Din oras

Emil Boc da vina pe floresteni pentru ambuteiajele din traficul din Cluj-Napoca

Emil Boc a gasit vinovatii pentru problemele din trafic in municipiul Cluj-Napoca. Edilul a afirmat recent ca masinile florestenilor creeaza o presiune uriasa pe arterele de intrare in oras. Un lucru pe care l-a omis sa il aminteasca primarul Clujului este acela ca in perioada boom-ului imobiliar din 2007, cand in Floresti s-au construit mii de apartamente si mii de clujeni si-au schimbat domiciliul mutandu-se in comuna, nimeni nu a gandit o solutie pe termen mediu si lung in vederea construirii unor noi cai de acces alternative pe langa drumul national E60. 

Primarul municipiului Cluj-Napoca crede ca numeroasele blocaje in traficul din oras se datoreaza in mare parte locuitorilor comunei Floresti care pun o presiune pe artera vestica de intrare in municipiu, iar daca nu ar exista cele 10.000 de autorurisme Clujul ar avea un trafic normal. 

“Noi, daca nu am avea problema Florestiului, am fi un oras cu traficul sub control. Cele 10.000 de masini care vin din Floresti creeaza o presiune uriasa pe arterele de intrare in oras pe Calea Floresti, Calea Manastur”, a afirmat Emil Boc in cadrul emisiunii Stiri de Cluj Live.

Inca din 2004, cand primar al municipiului Cluj-Napoca a devenit Emil Boc si in Floresti se inaugurau locuintele ANL din cartierul Cetatea Fetei, o parte dintre clujeni isi cumparau terenuri si apartamente in comuna de langa Cluj determinand astfel cea mai dinamica crestere a unei unitati teritorial administrative din Romania. In doar cativa ani, Florestiul a ajuns sa depaseasca ca numar de populatie multe orase din tara noastra, iar in prezent in comuna au ajuns sa locuiasca aproximativ 40.000 de persoane. Multi  dintre locuitorii comunei detin inca buletine de Cluj ca urmare a spatiilor de invatamant insuficiente pe care le detine Florestiul, motiv pentru care majoritatea dintre parintii din Floresti isi aduc zilnic copiii la scoala in Cluj-Napoca. Acest lucru a determinat o crestere semnificativa a traficului in orele de varf, atat dimineata cat si dupa amiaza, pe artera vestica de intrare in Cluj-Napoca. 

Potrivit unui studiu de trafic al Inspectoratului Judetean de Politie, realizat in 2014, intr-un interval orar 6.00-8.30, prin Floresti, pe firul principal trec zilnic aproximativ 14.000 de masini. Dintre acestea doar un procent de 15% intra in Floresti, restul autovehiculelor avand ca destinatie municipiul Cluj-Napoca.

Prin urmare prin declaratia sa Emil Boc tocmai a demonstrat ca nu stie nici macar cate masini vin zilnic din Floresti in Cluj-Napoca. Reprezentantii Departamentului de Autovehicule Rutiere si Transporturi al Universitatii Tehnice din Cluj-Napoca acestia a informat, in urma unui studiu de trafic, inca din 2013, reprezentatii administratiei locale din Cluj-Napoca cu privire la faptul ca intrarea dinspre vest in oras se apropie de limita superioara de suportabilitate, iar cu toate acestea administratiile celor doua UAT-uri nu au gasit un plan comun pentru prevenire.

“Din pacate dezvoltarea periurbana din zona Floresti, in momentul in care s-au aprobat constructii, dezvoltare de cartiere nu s-a avut in vedere si alternativa de transport, de deplasare. Influenta autostrazii este evidenta, masuratorile de trafic pe care noi le-am realizat in  zona Praktiker si Polus Center, in 2013 ne-au dat valorile de trafic in ambele sensuri de peste 24.000 de vehicule pe zi. Intre timp traficul a crescut evident direct proportional cu dezvoltarea comunei Floresti care este  comuna cu cea mai mare dinamica din tara din punctul de vedere al populatiei”, a afirmat Nicolae Filip, reprezentant al Departamentului de Autovehicule Rutiere si Transporturi al Universitatii Tehnice din Cluj-Napoca.

Potrivit specialistilor UTCN, in urma studiilor de trafic realizate in urma cu 3 ani, administratia locala clujeana a fost informata ca gradul de suportabilitate din punct de vedere al traficului in zona de vest a municipiuui Cluj-Napca se apropia de congestie.

“Din moment ce valorile de  trafic masurate in 2012 aratau apropierea de congestie, apropierea de limita de saturatie a drumului E60, era clar ca trebuia sa fie un semnal pentru gasirea de alternative. Pentru cei din Floresti care locuiesc la nord de actuala artera principala, de drumul national, pentru acestia vor trebui create conditii sa poata traversa in siguranta fie prin pasaj, sau fara sa se intersecteze cu DN spre o viitoare sosea de centura pe malul Somesului. In cazul in care aceasta centura s-ar realiza si s-ar crea conexiunile de acces normale si eficiente, bineinteles o sa dispara presiunea pe intrarea Manastur si o sa apara fara discutie cateva probleme cu conexiunile din Grigorescu care si asa au nevoie de niste poduri, din cate stim noi”, a afirmat Nicolae Filip.

Dezvoltarea zonei metropolitane a Clujului s-a realizat in ultimii ani doar din perspectiva construirii de locuinte nu si din perspectiva  infrastructurii rutiere. Reprezentantii UTCN au afirmat ca nu doar pe zona de vest a municipiului sunt probleme in ceea ce priveste traficul deoarece acesta a crecut in ultimii ani simtitor la toate intrarile din municipiu.

“Ideea este ca municipiul este un absorbant de trafic atat din punct de vedere socio-economic cat si din punct de vedere administrativ. Asta inseamna ca presiunea traficului este mare pe toate intrarile nu doar dinspre Floresti. Porbabil ca domnul primar a facut referire la blocarea traficului de la intrare, de pe Calea Manastur nu la blocajele din centrul  orasului. Prezenta unui supliment de autovehicule din Floresti care se suprapun pe o artera de trafic care se stia de ani buni ca este oricum solicitata spre limitele majore de acceptabilitate a traficului poate duce la o blocare a acestuia”, a declarat Nicolae Filip.

Ceea ce uita sa aminteasca Emil Boc este ca majoritatea proprietarilor celor 10.000 mii de masini care blocheaza arterele de intrare in oras au inca buletine de Cluj-Napoca, prin urmare isi platesc impozitele la Cluj, fara ca municipalitatea sa le ofere solutii alternative de transport sau investitii in infrastructura. 

Edilul comunei Floresti Horia Sulea, aflat acum in aceeasi barca a PNL-ului alaturi de Emil Boc, nu a dorit sa cometeze afirmatiile acestuia referitoare la cele 10.000 de masini ale florestenilor care creeaza presiuni pe arterele de intrare in oras. Sulea considera ca traficul dintre cele doua UAT-uri nu trebuie pus in seama uneia sau alteia dintre primarii, iar solutionarea acestuia va putea fi facuta doar printr-un proiect pe fonduri europenepe care sa il implementeze Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara (ADI), asociatie din care face parte atat Florestiul cat si Cluj-Napoca.

“Dintre cele 10.000 de masini 5.000 intra si pleaca. Eu nu contest faptul ca masinile florestenilor nu incalca traficul din Cluj, dar nici ca masinile clujenilor incalca traficul din Floresti, indreptandu-se spre zona de agrement, spre nodul de autostrada. Solutia o vom gasi pana la urma cu domnul Boc, variante prin care sa cream conditii mai bune de trafic. Cheia rezolvarii problemei nu sta nici in mana mea, nici in mana lui Boc. Traficul rutier din Floresti nu apartine doar florestenilor, iari traficul rutier din Cluj nu apartine doar clujenilor. Traficul rutier apartine Ministerului Transportului care trebuie sa vina cu master planuri in ceea ce priveste trasportul rutier, feroviar si, de ce nu, acel nod intermodal. Exista proiecte facute la comanda Ministerului Transporturilor inca din 2008 privind autostrada urbana care era fezabil din nefericire au taiat fondurile. Acum nu avem cum sa ne gandim la acea autostrada urbana pentru ca e mult peste puterile noastre financiara ca si zona metropolitana. Nu avem alta solutie decat sa accesam prin ADI fonduri europene”, a afirmat Horia Sulea, primarul comunei Floresti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *