nu au cerut predecesorii mei sa le fie schimbata masina cu alta, nici eu nu am intreprins nici un demers in acest sens. Cu atat mai putin folosindu-ma de dubla calitate a domnului David Ciceo.

Domnia sa sustine, inclusiv in scris, ca se afla in legalitate, Legea, in schimb, il contrazice. in cuprinsul Ordonantei de Urgenta 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, la Articolele 18 si 19 se prevede in clar ca “in cazul delegarii atribuţiilor de conducere, potrivit dispoziţiilor art. 18, presedintele consiliului de administraţie nu poate fi numit şi director general al regiei autonome”. Situatie in care se afla si domnul David Ciceo – presedinte al CA si director general al Aeroportului International Cluj. Intreb: cum sa santajez pe cineva sa respecte legea? Aplicarea legii nu reprezinta nici obiect si nici subiect de “nenumarate presiuni din partea CJ Cluj” pentru obtinerea vreunui autoturism de la Aeroportului International Cluj, regie aflata in subordine, ci strict aplicarea legii, dupa cum am promis ca voi face, indiferent de situatia cu care ma confrunt, indiferent de presiunile care se fac asupra mea, indiferent de acuzatiile care mi se inventeaza, indiferent de supararile pe care le produc. Pentru acuzatii de “nenumarate presiuni din partea CJ Cluj” exista institutii abilitate, nu am altceva ce sa comentez. Mai mult, am returnat Aeroportului chiar si masina obtinuta la instalarea in functie. Fac precizarea, sa nu aflu din presa ca vreau si Touareg. Si sa nu cumva sa existe motiv de “nenumarate presiuni din partea CJ Cluj”. Totusi, remarc faptul ca OUG 109 exista din 2011. Si nu inteleg de ce, pana azi, cand am luat la cunostinta de situatie si am decis sa aplic Legea, desi li s-a adus la cunostinta ca exista aceasta stare in afara legii, nici un alt presedinte anterior mie nu a luat nici o masura. Cine pe cine punea presiune? Intreb retoric.
Oricum, sunt convins ca, in urmatoarea perioada, vor veni si alte presiuni politice si media asupra mea. Imaginea mea trebuie distrusa, trebuie sa se dea legitimitate incercarilor de a-mi distruge cariera politica. Dar eu voi respecta legea pana la capat. Timpul imi va da dreptate. De exemplu, luna aceasta administratorul Firmei de Paza si Protectie va cere insolventa. Se ajunge la ceea ce spuneam acum doua luni cand am cerut ca Firma sa se transforme in directie in cadrul CJ Cluj. Era o transformare legala realizabila in timp scurt si fara sa se piarda bani publici. La fel se va intampla si cu RAADPP si cu Cluj Arena. Dar interesele altora nu tin cont de cheltuiala banului public.

 

Reporter: Mi se pare ca sunteti in conflict cu toata lumea…

Mihai Seplecan: Nici vorba. Nu sunt un tip conflictual, ci unul pozitiv si constructiv. Tocmai ce va vorbeam despre vointa politica. Nu sunt amic cu cei care incearca sa ma faca sa am vointa politica si pun presiune pe mine in acest sens. In rest, ma inteleg perfect cu toti cei care actioneaza in lege. Am zis ca lucrez bine cu domnul Marius Nicoara, cand nu-l dezinformeaza binevoitorii. Ma inteleg foarte bine cu domnul Daniel Buda. Discut cu domnia sa de cate ori ne intalnim pe teren. Ma inteleg perfect cu primarii, presedintii de organizatii si colegii de partid. Colaborez si ma inteleg perfect cu aparatul administrativ si cu directorii de regii si societati care-si fac datoria si aplica legea.
Eu vreau sa fac in asa fel incat sa nu se mai faca greseli, sa se aplice strict litera legii. Si nu sunt dispus sa acopar ce-au semnat altii. Sa schimb rapoarte de audit, sa opresc un control al auditului samd. Intrebati-i dumneavoastra pe cei din aparatul Consiliului Judetean, sa va zica cum mi-au zis mie, cat timp si de ce au fost nevoiti sa se ascunda si sa nu spuna tot adevarul si numai adevarul. Cat timp au trebuit sa faca balet printre legi ca sa se potriveasca cu „vointa politica” manifestata de altii. Eu sunt in situatia in care mi se aduc la cunostinta fapte care intra in coliziune cu legea si sunt obligat sa aplic legea si sa iau masuri de remediere, de recuperare a prejudiciului samd. Nu exista negociere, ori tocmai asta se vrea de la mine: sa negociez. Normal ca mi se imputa ca sunt conflictul atunci cand nu accept negocierea legii.

Ca sa intelegeti un mod de gandire, mi se spune ca deciziile politice importante cu impact major pentru clujeni, cum este cazul imprumutarii judeţului, care necesita şi sprijin politic al partidului, se vor discuta in prealabil şi analiza temeinic inainte ca ele sa fie anunţate public in interiorul partidului. Adica pe banii clujenilor sa discutam politic, sa ma duc sa dau raportul cum s-ar zice. Vreau sa iau credit pentru asfaltarea drumurilor judetene pentru ca, in 2015, din 1200 de kilometri de drumuri doar 300 sunt asfaltati. Un doctor daca vrea sa opereze si sa salveze un pacient, cheama o comisie de administratie? Cand s-a demarat Centrul Integrat de Management al Deseurilor, Ic Ponor sau Cluj Arena s-a intrebat undeva, altundeva decat acolo unde spune legea ca trebuie sa se intrebe? Ma indoiesc.

In plus, cum v-am zis, ma inteleg foarte bine cu primarii. Saptamanal, sunt in mijlocul oamenilor. Primarii au nevoie de asfalt pe drumurile judetene, de ajutor pentru canalizare si apa potabila. Sunt sate in Cluj fara curent electric. Asta desi au trecut prin ABC-ul politic, adica: apa, bec, canalizare, al mult mai talentati fosti sefi de consiliu judetean. Principala problema acum este cea a deseurilor menajere. Acum mai bine de un an jumatate atrageam atentia zilnic ca se va ajunge in situatia de azi. Nu s-a facut nimic. Azi eu ce sa fac, sa rezolv in trei luni ce n-au rezolvat altii in cinci ani, sa constat ca CMID nici macar nu ar fi fost eligibil pentru banii europeni daca nu se semna o hartie pe proprie raspundere ca terenul pe care se face investitia este degrevat de orice sarcina? Sau ca decizia de incepere a lucrarilor la CMID s-a luat fara o hotarare a unui UAT, ceea ce normele de atragerea a banilor europeni o interziceau? Ca apoi sa fie pusa presiune pe mine ca trebuie ori sa cumpar teren de la comuna Feleacu, ori sa dau dividende in plus, asta cand reprezentantii ei legali au semnat ca dau terenul, apoi au semnat protocolul ADI in care se scrie clar ca nici o UAT nu poate cere si primi dividende in plus?

Mai mult, ca dividendele se strang intr-un cont de dezvoltare ulterioara a CMID. Sau sa fac rampa in CMID, sa umplu de deseuri exact locatia pentru dezvoltare ulterioara a CMID, sa pun in pericol investitia? Adica sa pun deseuri pe un teren alocat dezvoltarii ulterioare a CMID, deseuri pentru care am platit operatorului inclusiv procesarea, apoi sa le transport in noua locatie cand va fi gata. Cu ce bani sa transport deseuri gata procesate, golite de bani, ca sa zic asa? Si care ar fi castigul CMID sa proceseze ceva gata procesat? Eu nu vad decat ipocrizie. Cand am adus un investitor particular pentru a o avea solutie la problema deseurilor, mi s-a sarit in cap ca eludez licitatii publice samd, ca sunt escroc si incerc o escrocherie. Cerem licitatii pe banii unui particular, pe terenul si investitia lui? Dar cand Consiliul Local Cluj-Napoca a incredintat direct regiei din subordine sa execute o rampa temporara de gunoi, aceiasi care cereau pe bani particulari licitatii, n-au mai zis nimic despre o atribuire directa pe bani publici…

Si sunt multe altele, pe care am sa mai am timp sa le zic si cu alte ocazii. V-am spus, in trei luni puteam sa utilizez lejer de bagheta magica a vointei politice si azi nu am mai fi stat de vorba pe aceste teme. Toata lumea era multumita ca se batea pasul pe loc, ca in ultimii ani, si semnatura mea o acoperea pe-a altora. Am zis ca vointa politica nu are voie sa infranga legea. Este plin Codul Penal de vointa politica.

Din afara se vede ca si cum nu am facut nimic. Sunt multe lucruri blocate de decizii luate inainte de a fi eu presedinte de CJ. Nu poti face nimic pana nu se desira intregul ghem de minciuni. In trei luni, abia de am apucat sa trag de un capat si deja am devenit indezirabil. Eu am foarte multe proiecte pentru care ma lupt: credit pentru asfaltarea drumurilor judetene, realizarea unui spital judetean de urgenta monobloc, deblocarea situatiei la CMID si relicitarea acestuia, cat si licitatia prin ADI pentru colectarea operatorului pe CMID. Lucruri importante pentru judet nostru. Numai sa fiu lasat in pace sa-mi vad de treaba.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *