Din oras

De 1 Mai bistritenii se plimba cu Mocanita Transilvaniei. Mocanita de Cluj ramane fara sanse de resuscitare

In timp ce turistii se vor plimba in mini-vacanta de 1 Mai cu Mocanita Transilvaniei intre Teaca (judetul Bistrita-Nasaud) si Raciu (judetul Mures) pe un traseu de aproape 35 de kilometri, Mocanita de Cluj, intre Turda si Vidolm, ramane un proiect ingropat. Cu toate ca a fost clasata ca monument istoric, autoritatile nu vad in urmatoarea perioada vreo sansa pentru revitalizarea acesteia.

In 2011 Directia Judeteana pentru Cultura şi Patrimoniu National Cluj a demarat procedura de clasare a traseului de cale ferata ingusta de tip mocanita de la Turda la Vidolm, pentru a deveni monument istoric şi a deveni parte a patrimoniului national. In acea perioada autoritatile locale avansau posibilitatea accesarii de fonduri europene pentru a redeschide calea ferata turistilor.

In primul rand, este necesar sa prindem acest proiect intr-o forma institutionala, care sa includa consiliile judetene Cluj şi Alba, precum şi primariile localitatilor care se afla pe traseu. De doi ani am inceput aceste demersuri. Nu cred ca vor fi probleme, pentru ca interesul este al tuturor. Urmatoarea faza e cea a depunerii proiectului la Ministerul Administratiei şi Internelor, pentru a primi dreptul de administrare, dupa care trecem la urmatoarele etape, in scopul obtinerii de fonduri europene, singura modalitate prin care acest proiect poate fi finantat. Costurile proiectului de reabilitare a mocanitei, pe traseul Turda-Campeni, se ridica la 10 milioane de euro. Prin acest proiect noi ne-am propus sa intregim ofera turistica a zonei, unde Salina Turda reprezinta un prim centru de atractie„, a declarat, pentru Ziua de Cluj, Tudor Ştefanie, primarul municipiului Turda in 2012.

De atunci insa nu s-a mai intamplat nimic.

Potrivit rfi.ro “linia ferata de pe Valea Ariesului a fost construita la inceputul anilor 1900. Mocanita circula intre Turda şi Abrud. Avea 21 de statii şi o viteza de maximum 40 km la ora. Timp de 75 de ani a fost utilizata atat pentru transportul calatorilor, cat şi cel de marfa, cum ar fi lemnul exploatat din Apuseni. A fost inchisa insa la finele anilor ‘90, pe motiv ca nu era rentabila. De atunci, calea ferata a fost lasata in paragina, iar pe multe tronsoane, șinele de cale ferata au fost furate și vandute la fier vechi. Pe segmentul Abrud – Campeni, aflat intr-o stare fizica buna, circulatia trenurilor a fost reluata, in scop turistic, de catre un investitor austriac”.

Despre redeschiderea liniei ferate cu ecartament ingust la Cluj, intre Turda si Vidolm, din pacate nu poate fi vorba.

Proiectul nu a mai putut fi realizat. S-au retrocedat terenurile peste care trece traseul mocanitei si proiectul nu a mai putut intra la finantare. Proiectul nu este realizabil, cel putin nu intr-un termen scurt”, a apreciat Tudor Stefanie, primarul municipiului Turda.

Si seful Directiei Judetene de Cultura, Victor Cublesan este de parere ca finantarea unui proiect de asemenea anvergura este “o problema spinoasa”.

Anul trecut s-au finalizat procedurile, astfel mocanita este monument istoric. Este un obiectiv protejat.  Linia ferata merge pana in Abrud, daca s-ar face un proiect unitar cu judetul Alba ar fi minunat. Este nevoie de o colaborare regionala, un asemenea proiect nu poate fi responsabilitatea unei singure institutii”, a fost de parere Cublesan.

In schimb in judetele vecine se lucreaza la revitalizarea Mocanitei Transilvaniei. Amatorii sunt invitati la plimbare in 1, 2 si 3 mai pe un traseu de 35 de kilometri intre Teaca (BN) si Raciu (M). S-au implinit100 de ani de cand  a circulat primul tren pe traseul Mocanitei Transilvaniei. Din 1996 nu a mai circulat cu calatori, iar acum, preluata de un investitor privat, se reporneste pe ruta Teaca-Raciu.

Se vor face investitii pe ruta de la Teaca la Raciu la ecartament, la vagoane si la locomotiva cu abur. Locomotiva este in 1949 si este fabricata in Polonia Viteza maxima este de 35 – 40 de km/h. In Octombrie 2014 a fost prima cursa facuta cu calatori. Primele curse din acest an vor avea loc in ziua de 1, 2 si 3 mai. Vineri 1 mai 2015, Mocanita Transilvaniei (trenul diesel) va parcurge traseul Teaca – Comlod și retur, cu plecare din gara Teaca la ora 11.00. Sambata, 2 mai 2015, varianta trenului cu abur a Mocanitei Transilvaniei va parcurge traseul Riciu – Comlod și retur, cu plecare la ora 11.00 din gara Raciu. Duminica, 3 mai 2015, cele doua garnituri (locomotiva diesel și locomotiva cu abur) vor pleca simultan din garile Teaca și Raciu la ora 11.00, și se vor intalni la Comlod. Pretul unui bilet este 30 lei”, a aratat pentru Ziar de Cluj Daniel Oltean, unul dintre initiatorii proiectului.

Inscrierile se fac AICI, iar mai multe informatii se gasesc pe pagina de Facebook a proiectului.

Mocanita Transilvaniei are si un video de prezentare, realizat de Cristi Moldovan.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *