In vizor

Educația în pandemie: Școli fără apă potabilă, elevi fără tablete

În plină criză epidemiologică generată de proasta gestionare a pandemiei, unitățile de învățământ continuă să fie lipsite de apă curentă/potabilă, nu sunt racordate la canalizare, iar toaletele pot fi regăsite în curtea școlii. În acest context delicat, școala on-line continuă să se desfășoare precar, fără tabletele pentru elevi și profesori promise de Guvernul penelist Orban sau fără conexiune la internet. 

Astfel, acolo unde activitățile școlare continuau față în față, mai ales în mediul rural, școlile erau lipsite de utilitățile minime: apă curentă/potabilă și toalete în interior. Odată cu transferul orelor în regim on-line, elevii și cadrele didactice au fost nevoiți să se confrunte cu alt tip de dificultăți, specific românești: tabletele nu au ajuns la elevi, iar în unele zone de munte, semnalul la internet lipsește cu desăvârșire, context în care participarea elevilor la ore devine practic imposibilă. 

Potrivit datelor prezentate de organizația Energy Policy Group (EPG), în conferința online Forumul România Eficientă, peste 1.800 de clădiri de școli și grădinițe, adică 16% din unitățile de învățământ analizate, nu au apă curentă, ia 43% nu sunt racordate la canalizare, iar din peste 13.500 de clădiri analizate, 45% nu sunt reabilitate termic sau energetic, semnalează edupedu.ro

Clujul – școli fără apă potabilă, elevi fără tablete 

Deși județul Cluj se poate lăuda cu eliminarea problemei toaletelor din curtea școlii, potrivit unei informări recente a administrației județene, în continuare elevii din județ desfășoară activități școlare fără a beneficia de instrumentele digitale promise de Guvernul Orban.

Tot aici, la nivelul județului Cluj, o problemă rămasă nerezolvată este reprezentată de accesul la apa potabilă în instituțiile de învățământ. Astfel, la 8 luni de la debutul pandemiei și după două luni de școală, una dintre cele mai digitalizate și smart regiuni are siguranța dotării elevilor cu tablete doar la nivelul municipiului Cluj-Napoca, acolo unde prin implicarea primăriei, tabletele au fost livrate elevilor din timp. 

Situația la nivel județean, cu preponderență în mediul rural, este departe de a fi una satisfăcătoare:

Toate școlile clujene, racordate la apă, canalizare și internet“ reprezintă un alt proiect prioritar prin intermediul căruia Consiliul Județean urmărește racordarea integrală, în 2021, a tuturor unităților școlare din județ, la aceste utilități indispensabile derulării unui învățământ de calitate.

În contextul în care toate școlile și grădinițele din județ dispun deja de apă și toaletă în clădire, se va urmări ca acest procent să fie atins, cu finanțare de la Consiliul Județean și în ceea ce privește accesul la apa potabilă și la internet de mare viteză”, a declarat președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe. 

Astfel, în vreme ce județul Cluj a soluționat problema școlilor cu toalete în curte, o altă temă pe care autoritățile sunt chemate în continuare să o rezolve este reprezentată de accesul la apă potabilă: zeci de școli și grădinițe nu dispun de apă potabilă. În continuare, racordarea la apă, canalizare și internet a tuturor școlilor din județul Cluj reprezintă un obiectiv al Consiliului Județean Cluj. 

„Avem 100% de școli și grădinițe care au apă în clădire.

Problema pe care o avem însă este că nu peste tot apa pe care o avem în grădinițe și școli este potabilă”, a adăugat președintele Consiliului Județean Cluj într-o conferință de presă.

După cum au declarat reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Cluj, dacă dotarea elevilor cu dispozitive digitale la nivelul municipiului Cluj-Napoca a fost realizată din timp, la nivel județean situația este încă incertă:

„Forma cea mai avansată o are municipiul Cluj-Napoca, unde aceste achiziții s-au făcut din timp, grație eforturilor bugetare ale primăriei.

În județ, având în vedere că achiziția pe care ministerul a lansat-o la nivel național a fost contestată pentru lotul de dispozitive repartizate Regiunii de Nord-Vest, din care face și județul Cluj, așteptăm preluarea procedurii pentru achiziția conform hotărârii de Guvern 370”, au declarat reprezentanții ISJ Cluj.

Ziar de Cluj semnala recent că și cea de-a doua licitație pentru achiziția de tablete pentru elevi a eșuat, context în care regiunea Nord-Vest, inclusiv județul Cluj, rămâne fără tablete pentru elevi.

CITEȘTE ȘI: Clujul rămâne fără oferte și după a doua licitație pentru tabletele elevilor. Inspectoratul Școlar: „Am resimțit cu toții lipsa echipamentelor…”

Din păcate, județul Cluj figurează pe lista zonelor unde NU au fost depuse oferte de către operatorii de servicii nici după a doua licitație.

Loturile licitate a treia oară:

• Lot 3 Regiunea Nord-Est 1 – Bacău, Botoșani și Neamț, valoarea estimată fără TVA este între 11.899.159 și 14.873.948.

• Lot 4 Regiunea Nord-Vest – Bihor, Bistrița-Năsăud, Cluj, Maramureș, Satu Mare și Sălaj, valoarea estimată fără TVA este între 11.837.646 și 14.796.806 lei.

Din nefericire, nici a doua licitație de tablete nu a reușit, pentru două loturi s-au reluat procedurile. 

CITEȘTE ȘI: Cât de pregătit este județul Cluj pentru învățământul online – IȘJ Cluj: „Sperăm să nu crească cazurile foarte mult în localitățile unde dispozitivele sunt în curs de achiziționare” 

Potrivit datelor oficiale ale Ministerului Educației prezentate marți de organizația Energy Policy Group (EPG), în conferința online Forumul România Eficientă, din 17.819 clădiri ale unităților școlare din România, doar pentru 11.571 au fost completate datele privind accesul la utilități, date extrase din baza de date a Ministerului Educației, din programul Sistemul de Informații Integrat al Invățământului din România (SIIIR).

Din aceste 11.517 de unități, 16%, adică 1.874 de clădiri nu erau conectate la o rețea de apă potabilă. 43% nu erau conectate la o rețea de canalizare, iar 63% dintre clădiri nu erau conectate la rețeaua de gaze naturale, notează edupedu.ro 

La începutul anului școlar 2020-2021, la nivelul județului Cluj figurau un număr de 45 de școli care nu primiseră autorizație sanitară de funcționare de la Direcția de Sănătate Publică. Principalul motiv pentru care școlile nu au primit autorizația sanitară este calitatea apei, aceasta nefiind potabilă.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *