Din oras

Doar cabinetele de stomatologie din Cluj ofera garantii. Pacientii au acest drept in cazul lucrarilor protetice

Mersul la dentist implica responsabilitate fata de sanatatea dentara a pacientului, dar si responsabilitatea acestuia de a-si cunoaste drepturile. Astfel, in cazul lucrarilor care implica si tehnica dentara, pacientii pot sa solicite o garantie pentru acestea, daca medicul stomatolog nu i-a oferit-o. Responsabilitatea e atat a pacientilor de a cere acest lucru, cat si a medicului stomatolog de a oferi aceasta informatie. Garantia nu este oferita pentru actul medical, ci pentru lucrari protetice. In acest sens, exista o conventie intocmita in 2011 intre Comisariatul Pentru Protectia Consumatorului, Colegiul Medicilor Dentisti si Ordinul Tehnicienilor Dentari. In prezent, doar la nivelul orasului Cluj-Napoca cabinetele de stomatologie ofera aceasta garantie.

In ceea ce priveste mersul la dentist, pacientii pot sa ceara garantii in cazul anumitor lucrari care necesita si ajutorul tehnicienilor dentari. Nu exista o lege in acest sens, dar in 2011 a fost intocmita o conventie intre OPC, Colegiul Medicilor Dentisti si Ordinul Tehnicienilor Dentari prin care pacientului trebuie sa i se ofere aceasta forma de asigurare a serviciior, informeaza reprezentantul OPC.

„Prin 2011, la initiativa mea, am initiat un fel de conventie intre Comisariatul pentru Protectia Consumatorului, Colegiul Medicilor Dentisti si Ordinul Tehnicienilor Dentari. In aceasta se stabilea ca lucrarile de protetica, cele care erau realizate de cabinetele de tehnica dentara, sunt oarecum vandute cabinetelor stomatologice, iar, daca intervine ceva, este o ruptura in lucrare sau se intampla ceva cu materialele, pacientul beneficiaza de garantia pentru lucrare. Dar nu pentru actul medical. Asta este foarte important de retinut, pentru ca asta am punctat in acea conventie. Noi nu putem verifica actul medical, ci doar materialele folosite in lucrari de protetica„, informeaza Mircea Radu, sef serviciu al Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorului.

Aceasta conventie mizeaza pe verificarea materialelor utilizate in tehnica dentara. Astfel, se asigura atat calitatea materialului, cat si siguranta pacientului, explica Mircea Radu. 

„Scopul a fost acela de a elimina orice dubiu privind sursa materialelor folosite in lucrari dentare. Pentru ca ele sunt folosite intr-o zona expusa a pacientului, am initiat aceasta forma de control, pentru a avea siguranta ca materialele folosite nu-s aduse din alte medii, gen in plasute, in valijoare si in alte forme. Le era greu si cabinetelor stomatologice sa aiba certitudinea ca tehnica dentara foloseste produse conforme si atunci am facut acea conventie. De acolo a pornit totul”, a adaugat seful de serviciu al OPC Cluj.

Medicul dentist are responsabilitatea de a-si informa pacientii in legatura cu aceasta garantie. In situatia in care stomatologul omite sa faca acest lucru, persoana in cauza are dreptul de a solicita aceasta garantie. Indiferent daca interventia este mai complexa sau nu, cat timp aceasta necesita materiale procurate de tehnicieni dentari, odata cu factura si bonul fiscal trebuie aplicata si garantia. Directorul Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorului pune accentul in special pe responsabilitatea pacientului de a solicita acest drept. 

„Practic, este o fisa de pacient. In momentul in care intra orice persoana intr-un astfel de cabinet, in mod normal ar trebui sa solicite un astfel de document, care sa fie in stransa legatura si cu bonul emis, cu chitanta emisa si atunci lucrurile pot fi dovedite. Dar, daca persoana nu solicita si se fac ca uita si stomatologii, ca, de fapt, noi ca persoane fizice avem de a face in mod direct doar cu stomatologul, nu cu cabinetul de tehnica dentara. Si, de fapt, lucrarile se realizeaza in acele locuri care n-au nicio legatura cu stomatologul, ci e doar o tranzactie intre cei doi, iar noi trebuie sa luam de buna ceea ce primim de la tehnica dentara, pana la urma. Trebuie ca si pacientii sa fie putin constienti„, completeaza Mircea Radu.

Pana acum, Clujul este singurul oras in care se aplica aceasta conventie, spune Mircea Radu. Pana in prezent au existat doar cateva reclamatii legate de calitatea anumitor lucrari dentare.

A fost singurul protocol incheiat in tara la nivel de alte comisariate sau ANPC. La Cluj se aplica aceasta conventie la instentele noastre, dar in tara nu stiu sa fi aplicati si altii. Pana acum, la Cluj am avut ceva reclamatii referitoare la anumite lucrari, dar neverificate. Sau, mai bine zis, ceea ce a tinut de noi a fost conform. Stiu ca respectivele persoane au mai depus mai departe la Consiliul Medicilor, in ce masura sunt reale sau nu reclamatiile, asta doar ei pot decide”, a incheiat Radu.

Totodata, si cei de la Colegiul Medicilor Dentisti din Cluj explica ca nu exista o lege in acest sens pentru ca in interventiile stomatologice intervine si partea de reactie biologica. Orice nemultumire legata de o anumita lucrare este analizata si de Colegiul Medicilor Dentisti. 

„Din cate stiu, garantii nu se dau pentru ca intervine partea de biologic si nu se stie cum reactioneaza pacientul. Dar, conform legii, in sase luni, se pot depune reclamatii vizavi de lucrarile efectuate, daca se constata ca omul are nemultumiri si lucrarea nu este in regula. Se examineaza de catre o comisie, deci colegiul nu poate sa ia atitudine, decat sa constate daca lucrarea respectiva este corect executata sau daca este vorba de malpraxis, asta se poate constata la noi in urma declaratiei luate de la medic, de la pacient, in urma hartiilor, filmelor si asa mai departe”, informeaza Adriana Precup, secretara la Colegiul Medicilor Dentisti Cluj.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *