Editorial

Despre UNTOLD, despre cum a devenit un fenomen social si doua intrebari dureroase la final de festival

E misto sa ai un ziar influent, cand lansezi o tema spre dezbatere, poti sa vezi cum aluatul unei idei creste imediat: 46 000 de clujeni au citit Ziar de Cluj si dezbaterea lansata prin intermediul nostru de cativa intelectuali ai Clujului.

In valtoarea injuraturilor, am observat insa o chestie trista: clujenii nu stiu sa dezbata, sa discute cu argumente, sa puna pe masa perspective, sa asculte si cealalta parere, sa se puna in locul celuilalt. Si aici ma refer la ambele tabere pro si anti UNTOLD (apropo, stiu ca e ziarul meu, dar nu inseamna ca tot ce se scrie in el e oglinda gandirii mele, ii asigur pe cititori ca toti membrii redactiei mele au personalitate, ratiune, creier si drept la opinie, asa cum si eu imi semnez toate materialele, nu pun pe altul sa scrie).

Am stat deoparte si am citit tot pe acasta tema: articolele scrise de colegii mei, articole scrise in alte ziare locale, relatari, bloguri, am rulat sute de fotografii de la eveniment. Este evident ca, fata de anul trecut, UNTOLD a crescut calitatea organizarii, a crescut in reputatie, ba chiar se poate spune ca deja avem de a face cu un fenomen social. 

Astazi nu o sa reiau discutiile despre finantari ilegale sau alte controverse, azi o sa ma refer la doua lucruri incredibile pe care UNTOLD le-a facut in acest an si pe care, fiindca sunt de o evidenta crasa, evitam sa le izolam si sa discutam despre ele. Sunt doua lucruri imbucuratoare, absolut extraordinare, dar care pot sa ramana la stadiul de fenomen, de exotic, iar eu nu vreau ca ele sa ramana asa.

Primul lucru nu are nicio legatura cu teluricul. Primul lucru despre care vreau sa discutam este VIBRATIA din aceste zile si mai ales despre VIBRATIA din timpul show-urilor. Nu vibe-ul, lasati ca nu-s atat de batran sa nu stiu folosi cuvintele, ci VIBRATIA pozitiva a celor cateva sute de mii de oameni care au fost acolo, care au cantat in ton major, care s-au scuturat de energii negative, care au ras si plans de fericire. 

De ce nu vorbim, fratilor, despre aceasta VIBRATIE? De ce nimeni nu scoate in fata acest lucru in discutiile despre UNTOLD? Este poate un sentiment oarecare, un concept de filozofie urbana, puteti sa ma ridiculizati cat vreti, dar eu, daca as fi un magician, as incerca sa capturez intr-o sticla de cola acea energie pentru a o studia, pentru a ma gandi la ea si la semnificatiile ei, pentru a incerca mai tarziu sa o replic. Fiindca acea VIBRATIE de la Untold e rara in Romania, aproape ca poate constitui un punct de discutie pentru un Proiect de Tara, intr-o tara in care nu mai credem in nimic, nici in Dumnezeu, dar nici in DNA, nu mai credem nici in Nadia, dar nici in noi, o tara in care totul e alterat, o tara in care ne vindem pe OLX busola morala si ne cumparam in loc androizi sufletesti.

Energia aceea… va dati seama? Cum ar arata Clujul daca energia aceea s-ar inchega din nou pentru un proiect caritabil? Pentru un proiect social? Cum ar arata Clujul daca 100 000 de oameni ar spune maine fara violenta, protestand pasnic in Piata Unirii: „Vrem Spital Regional”/”Vrem Parcuri”/”Vrem respect pentru impozitele noastre?”/”Vrem mai multa cultura?”

Al doilea lucru imbucurator sunt cei 30 000 de turisti care au vizitat Clujul in doar 4 zile. Este cifra inaintata de autoritatile de la Imigrari. Este o cifra enorma. 30 000 de straini prezenti la Cluj au cheltuit cu siguranta minim 400 de euro pe cazare, masa si drink-uri. Numai de la ei s-or fi strans pe aceasta medie 12 milioane de euro in doar 4 zile, o capitalizare nesperata pentru sectorul HORECA.

Dar aceasta cifra, desi imbucuratoare, nu este datatoare de speranta, ci de tristete. Fiindca noi stim SIGUR ca autoritatile (Primaria si Consiliul Judetean) nu au nicio strategie pentru a replica aceasta cifra de 30 000 de turisti printr-un alt proiect propriu. Nu avem proiecte turistice, nu avem marketing pentru atragerea lor, nu avem oameni care sa gandeasca dinamic. Cel mai bun exemplu este harta orasului. Harta orasului tiparita de Primarie e un document comunistoid, cu un design trist si fara „sex appeal”. Un tanar de 28 de ani, Andrei Mutu, fondatorul I love Cluj, a creat din resurse proprii o noua harta a Clujului, cu un design prietenos si cu o abordare moderna, angajanta. Cam asta e diferenta.

Cum ar fi ca acest oras sa genereze evenimente care sa atraga 500 000 de turisti anual? Cum ar fi ca autoritatile sa cheltuie mai putin pe betoane si asfalt si sa duca o parte infima din acest buget spre o strategie turistica adevarata? Cum ar fi ca primaria sa finanteze LEGAL si mult mai consistent evenimente cu potential, nu susanele si sinecuristi de la partid, deghizati in mari organziatori de evenimente si care smantanesc banii?

Este teribil de trist ca trebuie sa vina niste privati si sa invete o administratie cu resurse de un sfert de miliard de euro pe an cum se aduc 30 000 de turisti, chiar daca administratia a contribuit indirect la succesul lor. E trist fiindca sunt putine sanse de schimbare pe viitor. In acest moment, Clujul are doua giuvaere: IT-ul si serviciile. Ar putea sa isi mai creeze doua: evenimentele pentru distractie sau cele culturale si sportul, avand in vedere infrastructura.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *