Analiza

Elevii au dreptul sa protesteze, doar sa o faca in afara orelor

S-au dus vremurile in care elevii purtau numar matricol si nu aveau dreptul sa deschida gura decat in fata clasei. Acum chiar statutul lor le da drepturi peste drepturi.

“Calitatea de elev se dobândeşte odată cu înscrierea în învăţământul preuniversitar şi se păstrează pe tot parcursul şcolarităţii, până la încheierea studiilor din învăţământul secundar superior liceal, profesional, respectiv terţiar non-universitar, conform legii. Antepreşcolarii şi preşcolarii sunt asimilaţi calităţii de elev, fiind reprezentaţi de către părinţi/tutori/susţinători legali”, asa cum reiese din statut.

Elevii beneficiază de foarte multe drepturi. Drepturi la care cei ce erau elevi in urma cu 27 de ani nici nu ar fi sperat vreodata.

Acestea au fost prinse in Statutul Elevului, un act ce cuprinde drepturile, obligatiile, recompensarea si sanctionarea elevilor.

Drepturi educationale
Printre drepturile educationale ale elevilor se numara accesul gratuit la educaţie în sistemul de învăţământ de stat, dreptul de a beneficia de o educaţie de calitate în unităţile de învăţământ, dreptul de a fi consultaţi şi de a-şi exprima opţiunea pentru disciplinele din curriculumul la decizia şcolii, dreptul de a beneficia de şcolarizare în limba maternă, în condiţiile legii; dreptul de a studia o limbă de circulaţie internaţională, în regim bilingv,

dreptul de a beneficia de tratament nediscriminatoriu din partea conducerii, a personalului didactic, nedidactic şi din partea altor elevi din cadrul unităţii de
învăţământ. Unitatea de învăţământ preuniversitar se va asigura că niciun elev nu este supus discriminării sau hărţuirii pe criterii de rasă, etnie, limbă, religie, sex, convingeri, dizabilităţi, naţionalitate, cetăţenie, vârstă, orientare sexuală, stare civilă, cazier, tip de familie, situaţie socio-economică, probleme medicale, capacitate intelectuală sau alte criterii cu potenţial discriminatoriu;

dreptul de a beneficia de manuale şcolare gratuite, dreptul de a beneficia gratuit de servicii de informare şi consiliere şcolară, fiindu-le asigurată cel puţin o oră de consiliere psihopedagogică pe an o evaluare obiectivă şi corectădreptul de a beneficia de discipline din curriculumul la decizia şcolii, în vederea obţinerii de trasee flexibile de învăţare, dreptul de a participa la cursurile opţionale organizate pe grupe / clase de elevi formate special în acest sens, dreptul de a avea acces gratuit la baza materială a unităţii de învăţământ, inclusiv acces la biblioteci, săli şi spaţii de sport, computere conectate la Internet, precum şi la alte resurse necesare realizării activităţilor şi proiectelor şcolare în afara programului şcolar, în limitele resurselor umane şi materiale disponibile. Unităţile de învăţământ vor asigura în limita resurselor disponibile, accesul gratuit la materiale necesare realizării sarcinilor şcolare ale elevilor, în timpul programului de funcţionare.

dreptul de a învăţa într-un mediu care sprijină libertatea de expresie fără încălcarea drepturilor şi libertăţilor celorlalţi participanţi. Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viaţa particulară a persoanei şi nici dreptul la propria imagine. Nu se consideră libertate de expresie, următoarele manifestări: comportamentul jignitor faţă de personalul din unitatea şcolară, utilizarea invectivelor, limbajului trivial, alte manifestări ce încalcă normele de moralitate;

dreptul de a i se asigura participarea la orele de curs pentru un număr maxim de şapte ore pe zi, dreptul de a primi informaţii cu privire la planificarea materiei pe parcursul întregului semestru, dreptul de a primi rezultatele evaluărilor scrise în termen de maximum 15 zile lucrătoare, dreptul de a învăţa în săli adaptate particularităţilor de vârstă şi nevoilor de învăţare, şi cu un număr adecvat de elevi şi cadre didactice, dreptul de a participa, fără nicio discriminare şi doar din proprie iniţiativă, fără a fi obligaţi de cadre didactice sau de conducerea unităţii de învăţământ, la concursuri şcolare, olimpiade şi alte activităţi extraşcolare organizate de unitatea de învăţământ preuniversitar sau de către terţi, dreptul de a primi premii şi recompense pentru rezultate deosebite la activităţile şcolare şi extraşcolare, în limita resurselor disponibile;

dreptul de a avea acces la actele şcolare proprii ce stau la baza situaţiei şcolare, dreptul de a opta, conform legii, pentru tipul şi forma de învăţământ pe care le vor urma şi să aleagă parcursul şcolar corespunzător intereselor, pregătirii şi competenţelor lor, dreptul la educaţie diferenţiată, pe baza pluralismului educaţional, în acord cu particularităţile de vârstă şi cu cele individuale. Elevii cu performanţe şcolare deosebite pot promova 2 ani de studii într-un an şcolar, dreptul de şcolarizare la domiciliu sau în unităţi complexe de asistenţă medicală, de tip spital, în conformitate cu prevederile legale, pentru elevii care sunt nedeplasabili din cauza unei dizabilităţi, respectiv pentru elevii care suferă de boli cronice sau care au afecţiuni pentru care sunt spitalizaţi pe o perioadă mai mare de 4 săptămâni;

dreptul de a oferi feedback semestrial cadrelor didactice care predau la clasă, prin fişe anonime. Acestea vor fi completate la clasă şi predate cadrelor didactice în vederea identificării celor mai eficiente metode didactice, dreptul de a fi informat privind notele acordate, înaintea consemnării acestora, dreptul de a întrerupe / relua studiile şi de a beneficia de transfer intre tipurile de invăţământ, în conformitate cu legislaţia în vigoare; dreptul de a avea condiţii de acces de studiu şi evaluare adaptate dizabilităţilor, problemelor medicale sau tulburărilor specifice de invăţare, în condiţiile legii; dreptul de a participa la programele de pregătire suplimentară organizate în cadrul unităţii de învăţământ, dreptul de a le fi consemnată în catalog absenţă, doar în cazul în care nu sunt prezenţi la ora de curs. Este interzisă consemnarea absenţei ca mijloc de coerciţie.

Copiii/tinerii cu cerinţe educaţionale speciale, integraţi în învăţământul de masă, au aceleaşi drepturi ca şi ceilalţi elevi.

Dintre drepturile de asociere si exprimare se remarca dreptul de a forma, adera şi participa la grupuri, organizaţii, structuri sau mişcări care promovează interesele elevilor, inclusiv la grupuri şi organizaţii non-formale, economice, sociale, recreaţionale, culturale sau altele asemenea, în condiţiile legii,  dreptul la reuniune, în afara orarului zilnic, dreptul de a publica reviste, ziare, broşuri şi alte materiale informative, precum şi de a le distribui elevilor din unitatea de învăţământ preuniversitar, fără obligaţia unităţii de învăţământ de a publica materialele. Este interzisă publicarea şi distribuirea de materiale care aduc atingere securităţii naţionale, ordinii publice, drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti, constituie atacuri xenofobe, denigratoare sau discriminatorii.

In statut se stipuleaza si dreptul la protest, în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare, fără perturbarea orelor de curs.

Drepturi sociale

Elevii beneficiază si de drepturi sociale, dintre care amintim o parte: dreptul de a beneficia de tarif redus cu 50% pentru transportul local în comun, de
suprafaţă, naval şi subteran, precum şi pentru transportul intern auto, feroviar, dreptul de a beneficia de gratuitate pentru toate categoriile de transport menţionate  pentru elevii orfani, elevii cu cerinţe educaţionale speciale, precum şi cei pentru care s-a stabilit o măsură de protecţie specială, dreptul de a beneficia de decontarea cheltuielilor de transport, dreptul de a beneficia de burse sociale, de studiu şi de merit, de performanţă, precum şi de ajutoare sociale şi financiare în diverse forme, dreptul de a beneficia de subvenţia acordată, de către stat, pentru suportarea costurilor aferente frecventării liceului, pentru elevii provenind din grupurile socio- economice dezavantajate („bani de liceu”), respectiv pentru suportarea costurilor aferente frecventării învăţământului profesional, pentru toţi elevii din învăţământul profesional („bursa profesională”) ;

dreptul de a beneficia de locuri în tabere şi în şcoli de vară/iarnă, dreptul antepreşcolarilor şi preşcolarilor de a putea beneficia de măsuri de protecţie
socială
(hrană, supraveghere şi odihnă), dreptul elevilor de a putea beneficia de serviciile de cazare şi masă ale internatelor şi cantinelor şcolare, în condiţiile stabilite prin regulamentele de organizare şi funcţionare ale unităţilor respective;

dreptul la premii, burse, şi alte asemenea stimulente materiale elevilor cu performanţe şcolare înalte, precum şi celor cu rezultate remarcabile în educaţia şi formarea lor profesională sau în activităţi culturale şi sportive, asigurate de către stat.

Dreptul de a fi susţinuţi financiar pentru activităţile de performanţă, dreptul la asistenţă medicală, psihologică şi logopedică gratuită în cabinete medicale,
psihologice şi logopedice şcolare, ori în unităţi medicale de stat, dreptul la tarife reduse cu 75% pentru accesul la muzee, la concerte, la spectacole de
teatru, de operă, de film şi la alte manifestări culturale şi sportive organizate de instituţiile publice.

Statutul Elevului este un document cat se poate de serios, care contine 8 capitole si se intinde pe 21 de pagini. Acesta a fost aprobat prin Ordin de Ministru de catre Mircea Dumitru, iar direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti şi unităţile de învăţământ preuniversitar sunt obligate sa il respecte.  

Statutul Elevului poate fi descarcat de aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *