Cooltura

E distracție, ce mișto! Parcul de pe Oașului a fost revitalizat prin cultură cu un fel de căsuțe pentru păsări, în care clujenii s-au răhățit

La Cluj, în ciuda pandemiei și a crizei economice care ne bate la ușă, încă mai e distracție, încă se mai face mișto de cultură pe banii publici!

Parcul Armătura, de pildă, cel de pe strada Oașului, rămas în paragină de la Revoluție încoace, a fost „revitalizat urban prin cultură” anul trecut, printr-un proiect bugetat participativ în cadrul Com’ON Cluj-Napoca 2020, proiect desfășurat sub egida Grupului PONT.

Mai precis, în parc au fost plantate un fel de căsuțe pentru păsări, dar pentru cărți, înfipte printr-un băț într-un cauciuc umplut cu ciment:

La cele două intrări în parc (cea dinspre toaleta mizerabilă și cea dinspre poluatul pârâu Nadăș) au fost amplasate două panouri informative, pe care se explică, cu litere mici, ca un fel de discleimăr:

„Proiectul vizează înțelegerea importanței protejării și modernizării spațiului public prin metode inedite, la care pot lua parte, în mod direct, cetățenii orașului. Așadar, alegeți o carte, bucurați-vă de ea în parc sau luați-o acasă și lăsați una în schimb.”

Cu toate că unii au votat acest proiect, clujenii trăitori în Iris nu l-au apreciat. Prin urmare, au folosit căsuțele culturale de păsări, dar pentru cărți, pe post de sac de box. Au luat cărțile ca extinctorul de incendiu, spărgând geamul, și au lăsat în schimb țigări, pagini rupte sau vidul:

Într-o singură căsuță, clujenii nu s-au răhățit cultural, doar una supraviețuind până în 2021 cu cărți într-însa. E drept, și acestea, vai de mama lor, halal cultură „urbană”!

„Aici sunt banii dumneavoastră!”, ar fi trebuit să scrie Grupul PONT pe panourile informative amplasate la intrarea în parc. Bugetul public a fost risipit, printre altele, și pe aceste căsuțe culturale-n băț, mult apreciate de clujeni, după cum ați văzut în imaginile de mai sus.

Cum au ajuns să fie plantate căsuțele inutile și inestetice în parc?

Cum au ajuns să fie plantate căsuțele inutile și inestetice în parc, pe banii noștri, adică ai Primăriei Cluj-Napoca, aflăm de pe site-ul comoncluj.ro. Spicuim câteva fragmente de pe acest site:

„Grupul PONT lansează o nouă ediție a procesului de bugetare participativă Com’ON Cluj-Napoca. Grupurile de tineri clujeni sunt invitate să își înscrie inițiativele pentru un oraș mai bun în spiritul motto-ului ediției: Let’s do well together!. Înscrierile sunt deschise până în 8 august 2020. Clasamentul se va face pe bază de vot online și minimum 45 de inițiative vor fi sprijinite financiar de către Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca cu câte maximum 3.500 de lei și vor fi implementate până în noiembrie 2020.”

„În perioada 11 iulie – 24 august, 71 de inițiative au fost înscrise la Com’ON Cluj-Napoca ‘20 de 191 de tineri cu vârsta între 14 și 35 de ani. Media de vârstă a celor care și-au înscris ideile la Com’ON Cluj-Napoca ‘20 este de 22 ani. După ce ideile au fost verificate din punct de vedere tehnic, ele au fost promovate în comunitatea clujeană, iar cei interesați au intrat pe www.comoncluj.ro unde și-au ales favoritele, în perioada 1-20 septembrie. S-au înregistrat aproximativ 8.500 de voturi de la peste 4000 de clujeni.”

 „Cum se desfășoară procesul? Odată înscrise inițiativele, comunitatea clujeană va vota online ideile preferate, iar primele minimum 45 de idei în ordinea voturilor vor fi sprijinite financiar de Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca cu câte 3.500 de lei (sau mai puțin dacă bugetul solicitat de grupul de inițiativă va fi mai mic) și vor putea fi puse în practică până în noiembrie 2020.”

„46 de inițiative propuse de 28 de grupuri formate din 128 de tineri au fost sprijinite financiar cu maximum 3.500 de lei/inițiativă de către Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca și au fost puse în practică în perioada 23 septembrie – 15 noiembrie 2020, atât în oraș, cât și online.”

Inițiativa căsuțelor ca pentru păsări, dar pentru cărți, numită „Revitalizare urbană prin cultură”, propusă de grupul de inițiativă ”Future’s Planners”, a primit 158 de voturi, fiind clasată pe locul câștigător de bani publici nr. 19. Cine sunt ”Future’s Planners” putem citi tot pe site-ul comoncluj.ro:

„Spiritul civic și dorința de a ne implica în acțiuni comunitare ne-au determinat să ne unim forțele și să făurim ceva unic – împreună. Am avut nevoie de: două studente la Planificare Teritorială cu ceva cunoștințe în tainele amenăjarii teritoriului urban, un student la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca specializat în cunoștințele materialelor, o studentă la Tehnică Dentară cu mult simț estetic, un strop de ambiție, câteva idei frumoase și ceva curaj. Așadar, pasiunile comune și dorința de a îmbunătăți orașul în care trăim ne-au adus împreună.”

„Inițiativa propusă va răspunde unei primordiale nevoi a societății – nevoia (și, în fapt, dreptul) de a avea spații verzi atent amenajate, destinate tuturor categoriilor sociale. Spații verzi în care să existe ceva de făcut pentru toată lumea, care să îndrume la petrecerea unui timp îndelungat în natură, cu atât mai mult în cadrul unui cartier în care spațiile verzi sunt mai puțin prezente. Pe deasupra, inițiativa răspunde nevoii de a avea acces neîngrădit la cultură și educație, chiar dacă este prezentă într-un mediu informal.

Sperăm și credem că proiectul nostru va avea un efect pozitiv în comunitatea locală, astfel: · Va încuraja localnicii să petreacă timp liber îndelungat în spațiile verzi · Va ajuta la îmbunătățirea spiritului civic prin donarea de cărți · Va îndemna trecătorii să citească (poate chiar ceva ce nu credeau că le-ar face plăcere să citească până în momentul respectiv) · Va ajuta la creșterea coeziunii sociale (având în vedere existența unei comunități defavorizate din punct de vedere material, prezentă în imediată vecinătate a parcului) · Va îndemna și alți tineri să vină cu idei îndrăznețe pentru comunitate · Va crește numărul de persoane care frecventează parcul · Va îmbunătăți aspectul spațiului verde · Va atrage atenția autorităților cu privire la necesitatea amenajării atente a unui spațiu public îndrăgit de localnici (în special prin restructurarea aleilor și asigurarea iluminatului public corespunzător)”, mai putem citi pe același site.

E distracție, ce mișto!

“Evident că a fost fain la Com’ON, cum altfel? Aproape 200 de tineri au propus inițiative. Peste 8.000 de voturi au fost date de clujeni. În final, 46 de inițiative mișto au fost implementate de peste 100 de tineri. Nici pe noi nu ne-a ocolit pandemia, dar am avut noroc de niște tineri inventivi și flexibili, numai buni pentru online, și de o echipă mișto care să-i susțină. Am început Com’ON Cluj-Napoca anul ăsta spunând Let’s do well together. And we did”, a declarat Larisa Dumitroaea, manager de proiect Com’ON Cluj-Napoca ‘20.

„E distracție, ce mișto!”, spun versurile formației Bere Gratis.

The end!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *