Reportaj

EXCLUSIV: Fenomenul "DONUTERIA de pe Memo", in culise. Se pregateste o extindere spectaculoasa

Donuteria este cel mai aprins subiect de discutie in online din aceasta vara. Sute si mii de comentarii, controverse legate de cozi si o adevarata invazie de fotografii cu faimoasele gogosi apar in fiecare zi pe Facebook si Instagram. Povestea din spatele acestui business e demna de un film de Hollywood si poate servi ca material didactic pentru un curs de afaceri: a pornit din entuziasm, se hraneste din efervescenta si a necesitat doar 160 de lei ca investitie in marketing si promovare. Asa ca n-are sens sa va mai zicem ca acesta nu e un reportaj publicitar. Publicitate a avut Donuteria inca din prima zi de la infiintare…

Biroul si „brutaria” donuteriei de pe Memo se afla undeva in zona Garii, intr-o curte linistita in care n-ai banui ca se fabrica ceva atat de spectaculos. Patru oameni coordoneaza totul intr-un spatiu nu prea mare, insa pasiunea cu care se face totul pluteste in aer.

Ideea s-a nascut in urma cu trei ani. 

„Ne doream sa ne deschidem un business al nostru, sa muncim pentru noi”, sparge gheata Andra Otava o tanara frumoasa si plina de entuziasm, absolventa de Constructii la UTCN.

„Si sa ne placa ceea ce facem. Industria asta alimentara, in care interactionezi cu omul, iti ofera sansa de a intra direct in contact cu oamenii. Daca esti bine intentionat, oamenii te simt si apreciaza, poti construi frumos o afacere. Nu ne-am propus neaparat sa facem multi bani, ci mai degraba sa avem un loc de munca la care sa mergem cu drag. Asa a si reusit sa creasca afacerea, oamenii vin spre noi cu un fel de entuziasm care nu tine doar de produs”, completeaza Marius Muntean.  

Cei doi au fost colegi de facultate si au inceput sa discute despre un asemenea business din momentul absolvirii.

„Asta e si micul nostru secret: noi suntem, practic, purtati de entuziasmul acesta al publicului. Avem, cumva, norocul ca majoritatea clientilor nostri au intre 15 si 25 de ani – sigur, avem clienti si de 10, si de 60 de ani – si, practic, entuziasmul lor, buzz-ul lor in online ne-a facut cunoscuti si doriti. Oamenii isi doresc sa mearga sa vada ce e acolo. Si acum ne spun unii ca nu au reusit inca sa vada cum e”, completeaza Dan Olteanu. 

Alaturi de Bogdan Muntean, toti patru sunt managing partner in aceasta afacere.

Povestea a inceput, de fapt, la Targu Mures, in martie 2014, demarata de cei doi tineri. 

„Tatal meu e de acolo si acolo am identificat o oportunitate sa deschidem. Cand am deschis nu aveam habar de nimic, aveam doar o idee despre ce vrem sa facem. Pana sa reusim, ne-am lovit de o gramada de probleme. Poate a fost mai bine ca nu am reusit din prima in Cluj. Am crescut frumos la Targu Mures, visand la Cluj. L-am intalnit apoi pe Dan, dintr-o intamplare, o conjunctura de familie si asa s-a conturat business-ul de la Cluj”, povesteste Marius.

„A fost ca in filmele americane: in bucataria Andrei s-au apucat si au experimentat gogosile, pe plita, in tigaie, cu un ingredient sau altul, pana a iesit ce trebuie. Testarile astea au durat luni de zile, pana s-a ajuns la forma in care au putut fi scoase pe piata”, completeaza Dan.

De ce au ales sa faca donuts?

„Nu am vrut sa iesim cu ceva care se mai face si au umplut piata, cum ar fi covrigii. Asa a iesit”, justifica Marius. 

O nota de inedit ar fi si faptul ca niciunul din creatorii donuteriei nu a fost in SUA, unde s-au nascut si fac senzatie aceste produse de panificatie. 

La Cluj, minunea a ajuns in 5 iunie. 

„Initial, noi am fi vrut sa deschidem in 20-25 mai, insa in perioada aia Memo era in santier, deci am mai asteptat cateva zile pana cand a trecut trotuarul de noi. Noi nu facusem nici un gram de reclama. Am platit vreo 160 de lei pentru promovarea pe Facebook. In secunda deschiderii, la ora 13 aveam 20-30 de oameni in fata care postau pe Internet ca ei sunt primii care isi iau gogosi. S-a creat o asteptare care ne-a surprins si pe noi. Aveam la acea ora un mic magazin in Targu Mures, cu 5.000-10.000 de fani pe Facebook, 100 de poze pe Instagram si asta era tot. Cozile au fost in zilele urmatoare infernale”, isi aminteste Dan. 

La o scara mai mica, fenomenul s-a petrecut si la Targu Mures, iar lumea ii intreba pe adminstratori cand vor extinde intr-un oras sau altul.

„Cei mai multi de la Cluj!”, subliniaza Marius. 

S-au nascut adevarate legende in jurul cozilor interminabile de pe Memo, cea mai cunoscuta fiind cea ca patronii ar fi angajat oameni ca sa stea la coada. 

„Multi ziceau ca se va termina in curand cu cozile, insa pana la Untold si chiar in acele zile a fost inghesuiala la usa. In zilele astea de august nu exista moment sa nu avem zece oameni in magazin, pentru ca publicul nostru e plecat acum. Practic, nu mai e coada mereu in strada, dar cativa oameni tot sunt in magazin”, destainuie Dan. 

Cererea a fost primita cu cresteri ale productiei, dar cozile erau tot acolo, ba chiar mai mari. De dupa tejghea, administratorii afacerii calculau randul, daca a ajuns pana la primul gang sau la urmatoarele. Practic, volumul productiei a crescut de mai bine de doua ori fata de momentul deschiderii punctului de vanzare de pe strada Memorandumului. 

Marea noutate este insa extinderea donuteriei de la Cluj. 

„In urmatoarele 60-70 de zile mai deschidem doua locatii, lucram la asta incusiv cu niste arhitecti, cu designeri. Vrem sa fim in top, mai ales ca Clujul a ridicat stacheta, au aparut cateva businessuri misto aici si nu te mai poti juca daca vrei sa faci ceva cu adevarat interesant. Ceea ce e interesant e ca firmele au inceput sa raectioneze la produsele noastre si sa primim comenzi de la mari companii de soft, de pilda, care vor cateva sute de gogosi pentru angajatii lor, ba ca au mic dejun cu angajatii o data pe luna, ba o petrecere de dupa-masa, lucruri care au intrat in stilul nostru. Principala valoare a companiei noastre este calitatea produsului.Nu facem nici un rabat de la asta, avem mai multe puncte de control intern in acest sens. La asta se adauga stilul acesta de joy, de bucurie de zi cu zi, iar firmele de IT care sunt cumva pe stilul acesta au marsat fara sa ne facem noi nici un fel de reclama sau oferte. Dimpotriva, am fost in situatia sa si refuzam, atunci cand nu puteam face fata comenzilor”, a mai spus Dan Olteanu. 

Compania are in prezent 35 de angajati. 

Toti cei patru parteneri se pot lauda ca in aceste luni au facut de toate, de la spalat la dus tavi, de la vanzare la tejghea la livrari, trezindu-se adesea cu noaptea-n cap pentru asta.

Nu sunt singurele Donuts de pe piata, dar asta nu le face mai putin dorite pe cele de pe Memo. 

„Ce secret sa aiba, in afara de faptul ca folosim ingrediente de calitate? Nu punem prafuri, aditivi, extra-conservati, nu punem bull-shit-uri in donuts, cum s-a mai zvonit pe piata. Sunt produse care plac, iar oamenii se intorc mereu si mereu sa isi mai cumpere pentru savoarea lor, nu pentru ca i-am plati pentru asta”, atrage atentia Marius.

„Daca gustam gogoasa fara topping are gustul de gogoasa, simplu, ca cele pe care le stim de acasa”, completeaza Andra. 

Oferta donuteriei cuprinde acum 18 sortimente de donuts, iar pe linia de baza 25 si se imbogateste de la o luna la alta, mai ales ca se lucreaza mereu la imbunatatirea retei de baza si la diversitatea glazurilor.  

Povestea a trecut in scurta vreme in folclorul online. O adevarata explozie de glumite despre donuteria de pe Memo a aparut in mediile online, alaturi de noianul de imagini pe care oamenii le posteaza peste tot cu celebrele gogosi. 

Donuteria nu a luat parte la Untold, tocmai pentru ca sa nu fie nevoie de rabat de la calitate. 

„Ne dorim sa ramanem in acelasi film. Probabil ca de anul viitor vom participa cu stand la toate evenimentele misto de la Cluj”, spune Dan Olteanu. 

Un foarte mare interes a aparut in aceasta perioada pentru posibilitatea de a deschide francize ale donuteriei. 

„Foarte multa lume ne-a solicitat franciza, data fiind popularitatea afacerii si succesul ei. Lasand falsa modestie deoparte, desi nu am investit in comunicare, am avut foarte mult succes. Nu tin minte alte business-uri care sa fi produs atat de mult succes si asemenea cozi. Am fost solicitati in foarte multe orase ale tarii pentru posibiliatea de a franciza business-ul, de la Botosani pana la Constanta, sau Turnu Severin. Lucram la asta. Avand in vedere ca ne intereseaza foarte mult replicarea si controlul calitatii, lucru esential in business-ul nostru, muncim la un sistem destept si controlabil, replicabil de implementare a francizelor. Vom avea cateva orase in care vom avea control direct si, in rest, vom alege cu mare atentie parteneri de franciza. Asta a fost miscarea noastra: am convertit entuziasmul publicului in favoarea promovarii organice a businessului”, a conchis Dan Olteanu.

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *