Editorial

Cultura banului public în interes privat, ediția 2017

La Cluj-Napoca s-a încetățenit de câțiva ani o adevărată cultură a banului public în interes privat. Sub pretextul organizării de evenimente culturale în interes public, grupuri mereu foarte bine organizate de privați au cerut bani de la Primărie și de la Consiliul Județean. Dacă mai demult băieții deștepți făceau afaceri cu energie, în ultima vreme au apărut și băieții înțelepți de la Cluj care au înțeles că cea mai bună afacere e cultura. Businessul cultural, dacă e, mai ales, adăpostit și sub o cupolă mai largă, una care să sune pompos, precum Capitală Europeană a Tineretului sau a Culturii, atrage simpatia publicului larg care se bucură de evenimentele organizate fără ca oamenilor să le mai pese apoi de dedesubturile organizatorice. Și astfel toată lumea e mulțumită, e liniște și voie bună! Pe ritmuri de muzichie, băieții înțelepți organizează evenimente en-gros. Noaptea, ca hoții!

Există o lege foarte clară care spune că instituțiile publice pot acorda bani nerambursabili doar dacă cei care primesc acești bani nu scot profit, însă asta nu a stat nici în calea organizatorilor, care de obicei au scos profit, și nici în calea autorităților, care au acordat banii ceruți fără să mai verifice apoi dacă entitățile contractante au scos profit sau nu, dacă au respectat legea sau nu. Curtea de Conturi însă a verificat și a constatat nereguli cu un iz puternic de ilegalitate. Însă, cui îi mai pasă în ziua de astăzi de rapoartele Curții de Conturi?

Povestea lupului deghizat în oaie culturală a început cu Untold. Pe scurt, în cuvinte simple, festivalul a fost finanțat din bani publici, deși a fost din start marcă înregistrată pe numele unui privat. Finanțarea Untold a fost motivată imbatabil: va fi evenimentul principal al Capitalei Europene a Tineretului 2015. Festivalul a fost un succes, banii au curs gârlă, profitul a fost evident. După ce evenimentul a fost lansat și crescut din bani publici, acesta a fost privatizat. Un pas normal, din moment ce din start îi aparținea unui privat. Dar nu un pas spre normalitate. Chiar și privatizat fiind, Untold a cerut din nou bani, în 2016, de la Primărie. Au fost discuții, cererea a fost retrasă, dar în schimbul retragerii cererii de finanțare publică a fost cerut sprijin în vederea obținerii autorizațiilor și suportului logistic necesar. Acest suport a fost acordat, spațiul public, în speță Parcul Central, a fost pus la dispoziția organizatorilor, spre disperarea clujenilor nefestivalieri. Și stadionul a fost închiriat pe sume de nimic. Anul acesta, iar s-au cerut bani. Din fericire, Asociația Untold a fost refuzată. O victorie a Ziar de Cluj, care a arătat în numeroase articole în ce constă această afacere și de ce nu ar trebui să beneficieze de banii Primăriei. De fapt, de banii noștri. Firul roșu al afacerii Share îl puteți citi aici.

Însă Untold nu a fost singurul eveniment care a beneficiat nejustificat de finanțări publice nerambursabile. O întreagă caracatiță, intitulată Comʼon Cluj-Napoca, a smântânit banul public. 

An de an, o suveică de asociații, grupuri și fundații de tineret și de oameni de bine au cerut și cer fonduri pentru a organiza, de cele mai multe ori, șușe, pentru un public avid de cultură, care înghite pe nemestecate orice pseudoact cultural care i se servește, pentru că astfel a fost educat în timp. 

Anul acesta, Primăria finanțează noi proiecte „culturale” care, conform regulamentului, trebuie să sprijine obiectivul ratat iremediabil de Capitală Culturală Europeană. Da, ați citit bine. Chiar dacă am ratat acest obiectiv, el rămâne un pretext pentru acordarea de finanțări nerambursabile pentru anumite grupări „culturale” care, vezi Doamne, culturalizează orașul. 

Aproape 200 de asociații, societăți, fundații, federații, uniuni ș.a.m.d. ar putea primi în acest an 4 966 000 de lei. Ele au cerut 18 501 937 de lei, însă nu a fost să fie. Nici cu peste un milion de euro nu ne este rușine! 

Clujul nu are un sediu pentru Filarmonică, are o clădire ponosită a Teatrului Național și a Operei, are o Casă de Cultură comunistă ca înfățișare și exprimare artistică, dar are peste un milion de euro de dat moca unor privați care se jură că nu scot profit, chiar dacă mulți dintre ei scot, care se jură că fac cultură, deși unii dintre ei sunt la fel de culți ca un fotbalist din liga a patra. 

Clujul nu este la primul an de când acordă asemenea sume pentru evenimente culturale. Vi se pare că debordăm de cultură și spiritualitate în minunata noastră urbe? Vi se pare că împopoțonarea orașului vara cu fel de fel de festivaluri și festivăluțe a adus până acum vreun beneficiu real Clujului? Altul decât fudulia deșartă? Și aici nu vorbim despre Untold, care a reușit măcar să se impună în fața publicului de profil. Dar care acum deja dezamăgește, devenind un Retold, spunând în fiecare an aceeași poveste, cu aceiași DJ.

Închideți ochii pentru o clipă și încercați să spuneți 3 nume de festivaluri care s-au petrecut în ultimii doi ani la Cluj, altele decât Untold și Electric Castle, cele mai cunoscute. Cei mai mulți dintre voi veți închide ochii degeaba. Și sunt sute. Sute care și anul acesta vor primi bani publici. Din fericire, pentru că Ziar de Cluj a scos mizeria la suprafață, unele nu vor mai primi. Vom continua să mergem pe firul acestor evenimente „nonprofit” finanțate din bani publici. Dacă Primăria închide ochii atunci când dă banii, măcar presa să îi deschidă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *