Analiza

Cum au evoluat bugetele generale ale orasului in cele trei mandate ale lui Emil Boc

Vechile proiecte ale primarului Emil Boc s-au concretizat de abia la sfarsitul celui de-al treilea mandat, precum modernizarea tramei stradale, refacerea infrastructurii, realizarea sistemului de ticketing, in timp ce altele nu-si gasesc deloc finalizarea precum ar fi Somesul navigabil, Spitalul regional de Urgenta sau Centrul Cultural Transilvania. In cele trei mandate ale lui Emil Boc, bugetele generale ale municipiului au oscilat de la foarte mici, cum erau prin 2004-2006, la foarte mari cum e cazul anului 2015, cu ocazia titlului de Capitala Europeana a Tineretului.

Bugetele din 2004-2006 erau asa de sarace incat, conform Monitorul de Cluj, transportul in comun cu tramvaiul era in plan de desfiintare. Noroc cu fondurile europene nerambursabile primite in 2007 pentru aplicarea unei tehnologii moderne in ceea ce priveste transportul cu tramvaiul. Valoarea acestor fonduri a fost de aproximativ 30 de milioane de euro.

Bugetele generale din primul mandat

In 2005, primul an cand s-a stabilit bugetul general sub conducerea primarului Emil Boc, suma acestuia a fost de circa 3.963.000.000 mii de lei vechi, din care bugetul local a fost de 3.500.000.000 mii lei. 

Si in 2006 proiectele administratiei locale au vizat tot imbunatatirea infrastructurii stradale, a parcarilor a locuintelor sociale si a locurilor de recreere. Bugetul general a fost de aproximativ 106 milioane de euro (472.364.500 de lei. Suma din care bugetul local a reprezientat circa 387 milioane de lei, bugetul institutiilor publice finantate din venituri proprii si subventii din bugetul local a fost de 11 milioane de lei, bugetul imprumuturilor interne de 42 milioane de lei. De asemenea, bugetul fondurilor externe nerambursabile a fost de 11,6 milioane de lei, iar veniturile si cheltuielile evidentiate in afara bugetului local au ajuns la 21,5 milioane de lei.

S-a aprobat o suma de putin peste 19 milioane de lei pentru urmatoarele destinatii: invatamant (25.000 lei), cultura si recreere (1 milion de lei), locuinte servicii si dezvoltare publica (7.9 milioane de lei) si transport (10 milioane de lei).

Bugetul general al municipiului in anul 2007 a fost ceva mai mare de circa 739 milioane de lei, deci, undeva la165,5 milioane de euro. Din aceasta suma, bugetul local a primit 551 milioane de lei (123,3 milioane de euro). Mai mult bugetul institutiilor publice si activitatilor finantate integral sau partial din venituri proprii a fost de 12 milioane de lei, bugetul imprumuturilor interne a ajuns la suma de 84 milioane de lei, bugetul fondurilor externe nerambursabile a primit 11,5 milioane de lei si bugetul veniturilor si cheltuielilor evidentiate in afara bugetului local au fost calculate in suma de 80,5 milioane de lei.

S-a utilizat un fond de 76,1 milioane de lei pentru zona de: autoritati publice (750.000 de lei), invatamant (1,6 milioane de lei), cultura si recreere (484.000 lei), locuinte, servciii si dezvoltare publica (13.8 milioane de lei), protectia mediului (2 milioane de lei)si transporturi (57.4 milioane de  lei).

Comparativ cu 2007, bugetul din 2008 a crescut considerabil la circa 222 milioane de euro, din care 191 milioane de euro au fost alocati bugetului local. De asemenea, pentru bugetul institutiilor publice si activitatilor finantate integral sau partial din venituri proprii s-a alocat suma de 17.3 milioane de lei. Bugetul imprumuturilor interne a fost de 52.2 milioane de lei, bugetul fondurilor externe nerambursabile a fost de 12.4 milioane de lei si bugetul veniturilor si cheltuielilor evidentiate in afara bugetului local a fost de 54.8 milioane de lei.

Fondul de rulment a scazut, insa, fata de 2007 la suma de 52.4 milioane de lei care a fost distribuita astfel: invatamant 1.4 milioane de lei, cultura si recreere 13.7 milioane de lei, locuinte, servicii si dezvoltare publica 11.3 milioane de lei, protectia mediului 2 milioane de lei, transporturi 23.8 milioane de lei si autoritati publice 25.000 de lei. Cea mai mare suma a mers, asadar, in zona transporturilor.

In primul an din cel de-al doilea mandat, bugetul general a scazut la 208 milioane de euro. Asfel, in 2009 din aceasta suma, pentru bugetul local al orasului s-au alocat 177 de euro. Bugetul institutiilor publice si activitatilor finantate integral sau partial din venituri proprii a fost in valoare de 10.8 milioane de lei, bugetul imprumuturilor interne a fost de 83.9 milioane de lei si bugetul fondurilor externe nerambursabile a scazut la 3 milioane de lei. Bugetul veniturilor si cheltuielilor evidentiate in afara bugetului local a fost de 45.7 milioane de lei.

Fata de ultimii doi ani, si fondul de rulment a scazut considerabil. Astfel incat a fost redistribuit doar in zona de clutura si recreere (705.000 lei), locuinte, servici si dezvoltare publica 3.2 milioane de lei si transporturi 25 milioane de lei.

Bugetele generale din al doilea mandat

Pentru al treilea mandat, 2012-2016, cu toate ca bugetele generale ale orasului au continuat sa fie peste 200 de milioane de euro, promisiunile din campania electorala au ramas, in mare, nematerializate sau partial materializate. Lipseste Spitalul Regional de Urgenta, Somesul nu e navigabil, nu exista Centrul Cultural Transilvania, nu a construit parkinguri si locuri de joaca pentru copii.

In 2013, anul in care, din nou, s-a stabilit bugetul sub patronajul primarului Emil Boc, bugetul general a fost de circa 201 milioane de euro din care 173 de milioane de euro au mers spre bugetul local. Bugetul imprumuturilor interne a fost de 75 milioane de lei si cel al institutiilor publice si activitatilor finantate integral sau partial din venituri proprii a crescut fata de primul mandat la 71.9 milioane de euro.

In 2014, bugetul general a depasit 1 miliard de lei din care 830 de milioane au fost alocate bugetului local al municipiului. Mai mult, odata cu 2014, bugetul a fost clasificat in buget de functionare si buget de dezvoltare. Astfel incat, din bugetul general a fost stabilita suma de 654 milioane de lei, reprezentand bugetul de functionare a municipiului, respectiv suma de 502,6 milioane de lei reprezentand bugetul de dezvoltare a orasului.

Bugetul din 2015 a fost cu sase milioane de euro mai mare decat cel din 2014, iar principalele proiecte ale municipalitatii au fost lucrarile de infrastructura care au tinut orasul sub santier mai mult de un an de zile. Bugetul general a fost de 1.181.270.000 lei, adica, in jur de  268 milioane de euro. Bugetul de investitii a fost de 458 milioane de lei, suma din care 270 de milioane de lei vor fi alocate petru proiectele europene care s-au derulat.

Valoarea bugetului municipiului Cluj-Napoca in anul 2016 este de 247 de milioane de euro. Datorita faptului ca nu mai exista fonduri europene, nu mai exista creditul pe care il avea municipalitatea, bugetul pentru 2016 este mai mic cu 30 de milioane de euro fata de anul precedent cand a fost de 272 de milioane de euro. Pentru dezvoltarea orasului municipalitatea a prevazut pentru anul in curs 188 de milioane de lei in timp ce bugetul de functionare va fi de 762 de milioane de lei. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *