In vizor

DOVEZI DESPRE INCAPACITATEA AUTORITĂȚILOR PUBLICE LOCALE: Primarii Clujului strigă după bani, dar nu sunt capabili să-i cheltuiască eficient nici pe cei pe care-i au

Potrivit datelor furnizate de către Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Cluj-Napoca, prevederile bugetare inițiale ale administrațiilor clujene au fost în sumă de 2.599.692 mii lei, fiind ulterior modificate în urma rectificărilor bugetare, astfel încât prevederile definitive au fost în sumă de 2.925.323 mii lei, înregistrând o creștere de 12,5% față de cele inițiale.

Coroborat cu datele dintr-un Raport al Curții de Conturi pe anul 2016, observăm că plățile efectuate au fost în sumă de 2.031.356 lei, ceea ce reprezintă un grad de realizare a execuției bugetare a cheltuielilor (plăților) de 69,4%, inferioare execuției aferente anului 2015, atât din punct de vedere al sumelor absolute (-22.147 mii lei), cât și procentual (-1,5%).

“Principala cauză care a influențat nerealizarea execuției bugetare a cheltuielilor (plăților), față de prevederile bugetare, este nerealizarea investițiilor publice, astfel plățile aferente proiectelor cu finanțare din fonduri europene au fost realizate doar în proporție de 33%, ceea ce în sumă absolută reprezintă o nerealizare de 335.399 mii lei, fapt care denotă incapacitatea autorităților publice locale de a identifica și implementa proiecte de dezvoltare finanțate din fonduri externe nerambursabile, constatându-se cu ocazia controalelor efectuate situații în care s-au aplicat numeroase corecții pentru implementarea necorespunzătoare a acestora, corecții care în unele cazuri au fost și de 100%. De asemenea, un grad mare de nerealizare s-a constatat și la cheltuielile de capital, situație în care față de prevederile definitive în sumă de 586.561 mii lei, au fost efectuate plăți pentru investiții în sumă de 276.002 mii lei, atât datorită nerealizării proiectelor finanțate din fonduri nerambursabile cât și a proiectelor finanțate integral sau parțial din bugetele locale.” – se arată într-un Raport al Curții de Conturi pentru anul 2016.

În prezent, funcționarea administrației publice locale este susținută prin sumele alocate de la bugetul de stat prin redistribuire, pentru echilibrarea bugetelor locale. Deci nu prea se susține discursul politicianist al banilor produși “acasă” pe care-i “papă” cu nesimțire Bucureștiul și juețele mul mai sărace ale României…

Din cauză că aportul propriu al comunităților locale la acoperirea necesarului de fonduri, “nu se situează încă la nivelul resurselor locale posibil a se realiza printr-o stabilire și colectare corectă a veniturilor din impozite și taxe locale, precum și printr-o administrare eficientă a patrimoniului propriu”.

Cu toate că în anul 2016 colectarea bugetară a crescut cu 104,5% față de anul precedent, gradul relativ redus de colectare a veniturilor la bugetul local, afectează în special volumul cheltuielilor bugetare, angajate în mod legal, direcționate pentru realizarea atribuțiilor, scopului și obiectivelor unităților administrativ-teritoriale, inclusiv dezvoltarea infrastructurii locale, având implicații asupra arieratelor înregistrate față de furnizorii de lucrări, servicii, și bunuri.”

Evoluția veniturilor încasate din impozite și taxe locale, în perioada 2012-2016, reliefează o creștere de 145,6%, în timp ce ponderea acestora în totalul veniturilor realizate la nivelul unităților administrativ teritoriale a înregistrat același trend crescător, evoluând de la 17,8% în anul 2012, la 18,03% în anul 2014 și la 18,8% în anul 2016.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *