In vizor

Elevii cu deficiențe de auz, bătaia de joc a sistemului de învățământ. Un elev SURD, pus să descrie FOȘNETUL FRUNZELOR

De câțiva ani, persoanele cu deficit de auz din România se luptă pentru recunoașterea completă a participării lor în societatea românească și pentru recunoașterea oficială a Limbajului Semnelor Române în Parlament. Până acum aceștia s-au lovit de o continuă tăcere din partea Ministerului Educației, care doar promite.

Problema cea mai mare vine în momentul în care copiii cu probleme de auz trebuie să susțină examenele. Aceștia primesc aceeași  grilă de examen ca un elev perfect sănătos, doar cu câteva facilități în plus. Acest lucru nu le permite să ia o notă pe măsura cunoștințelor. Evaluarea elevilor cu deficit de auz ar trebui să se facă diferențiat, să concureze între ei, nu cu alți elevi.

Directorul Liceului Tehnologic Special pentru Deficienți de Auz Cluj-Napoca spune că a făcut tot felul de adrese prin care a cerut subiecte adaptate deficienței. Adresele au fost aprobate, dar au rămas la acest stadiu. Nu s-a schimbat nimic în mod deosebit.

„Examenele sunt aceleași, dar au anumite facilități. De exemplu, nevăzătorii pot să scrie cu măriri lucrările, iar deficienților de auz li se asigură un translator în limbaj mimico-gestual. Noi doar aplicăm metodologiile. În general cam până la nota 5-6 ar putea să facă copiii care se descurcă foarte bune. Ar fi normal ca subiectele să fie adaptate deficienței. Elevii cu deficit de auz mai greu își însușesc vocabularul. Noi am făcut tot fel de adrese în acest sens, ne-au fost aprobate. Totuși, de anul trecut metodologia permite mai multe facilități copiilor cu deficiențe”, declară pentru Ziar de Cluj, Zoe Anica Piontchevici.

 

Elev surd pus să descrie foșnetul frunzelor la examen

Adriana Săftoiu, deputat PNL și membru în Comisia pentru Drepturile Omului, a prezentat o situație de-a dreptul terifiantă, care afectează copiii cu deficiențe de auz. Deputatul PNL explică faptul că aceștia sunt obligați să dea aceleași examene ca și ceilalți elevi, iar la unul dintre examene, unui elev surd i s-a cerut să scrie un eseu despre foșnetul frunzelor.

„Elevii surzi trebuie să scrie un eseu în limba română despre „foșnetul frunzelor”. Despre foșnet! Emma, surdă, a fost una dintre tinerele care a povestit, în dezbaterea de astăzi, pe care am organizat-o la Parlament, cât de greu i-a fost să își încheie studiile, să își ia examenele”, scrie Adriana Săftoiu, pe pagina de facebook.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *