Din oras

Cum poate fi imbunatatit proiectul Saptamana Scoala Altfel

Proiectul Scoala Altfel se desfasoara in Romania de cinci ani. In saptamana din aprilie, grupurile de elevi au ocazia de a invata lucruri noi intr-un mod mai putin conformist, prin participarea la diverse evenimente sau excursii educative. Cu toate ca programul are deja vechime, sunt necesare imbunatatiri, dupa cum arata si raportul anual al Inspectoratului Judetean (ISJ) Cluj. Implicarea parintilor, popularizarea activitatilor sau gasirea de solutii pentru cresterea interesului elevilor, reprezinta cateva dintre aspectele pe care ISJ trebuie sa puna accent in proiectele viitoare marca Scoala Altfel.

Proiectul Scoala Altfel presupune ca pe parcursul unei saptamani din luna aprilie elevii sa mearga cu clasa, insotiti de cadre didactice, la expozitii, muzee, universitati, institutii si se organizeaza excursii si tabere la diverse obiective din judet sau din tara. Cu toate acestea, unul dintre punctele slabe ale proiectului, conform analizei Swot realizata de ISJ, este tocmai dezinteresul unor elevi in ceea ce priveste activitatile amintite, unii percepandu-le ca fiind optionale, nu obligatorii. Tocmai din acest motiv, raportul anual al ISJ-ului arata care sunt punctele in care programul necesita imbunatatire. 

Astfel, un prim obiectiv este acela de a-i determina inclusiv pe profesori sa se implice mai mult.

”Implicarea tuturor profesorilor care predau la clasa si sustinerea activitatilor prin implicarea reala a asociatiilor de parinti si a comunitatii locale”, se descrie in raportul pe anul scolar 2014-2015.

Totodata, avand in vedere ca vizitarea obiectivelor turistice implica niste costuri care sunt suportate de parinti, ISJ-ul isi propune sa gaseasca modalitati de atragere a sponsorilor pentru sustinerea activitatilor desfasurate. Tocmai pentru ca multe activitati,mai ales la nivel de oras, presupun vizitarea unor locuri pe care elevii le pot vizitia in mod nrmal, sau pe care le-au vizitat cu alte ocazii, raportul ISJ arata ca e nevoie ca oferta anuala de activitati educative extrascolare sa fie diversificate tocmai pentru  a evita banalizarea .

Mai mult, sunt necesare imbunatatiri si in zona monitorizarii elevilor care absenteaza fara motive bine intemeiate. Aceste situatii trebuie evaluate si necesita aplicarea ROFUIP (Regulamentul de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar).

Simultan, o alta masura care  trebuie luata in vederea imbunatatirii programului Scoala Altfel este aceea de responsabilizare a elevilor care au aratat un interes scazut fata de contextul activitatilor. Dincolo de implicarea elevilor si parintii ar trebui sa sprijine mai mult aceste activitati si sa se implice in modul de desfasurare a acestora. Tocmai in baza ideii ca Scoala Altfel nu inseamna doar implicarea profesorilor sau a elevilor.

Activitatile care sunt propuse trebuie sa fie mai atractive in functie de categoria de varsta careia ii sunt destinate. In plus, oferta de activitati trebuie popularizata mai mult prin diverse mecanisme specifice. Ei propun, totodata, si stabilirea parteneriatelor educative in acord cu specificul scolii si particularitatile populatiei scolare.

In vederea imbunatatirii programului, ISJ va miza si pe extinderea ariei activitatilor educative precum si diversificarea tipurilor de activitati si realizarea unei legaturi intre interesele elevilor si tipurile de activitati propuse. ISJ propune si elaborarea instrumentelor de monitorizare si ealuare a activitatilor proiectate la nivelul  CEAC (comisia de evaluare si asigurare a calitatii).

Nu in ultimul rand, in situatia in care activitatile deja planificate sunt anulate din cauza conditiilor meteo nefavorabile sau din cauza resurselor insuficiente ISJ propune si planificarea unor activitati de rezerva.

Pe de alta parte, specialistii atrag atentia ca sistemul actual ii poate afecta pe cei din familii mai sarace, copiii care se pomenesc ca, spre deosebire de alti colegi, ei nu au bani de excursii si iesiri. Altii sugereaza ca luna aprilie nu e tocmai indicata, mai ales ca anul trecut a plouat toata saptamana respectiva si sugereaza ca Scoala Altfel sa fie mutata in luna mai. Conform edu.ro, structura scolara finala a anului 2015-2016 arata ca saptamana Scoala Altfel se va desfasura in perioada 18-22 aprilie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *