Din oras

Cum si-au furat Jobenul. Patronii localului isi aroga pe nedrept meritele pentru designul localului care a facut valuri in intreaga lume

Este, cu siguranta, cel mai cunoscut pub din Cluj-Napoca. E cel mai mediatizat local din Transilvania, dar ascunde o poveste pe care putini o cunosc. Joben Bistro, primul si singurul pub din Cluj-Napoca ce se afla printre cele mai spectaculoase localuri din lume, a atras atentia presei internationale, fiind in top-ul celor mai atractive pub-uri din lume, imaginea lui fiind publicata in diverse reviste de specialitate. Imagine care, putini stiu, a fost creata de doi designeri din Cluj-Napoca, Zoltan Zelenyak si Alexandru Tohotan. Numele lor nu apar, insa, in nicio declaratie data de managerii sau proprietarii localului. Pentru ei, designerii de la 6sense.ro nu exista, asa cum nu a existat nici munca lor de aproape 6 luni in realizarea unui proiect ce a facut inconjurul lumii.

Multa lume ne intreaba unde facem toate aceste lucruri. Noi in spate avem un depozit mare pe care ulterior am vrut sa-l folosim pentru bar, dar ne-am dat seama ca avem nevoie de un atelier, si acolo cream absolut tot ce se poate vedea in local. Avem trei baieti care ne ajuta si care dau viata ideilor noastre, impreuna cu noi”, a fost declaratia data de Andreea Boanfa, PR-ul localului manageriat de Vig Norbert, la cateva luni de la deschidere, pentru ziuadecj.realitatea.net.

Cei trei baieti au fost doar doi

Doar ca ei nu au dat viata “ideilor noastre”, ci sunt cei care spun au creat ideile de la bun inceput. Zoltan Zelenyak si Alexandru Tohotan nu doar ca au lucrat luni bune la designul pub-ului, dar spun ca au depus si munca fizica atunci cand ideile lor au inceput sa prinda viata. Iar acest lucru e dovedit de pozele facute in timpul lucrarilor in desfasurare.

Noi am facut conceptul, design-ul 3D, schite, documentatie si partea de manopera. Am muncit fizic trei saptamani in pub, le-am zis fiecaruia in parte ce sa faca. Am cumparat obiecte vechi de pe Oser, am taiat metale si lemn. Am cumparat pistol de lipit, cositor si surubelnite si munceam alaturi de barmani, pe care i-am mentionat in echipa de colaboratori, pentru ca si ei au muncit. Norbert (proprietarul localului n.r.) a facut vreo trei obiecte singur, printre care un cap de caprioara. Atat. Iar acum spune ca toata ideea a fost a lui”, mai spun designerii.

Acestia sustin ca ei sunt cei care, de fapt, au scris textul pe care managerul pub-ului si l-a insusit si l-a pus pe site-ul localului, la categoria “Despre noi”:

Credeati ca timpul curge ireversibil? Ei bine, puteti sfida legile timpului la Joben Bistro, un loc magic in care te poti intoarce in universul fascinant al romanelor lui H.G.Wells si Jules Verne. Initial pubul a fost gândit in maniera industrial design, insa obiectele aparent insignifiante, abandonate, practic ” junkuri”, ne-au facut sa ne dam seama care ar fi designul cu adevarat potrivit pentru acest spatiu.

Ludicul si-a facut loc in imaginatia noastra, indemnandu-ne sa ne jucam cu obiectele, texturile si mai ales cu lumina ambientala. Astfel, incet am deviat spre steampunk, stilul care si-a pus amprenta asupra acestui loc, insufletindu-l, facand posibila intoarcerea in timpuri fantastice”.

Mai mult, ei spun ca managerii de la Joben nu s-au oprit in a le fura munca intelectuala, ci au continuat sa isi insuseasca inclusiv munca propiu zisa.

Cand Andreea Boanfa, PR-ul Joben, a inceput sa declare in presa ca ea alaturi de Vig Norbert, proprietarul  localului, au fost “doi oameni cu viziune si initiativa” si ca “ Norbert, impreuna cu trei prieteni, au dat viata obiectelor de decor regasite in Joben”, Zoltan si Alexandru munceau deja la proiectul pentru Submarine Pub, care are acelasi proprietar – Vig Norbert – si acelasi purtator de cuvant – Andreea Boanfa. Atunci au decis ca vor inceta colaborarea cu cei doi. Dar proiectul pentru “submarin” fusese deja trimis.

Al doilea local cu design insusit

La “Submarine Pub” am observant ca au inceput sa mearga pe aceeasi reteta de creatie proprie: “Locul are o forma sferica, de aici a plecat si ideea. Forma sferica da forma de submarine” conform PR-ului Andreea Boanfa. Deci a fost ideea lor, nu a noastra. Si la Submarine au preluat pozele noastre cu watermark de pe site, le-au sters watermark-ul si si-au pus logo-ul peste, apoi le-au postat pe Facebook si le-au dat unor site-uri de stiri”, mai declara cei doi.

Andreea Boanfa: “Unde ati aparut voi pana in momentul in care ati dat de Norbi? Cu ce v-ati remarcat voi pana acum? Cu nimic!”

Acesta a fost raspunsul pe care PR-ul pub-ului Joben l-a trimis celor doi designeri in momentul in care acestia au cerut explicatii pentru pozele si ideile furate. Pentru Ziar de Cluj, Boanfa a spus ca designerii de la 6thSense nu au muncit mai nimic la conceptul “Joben”. Iar acum, cei trei prieteni care au muncit cu Vig la „Joben” s-au transformat in sapte prieteni.

In afara de faptul ca au facut niste schite minuscule, nu au nicio legatura cu localul. Au facut cinci schite – un scaun, un semi bar, un corp de iluminat si o bolta, facute din creion. Localul e facut in totalitate de Norbert Vig, care e si proprietarul, cu o echipa de alte sapte persoane. Am colaborat, pentru masuratori, cu cei de la Nado, nicidecum cu 6thSense”, a declarat Boanfa.

Ce fac ei acum e furt intelectual. Nu, nu ei sunt cei care au facut designul, nu ei s-au gandit la asta. Au apelat la o firma specializata, care s-a gandit si a performat. Afacerea lor e bazata si crescuta pe ideile altora, pe ideile noastre”, au declarat cei doi designeri de la 6thSense pentru Ziar de Cluj.

In portofoliul lor  sunt insirate locatii cu greutate, printre care Regionala CFR, Club Bamboo, Cofetaria Pralina, si Club Queens, Club The One sau terasa UpTown.

De 24 de ani, doar asta facem. Am urmat un liceu de arte plastice si o facultate cu aceeasi specializare. Iar astazi am ajuns sa fiim niste “baieti” care “i-au ajutat”, incheie cei doi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Exit mobile version