Din oras

De 15 ani protestează bicicliștii în timp ce Boc OSĂ le facă „piste” care pornesc de nicăieri să se oprească niciunde, simple desene pe asfalt

Joi, 22 septembrie, se va desfășura la Cluj-Napoca o nouă editie a Marșului Bicicliștilor Clujeni, dedicată special Săptămânii Europene a Mobilității și Zilei Europene Fără Mașini – cele două concepte cu care defilează Maestrul şi Excelenţa Sa, Emil Boc, cocarde prinse-i în pieptu-i muncit de la cartofii şi varza cărate cu mânuţele-i personale cele mici şi două, la adăpostul oamenilor fără adăpost. S-a consemnat la presa de chitanţier cu poze? S-a consemnat.

Zice Radu Mititean, directorul Clubului de Cicloturism Napoca: „Este o nouă ocazie de a reaminti autorităților locale, publicului și presei de nevoia promovării utilizării bicicletei ca mijloc cotidian de transport în oraș, componentă esențială a mobilității urbane durabile și alternativă viabilă la transportul automobilistic, alături de transportul în comun și deplasarea pietonală. Este și aniversarea a 15 ani de marșuri lunare ale bicicliștilor clujeni, o aniversare tristă, pentru că era de dorit să nu mai fie nevoie de ele, să o fi luat deja autoritățile locale în direcția bună și publicul să nu mai simtă nevoia de proteste”.

Dar ia să vedem cum stăm, după 15 ani de proteste, cu infrastructura pentru biciclete, o chestiune doar bifată de către administraţia Boc, „să fie bine, să nu fie rău”, făcută în bătaie de joc şi cu banii „europeni” accesaţi şi returnaţi.

În primul rând să discutăm despre lățimea acestor piste, de lipsa de continuitate, de marcajele și indicatoarele rutiere lipsă, până la cele neclare sau greșit amplasate şi, nu în ultimul rând, despre cum se parchează din orice poziţie pe aceste piste – chestiuni care pun în pericol bicicliștii și alți participanți la traficul rutier. Şi să nu uităm să discutăm cum îşi împart clujenii trotuarele cu toate mijloacele de transport – numai transportul public local mai lipseşte. Despre cum circulă bicicliştii şi trotinetiştii pe trotuare, cu viteză, sau pe „căruţabile”, fără nici o regulă de circulaţie: pentru ei nu există stop, contrasens semnalizare şamd. Cea mai mare porcărie este bucata de „pistă” trasată cu vopsea de Boc pe latura de est a Pieţii Universităţii, un adevărat pericol public, mai ales în zona standului de taxi, zonă în care trebuie să traversezi peste mizeria pictată şi, oricât te asiguri, tot te trezeşti cu câte unul în cârcă – că nici viteza nu este reglementată.

Zice Mititeanu: „Un exemplu recent este refacerea mai vechilor piste de biciclete de pe Bulevardul Eroilor și de pe malul drept al Someșului în zona Parcului Sportiv Iuliu Hațieganu, unde autoritățile se rezumă la a înnoi suprafața de rulaj, păstrând aceeași lățime insuficientă care a fost realizată inițial cu mulți ani în urmă, și ratând astfel o bună ocazie de a corecta erorile trecutului, deși în aceste două cazuri există spațiu suficient pentru lățirea acelor piste și nu se puteau prevala de pretextul că nu vor să deranjeze autoturismele sau alte categorii de participanți la trafic.

Actuala lățime redusă a pistei de pe Eroilor nu a permis niciodată circulația în siguranță a bicicliștilor și trotinetiștilor electrici în dublu sens, dar autoritățile din 2006 și până recent au tolerat circulația în dublu sens pentru că nu au vrut să ofere o alternativă rezonabilă, fiind pe carosabil sens unic pe această arteră. După 15 ani au transformat răul făcut în unul și mai mare. Astfel, în loc să semnalizeze pista ca având sens unic dinspre Piața Avram Iancu spre Piața Unirii, ca bicicliștii și utilizatorii de trotinete electrice să poată să se deplaseze în acest sens pe Eroilor pe pistă, și pentru sensul opus să circule pe carosabil, ca orice alt vehicul, în lipsă de infrastructură dedicată, au marcat în mod aberant pista în același sens ca și carosabilul, ca sens unic dinspre Piața Unirii spre Avram Iancu, astfel că un biciclist care are de rezolvat ceva în zona de mijloc a Eroilor nu mai poate întoarce spre Piața Unirii decât ca pieton, pe lângă bicicletă sau trebuie să facă un mare ocol via Piața Avram Iancu (prin fața Regionalei CFR și apoi a Prefecturii) și apoi pe 21 Decembrie sau via str. I. C. Brătianu și str. Universității, ambele fiind artere aglomerate și cu numeroase semafoare. O aberație similară au făcut și pe Calea Dorobanților și pe alte străzi.

La fel se ratează ocazia de a lăți pista de biciclete de pe malul drept al Someșului, de la Parcul Rozelor la Sala Sporturilor, unde după ce a fost complet spart și evacuat betonul grosier care forma fosta pistă, se toarnă unul nou, dar la aceeași lățime, mult prea redusă pentru a avea o pistă în dublu sens adecvată pentru utilizarea deja masivă și în scopuri multiple a acelei piste. Deja de mulți ani e în anumite intervale orare o mare aglomerație pe acea pistă, mult prea îngustă pentru circulația în dublu sens, și în următorii ani numărul de utilizatori este evident că va crește puternic, iar spațiu există arhisuficient pentu lățirea la cel puțin 4 sau 4,5 metri cât ar fi buna practică la nivel internațional pentru o pistă de biciclete principală, cu dublu sens, sau chiar mai mult având în vedere și funcția recreativă și de promenada și numărul tot mai mare de utilizatori. Însă autoritățile mențin actuala lățime insuficientă”.

Cam la asta se reduce tot ceea ce s-a realizat în 15 ani de mandat Boc cu privire la „mobilitate” şi „fără maşini”: mult dat din gură, realizări puţine şi de proastă calitate.