Din oras

Din 3 noiembrie 2020, de la adoptarea „Regulamentului privind condițiile de utilizare a trotinetelor electrice”, Poliția Locală a aplicat numai 153 de sancțiuni contravenționale

De când Clujul a devenit verde din cauza trotinetelor electrice aruncate haotic peste tot, clujenii au reclamat continuu deranjul creat de aceste mijloace de transport moderne, „smart”.

De un an de zile, persoanele cu deficiențe de vedere din Cluj-Napoca se plâng de faptul că trotinetele parcate oriunde și oricum, în tot municipiul inteligent, le periclitează siguranța.

„Sunt aruncate peste tot și pe noi ne încurcă foarte tare! Ele sunt abandonate oriunde, unde nu te aștepți, și te poți accidenta ușor pentru că au părțile acelea ieșite în afară și te împiedici, nici nu le identifici ușor, chiar e dificil cu ele, că nu sunt ca o bicicletă, și bicicletele stau de obicei în suporturi, dar trotinetele sunt aiurea aruncate, abandonate pe oriunde! Sunt greu de identificat pentru că au părți ieșite în afară, nu sunt masive, nu sunt ca o mașină, să reflecte sunetul. Un obstacol masiv îl detectezi prin zgomote”, a explicat Florentin Rădulescu, reprezentantul filialei Cluj a Asociației Nevăzătorilor din România, în 28 august 2020.

Între timp, în 3 noiembrie 2020, Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca a aprobat „Regulamentul privind condițiile de utilizare a trotinetelor electrice închiriate prin intermediul unei platforme online, în regim self-service, pe domeniul public al municipiului”.

Fiindcă problema nu s-a rezolvat, Florentin Rădulescu a revenit cu noi declarații în luna august a acestui an:

„Principala problemă este că trotinetele astea sunt lăsate oriunde și oricum pe trotuare. Nu-mi dau seama dacă există spații suficiente sau dacă sunt spații în care oamenii ar trebui să le lase. Cred că ar trebui gândită o modalitate prin care cei care folosesc trotinetele să fie constrânși cumva. (…)

Ideea e că trotinetele astea sunt lăsate de izbeliște, oriunde și oricum, și nevăzătorii se-mpiedică de ele.

Prin forma și structura lor, predispun la foarte multe accidente din partea nevăzătorilor. Și vă spun de ce: partea lor inferioară, aia orizontală, este foarte joasă, aproape imposibil de detectat cu bastonul, că trece bastonul peste ea, în momentul în care nevăzătorul face mișcarea de baleare stânga-dreapta, după care se împiedică de ea.

Apoi lovesc în coarnele de sus, care sunt la 1,10 – 1,20 metri. Oamenii mi-au spus de nenumărate ori că au avut astfel de probleme. Mi-au spus că s-au împiedicat. Poate că n-au fost probleme grave, dar s-au împiedicat și au căzut. Noi am făcut la Primărie o reclamație, mai degrabă o sesizare, dar nu știu.

Ar trebui să găsim o soluție cu operatorul. Foarte mulți nevăzători mi-au transmis că s-au lovit de ele în locuri în care nu se așteptau: în Mănăștur, unde este o zonă foarte dens circulată, și în zona centrală a orașului”, a afirmat Florentin Rădulescu, citat de cluj24.ro.

Ziar de Cluj a solicitat Primăriei Cluj-Napoca să ne comunice câte contravenții a constatat și câte sancțiuni a aplicat Poliția Locală Cluj-Napoca, de la adoptarea „Regulamentului privind condițiile de utilizare a trotinetelor electrice” (Hotărârea nr. 790 din 3 noiembrie 2020) și până în prezent, pentru ce fapte și care a fost cuantumul amenzilor aplicate, în total și pe tipuri de fapte.

De asemenea, i-am întrebat pe reprezentanții municipalității ce soluție a găsit Primăria pentru sesizarea primită din partea Asociației Nevăzătorilor din România, filiala Cluj, privind trotinetele parcate neregulamentar, care sunt un obstacol și un pericol în calea persoanelor cu deficiențe de vedere din Cluj-Napoca.

„Referitor la solicitarea adresată, vă comunicăm faptul că polițiștii locali din cadrul Serviciului Control Trafic Rutier au acționat în vederea respectării prevederilor HCL 790/2020 pentru aprobarea Regulamentului privind condițiile de utilizare a trotinetelor electrice închiriate prin intermediul unei platforme online, în regim self-service, pe domeniul public al Municipiului Cluj-Napoca astfel:

până în prezent au fost aplicate 153 sancțiuni contravenționale conform art. Cap V art. 20 din același act normativ, în valoare de 15300 ron + taxa de ridicare, transport și depozitare încasată de R.A.D.P Cluj ( 91.95 ron + TVA/trotinetă)

– sancțiunile contravenționale au fost aplicate pentru încălcarea următoarelor fapte: staționarea trotinetelor electrice într-unul din locurile interzise prevăzute la art. 6 din regulament și la neridicarea de către operatorul trotinetelor electrice staționate neregulamentar în termenul prevăzut la art. 18 din regulament.

– Polițiștii locali acționează pentru depistarea trotinetelor electrice staționate în locuri interzise și pentru cele neridicate de către operatori în termen de 120 minute. La scurgerea termenului legal se poate dispune măsura tehnico-administrativă de ridicare a acestora”,  ne-au transmis astăzi reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca.

Așadar, de la adoptarea regulamentului care ar fi trebuit să pună ordine în haosul trotinetistic, polițiștii locali s-au hărnicit să aplice numai 153 sancțiuni contravenționale.

În privința soluțiilor pentru facilitarea deplasării în siguranță a persoanelor nevăzătoare, Primăria a evitat să ne ofere un răspuns clar.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *