Anchete

EXCLUSIV: Afacerea concursurilor pentru directorii de școală, prizată și de directorii clujeni: un curs de 4 ore în Republica Moldova echivalează în grila de evaluare cu un doctorat sau cu o funcție de conducere în Ministerul Educației

Spiritul românesc de „afaceri” își vâră coada și în concursurile pentru directorii de școli. Pentru a promova acest concurs, un candidat trebuie să acumuleze un anumit punctaj, superior contracandidaților săi. Metodologia privind organizarea și desfășurarea concursului, semnată de către ministrul Educației, prevede însă lucruri aberante, lipsite de cea mai elementară logică, punctajul acordat pentru CV-ul candidaților creând cadrul propice pentru oportunisme tipic românești, pentru șmecherii menite ca, prin puțin efort, să le creeze șmecherilor anumite avantaje în fața contracandidaților mai fraieri.

Astfel, participarea la stagii de formare/de perfecționare în specialitate și/sau în managementul educațional în străinătate le oferă candidaților la concursurile pentru directori de școli un punct, tot atât cât primește un candidat și pentru o diplomă de doctorat în management educațional sau în domeniul în care își desfășoară activitatea. Tot cu un punct se evaluează și deținerea unor certificate de cunoașterea a unei/unor limbi străine.

Tehnocrații din Educație par a avea astfel un sistem de valori complet bulversat și o grilă de evaluare pe măsură, reprezentând o absurditate logică echivalarea ca punctaj a unui doctorat, care durează minimum 3 ani și care se încheie prin susținerea unei teze care presupune anumite rigori, cu un curs „internațional” de 4 ore, încheiat printr-o „diplomă de participare” care nu presupune absolut nimic altceva din partea candidatului în afara lucrului certificat în diplomă, adică participarea, prezența fizică și plata unei taxe.

Pe această situație absurdă s-a mulat perfect o firmă din Iași, Euro Personal (sau, se pune întrebarea: această situație s-a mulat perfect pe o firmă din Iași?), care organizează pentru directorii candidați „cursuri de formare internațională” de o zi (de fapt de 4 ore) în Republica Moldova. Sute de directori au participat deja la aceste cursuri pentru a obține punctul atât de necesar la CV și zeci sau sute vor mai participa și în cea de-a doua sesiune „internațională” care se va solda cu noi „diplome de participare”, adică de simplă prezență fizică, diplome echivalente, în evaluarea Ministerului, cu un doctorat. Toți acești directori participanți la curs vor avea un avantaj net (nemuncit, doar plătit) față de colegii lor care nu vor participa la acest curs pentru că majoritatea directorilor nu au astfel de participări internaționale la cursuri.

Curs „internațional” la Chișinău pentru profesorii candidați la funcția de director de școală, sesiunea a doua și ultima

Euro Personal, atât pe site-ul propriu, cât și prin mailuri trimise către unitățile școlare și către sindicatele din învățământ, îi informează pe directorii candidați referitor la „o șansă unică pentru cei care nu au participat încă la o specializare internațională”:

„O șansă unică  pentru cei care nu au participat încă la o specializare internațională! Euro Personal va organiza în parteneriat un curs de formare internațională cu durata de 1 zi în Republica Moldova pe data de 30 septembrie. Cursul va avea ca temă Managementul educațional și costă 500 de lei/ persoana. Se oferă diplomă de participare care atestă prezența dvs. la curs pe teritoriul altui stat și vă asigură obținerea punctajului maxim la evaluarea CV-ului. Pentru detalii și informații suplimentare vă rugăm să ne contactați la euro_personal@yahoo.com sau telefon 0748.687.407.

Adresa noastra:

Euro Personal, Strada Gării, nr. 2, Iași 730040, Romania”

Mailurile trimise de Euro Personal erau formulate în felul următor:

„Buna ziua,

am atașat oferta de curs internațional defășurat în Republica Moldova pe data de 30 septembrie 2016. Vă rugăm să diseminați informația pentru a ajunge această oportunitate la un număr cât mai mare de persoane. Va mulțumim.

Cu respect, 

Antonela SOFRONIA 

Director Euro Personal SRL 

Tel/fax 0232-215.493, Tel. 0748-687.407”

Iar atașamentul era următorul:

„Sesiune noua DE CURS INTERNATIONAL 

Pentru candidatii la postul de director de scoala/ liceu 

Pe data de 30 septembrie 2016 

O sansa unica pentru cei care nu au participat la o specializare internationala! Cursul se adreseaza directorilor de scoli/ licee/ gradinite sau aspirantilor la aceste posturi care nu au in portofoliu o perfectionare realizata pe teritoriul altui stat. Euro Personal va organiza in parteneriat un curs de formare internationala cu durata de 1 zi in Republica Moldova pe data de 30 septembrie. Cursul va avea ca tema Managementul educational si costa 500 de lei/ persoana. Pretul include transport dus-intors din Iasi, o gustare la pranz si cheltuielile logistice. Se ofera diploma de participare care va asigura obtinerea punctajului maxim la evaluarea CV-ului conform punctului b).2 din Anexa 3 a Ordinul MENCS nr. 5080/ 2016. Diploma de participare se primeste pe loc si este valabila pe termen nelimitat. Data limita de inscriere si plata este miercuri 28.09.2016. Pentru inscriere va rugam sa ne contactati la 0748.687.407 sau pe email euro_personal@yahoo.com. 

Cu respect, 

Dr. Ec. Antonela Sofronia 

Director Euro Personal SRL”

Reprezentanții Euro Personal și naturalețea cu care oferă foarte bine cotatele „diplome de participare” internațională

Pentru a investiga felul în care un potențial director de școală poate intra în posesia unei diplome de participare la un curs în Republica Moldova și pentru a afla mai exact și în ce anume constă aceste cursuri, reporterul Ziar de Cluj i-a sunat pe reprezentanții Euro Personal cărora le-a cerut informații din postura unui candidat la un concurs de director de școală. Aceștia ne-au răspuns:

„Ce anume v-ar interesa? Ca să vă răspund punctual. Cursul nu este acreditat, că nu are cum să fie acreditat pe teritoriul altui stat. Este cu diplomă de participare și se face la Chișinău. De cine să fie recunoscută diploma, dacă este de participare? N-are cum să fie recunoscută de Minister diploma de participare. Diplomele acreditate sunt certificatele de absolvire. Nu este curs din-acela cum sunt cele de limbi străine, este un curs de perfecționare de 4 ore pe teritoriul altui stat. Că asta vi se punctează dumneavoastră. Durează o zi, dar cu tot cu deplasare se face o zi. Ca și programă include legătura dintre formarea profesională, managementul educațional și respectul de sine al cadrului didactic, asta este tema cursului. 

Acum se organizează pe data de 30, am mai organizat o serie pe 24. Au fost o mulțime de colegi de-ai dumneavoastră, din Cluj și din zonă chiar, din Maramureș, din Bihor. Am înțeles că la dumneavoastră la Cluj Sindicatul a popularizat oferta. Am avut 225 de participanți sâmbătă, în prima sesiune, din toată țara. Acum s-au înscris mai puțini, dar înscrierile încă nu s-au terminat. Nu știu câți vor fi, oricum primul autocar s-a completat, acum suntem la al doilea, până la final vom vedea. Un autocar este de 50 de persoane și din Iași mergem noi cu autocarul la Chișinău și ne întoarcem seara tot în Iași. Diploma se acordă pe loc.

Cursul, noi am dat oferta și la inspectorate, în unele județe inspectoratul a popularizat, deci eu nu pot să vorbesc cu cineva de la Minister și să-mi spună unul ceva, altul altceva. Deci este un curs făcut în străinătate, că dumneavoastră asta vi se cere. Că momentan, din câte am înțeles eu, cursuri în străinătate nu au decât cei care au fost prin mobilități și au făcut așa, câte un schimb de experiență prin alte țări. Restul, nu își permite nimeni să dea nu știu câte sute de euro pentru un curs. Păi, alții, cine au mai avut cursuri în străinătate?! Că nu s-au mai organizat așa, pur și simplu, să te înscrii la ele. Și cursurile în țară sunt tot un punct, adică, în aceeași grilă, toate au câte un punct. Înscrierea se poate face până mâine dimineață. A treia sesiune nu se mai face pentru că nu mai este timp. Și așa trebuie să ajungă fiecare acasă, avem participanți din toată țara, abia sâmbătă dimineața ajung acasă, să aibă timp să își încarce documentele pe platformă.”

Așadar, din moment ce pentru acest curs au fost organizate doar două sesiuni, înainte de examenul directorilor, și din moment ce nu se mai organizează o a treia sesiune, este clar că cursul celor de la Euro Personal este organizat special și exclusiv pentru ca directorii să aibă o hârtie în plus la dosar, prin care să beneficieze de punctul de evaluare mult dorit, nefiind vorba despre un curs „pe bune”, unul menit a asigura perfecționarea profesională a viitorilor directori în ceea ce înseamnă managementul educațional și „respectul de sine al cadrului didactic”.

Viitorii directori care se respectă vor adăuga și această diplomă de participare la teancul de maculatură cerut și își vor asigura astfel punctajul necesar pentru a fi directori. Prin aceste proceduri este hrănit doar în continuare un sistem bolnav cu noi-vechi lideri urcați pe scaune de maculatură, lideri care nu vor schimba astfel nimic în sistemul de educație românesc, promovând la nesfârșit șmecheria și câștigul facil în detrimentul muncii și a câștigurilor bazate pe merite reale și pe muncă.

Un ordin de ministru care promovează șmecheria și legea minimului efort

Ordinul pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea și desfășurarea concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar, din data de 31 august 2016, semnat de ministrul Educației Naționale și Cercetării Științifice, Mircea Dumitru, prevede:

„Art. 15. — (1) Concursul pentru ocuparea funcțiilor de director și de director adjunct din unitățile de învățământ constă în următoarele probe:

a) proba scrisă, care constă în rezolvarea în maximum 120 de minute a unui test-grilă cu itemi elaborați de Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, în cadrul căreia se evaluează în proporție de 50% aptitudini cognitive și în proporție de 50% competențe manageriale ale candidaților;

b) analiza curriculumului vitae realizată de comisia de concurs, în plenul ei, în prezența candidatului, prin acordarea de puncte potrivit criteriilor și punctajelor prevăzute în anexa nr. 3, pe baza documentelor din dosarul de înscriere care dovedesc cele afirmate în curriculum vitae;

c) interviu în fața comisiei de concurs, în care se apreciază scrisoarea de intenție, calitatea și susținerea de către candidați a ofertei manageriale și a unui plan operațional pentru un an, cu o durată de maximum 30 de minute, conform criteriilor și punctajelor prevăzute în anexa nr. 4.

(5) Pentru fiecare probă de concurs de la alin. (1), punctajul maxim este de 50 de puncte, iar punctajul minim de promovare a probei este de 35 de puncte. Punctajul final se calculează conform anexei nr. 5. Sunt declarați „admiși” candidații care au realizat un punctaj de cel puțin 35 de puncte pentru fiecare probă și din cumularea punctajelor celor trei probe de concurs, un punctaj total de cel puțin 105 puncte.

Art. 16. — (1) Este declarat „promovat” la concurs candidatul „admis” care a obținut cel mai mare punctaj total.

(2) În cazul egalității de punctaj, este declarat „promovat” candidatul care a realizat cel mai mare punctaj la proba scrisă. Dacă și în această situație egalitatea se păstrează, pentru unitățile de învățământ cu filiera tehnologică, este declarat „promovat” candidatul care este de specialitate: inginer, economist, medic etc., după caz, iar la filiera vocațională, cel care are specialitatea corespunzătoare profilului predominant al unității de învățământ, iar pentru celelalte unități de învățământ este declarat „promovat” candidatul care a realizat cel mai mare punctaj la proba de interviu. Dacă și în această situație egalitatea se păstrează, este declarat „promovat” candidatul care a realizat cel mai mare punctaj la proba de evaluare a curriculumului vitae.”

În Anexa nr. 2 la Metodologie, cea care se referă la evaluarea Curriculum Vitae-ului, este prevăzut la studii acordarea unui punctaj maxim de 1 punct pentru fiecare dintre următoarele:

„a) Studii:

1. studii aprofundate, masterat, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare și cursuri de perfecționare postuniversitare, în specialitate sau în management educațional și finanțare, studii juridice/economice, politici educaționale, asigurarea calității educației; 

2. doctorat în management educațional sau în domeniul în care își desfășoară activitatea.

b) Participarea la stagii de formare/de perfecționare în specialitate și/sau în managementul educațional: 

1. în țară; 

2. în străinătate.”

Așadar, în viziunea celor care au redactat această metodologie, un doctorat, care durează minimum 3 ani și se încheie prin prezentarea unei teze, echivalează cu un curs „internațional” de o zi în Republica Moldova, pentru că, pentru ambele, se acordă punctaj egal, câte un punct.

Absurditatea și inepția strigătoare la cer nu se încheie însă aici. Aceeași anexă prevede ca „ cunoașterea unei/unor limbi străine de circulație internațională dovedită prin documente emise de o autoritate în materie” să fie evaluată cu un punctaj maxim de 0,75. Adică certificate Cambridge sau TOEFL, pentru care trebuie să înveți – minimum – câteva luni de zile și care presupun examene serioase sunt notate cu 0,75, în timp ce un curs „la vrăjeală”, de formă, de o zi, în Republica Moldova, primește un punct.

Se pare că în Educația din România, la nivel de vârf, criteriile de evaluare și sistemele de valori sunt date serios peste cap – peștele de la cap se-mpute din motive care, mai mult ca sigur, nu țin de prostia celor care au redactat un astfel de document, ci de interesul unora de a ajunge pe funcții de putere și bine plătite cu un minim efort. 

În plus, domnii din minister nu se respectă nici măcar pe ei înșiși, nu își respectă nici măcar propriile funcții, din moment ce, în aceeași anexă, „funcții de conducere, îndrumare și control în inspectoratul școlar sau în Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, membru în consiliul consultativ al specialității/al inspectoratului școlar, profesor metodist, responsabil de cerc pedagogic, membru în consiliul de administrație al inspectoratului școlar” înseamnă tot maximum un punct în CV, tot atât cât extraordinarul curs de o zi în Republica Moldova. 

Grila de evaluare elaborată de către Minister nu este una echitabilă pentru candidații care nu sunt în prezent directori de școală, favorizându-i pe cei aflați în funcție, pentru că experiența în activitatea de director/director adjunct înseamnă acordarea a 1,25 puncte în evaluarea CV-ului, chiar mai mult decât sunt evaluate funcțiile de conducere, îndrumare și control în Inspectoratul Școlar sau în Ministerul Educației, care înseamnă doar un punct în plus la CV, o chestiune iarăși aberantă.

În concluzie, cu directori de școală ajunși directori pe astfel de criterii, învățământul românesc cu siguranță se va reprofesionaliza și nu va mai fi ceea ce este acum, o fabrică de diplome obținute în mod facil, prin simpla participare fizică la procesul „educațional”. Desigur, la modul ironic vorbind.

Deputatul clujean PSD, Aurelia Cristea: „Majoritatea directorilor și-au luat concedii pentru a face rost de aceste documente, așa că două săptămâni totul e un haos, nu e nimeni prin școală să se ocupe de părțile administrative”

Aurelia Cristea, deputatul PSD care ne-a sesizat această situație, ne-a oferit și alte detalii referitoare la concursurile pentru directori, precizându-ne și alte aspecte care ridică serioase semne de întrebare asupra corectitudinii organizării acestor concursuri:

„Se cer o mulțime de documente pe care directorii și cei care participă la concursuri trebuie să le obțină și care au dus ca marea majoritate să își ia concedii ca să își poată face rost de aceste documente. Așa că, oricum, totul e un haos, cam două săptămâni nu e nimeni pe acolo prin școală să se ocupe de tot ce ține de școală și de părțile administrative.

Apoi, mai este un aspect: în CV-ul lor se cere un document de participare internațională la diverse cursuri, conferințe, și surpriza este că din Iași se organizează autocare întregi spre Republica Moldova; într-o zi, o firmă de acolo le oferă acest document de care au nevoie pentru a-l pune la dosar. Asta e cu dedicație, că îmi sună prea cunoscut. Adică, într-o zi să ai toate acestea?!

În plus, se cer niște calificative pentru evaluarea directorilor de școală. Evaluarea directorilor de școală s-a făcut pe o fișă de evaluare care este identică și pentru mediul urban și pentru mediul rural. E clar că cei din mediul rural nu au cum să aibă. La unii le-au dat foarte bine, la alții le-au dat numai bine. Cei care participă la concurs trebuie să aibă toți doar «foarte bine», dar pentru anul trecut evaluarea s-a făcut în două zile, în contextul în care, în mod normal, o astfel de evaluare durează cam trei săptămâni – o lună de zile. Dar calificativul pentru anul trecut s-a dat în două zile pentru ca să poată participa oamenii la concurs. Deci, nu s-a făcut nicio evaluare! Este o inspecție, este un proces-verbal și apoi fișa de evaluare.

Eu înțeleg, eu sunt prima care susțin că trebuie organizate concursuri pentru directori și că politicul a avut o influență nefastă în tot ceea ce înseamnă sistem de învățământ, dar nu se poate așa!”, a declarat pentru Ziar de Cluj deputatul Aurelia Cristea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *