Politica

Emil Boc și amicii de la guvernare OSĂ mai lungească nițel pelteaua cu ”metroul”: Noile costuri pentru metroul din Cluj, pe masa Ministerului Transporturilor. Lucrarea se scumpește cu 35%

Urmează să citiți o chestie extrem de tehnică și plictisitoare care să justifice bla-bla-bla-ul despre metroul clujean și cum OSĂ se facă el la Cliuuuj și nu în altă parte. Pe scurt, lucrarea se scumpește cu 35%, iar noii parametri tehnici ai creșterii costurilor sunt pe masa ministrului Transporturilor. Unde vor sta, conform STAS, o vreme, cât să-și tragă sufletul Emil Boc și OSĂ inventeze noi pași pe care îi va parcurge, cu viteza melcului turbat, metroul clujean înspre direcția banilor din PNRR. Mai jos aveți valoarea totală a investiției: Magistrala I de metrou din Cluj crește de la 10,11 miliarde de lei la 13,69 miliarde de lei, conform noilor indicatori prevăzuți într-un document publicat luni pe site-ul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Citit ușor!

”Prin prezentul proiect de hotărâre a Guvernului, se propune actualizarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții, ca urmare a actualizării acestora în funcție de evoluția prețurilor de consum, ceea ce înseamnă de fapt actualizarea Devizului General și a rezultatelor analizei economico-financiare (cost – beneficiu)”, scrie pe site-ul instituției.

  • Valoarea totală actualizată a investiției, inclusiv TVA, este de 13,691 miliarde de lei. Din această valoare, construcția și montajul costă 9,276 miliarde de lei. Eșalonarea investiției urmează să se realizeze pe parcursul a opt ani.
  • Metodologia de actualizare a Devizului General s-a bazat pe actualizarea Devizelor pe obiect care constituie Devizul General, pe baza indicilor de cost în construcții publicați de Institutul Național de Statistică (INS) și a ponderilor acestora stabilite pe elemente de cost semnificative, pentru fiecare dintre specialitățile din cadrul fiecăruia dintre Devizele pe obiect precum și pentru celelalte specialități din cadrul Devizului General.
  • Devizele pe obiect sunt stațiile și interstațiile, inclusiv Depoul și Dispeceratul Central. Specialitățile din cadrul fiecăruia dintre Devizele pe obiect precum și celelalte specialități din cadrul Devizului General sunt cele corespunzătoare conținutului cadru al acestuia.
  • Elementele de cost semnificative pentru fiecare dintre specialitățile din cadrul fiecăruia dintre Devizele pe obiect sunt următoarele: Forța de muncă, Energie electrică, Combustibil, Materiale principale și/sau Echipamente principale. S-au utilizat indicii publicați în Buletinul Statistic Lunar (BSL) nr. 5/2022 (ultimul publicat de INS) și Buletinul Statistic de Prețuri (BSP) nr. 6/2022 (ultimul publicat de INS).
  • După efectuarea calculelor din Devizul General Actualizat a rezultat un coeficient general de actualizare de 135,7, explică autorii proiectului de actualizare a indicatorilor.
  • Prin obiectivul de investiții menționat se are în vedere construcția unei linii de metrou ușor cu o lungime 21,03 km, cu 19 stații subterane și un depou suprateran. Amplasamentul este în județul Cluj, municipiul Cluj – Napoca și comuna Florești. Ordonatorul principal de credite este Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, iar beneficiarii sunt UAT municipiul Cluj-Napoca și UAT  comuna Florești.

Și, gata, am încălecat pe-o șa și-am făcut metroul acușica!