In vizor

Conform ”Recensământului 2021”, populația Clujului a scăzut în zece ani. Prin urmare de unde OSĂ scoată Boc milionul de ”metropolitani” care OSĂ beneficieze de martota metroului? Ce cadou otrăvit i-a făcut Grindeanu lui Boc și cum OSĂ îl paseze acesta clujenilor?

Conform datelor de la ”Recensământul 2021”, furnizate azi de INS, doar trei județe au înregistrat o creștere a populației între recensământul din 2011 și cel de anul trecut: Ilfov, Suceava și Bistrița Năsăud. În Suceava creșterea este de la 634.810 locuitori, la 642.551, iar în Bistrița Năsăud, de la 286.225 de locuitori, la 295.988 de locuitori. Adică, un fleac.

Dar ”fleacul” acesta se aplică cu semn negativ Clujului, care este în ușoară scădere de populație, conform captură site-ul INS:

De la 691.106 locuitori în 2011, la 679.141 în 2022 (mă rog, 2021).

Păi? Unde este sporul de populație pe care-l declara Emil Boc declara, în 2019? Acela pe care-l vom atinge în următorii ani?

”Ne gândim la Clujul unui milion de oameni în zona metropolitană. Clujul are nevoie de această structură pentru a ne face viața mai ușoară”, spunea Emil Boc pe când vindea electoral vorbe despre ”trenul metropolitan” și ”centura metropolitană”:

Trenul Metropolitan se va implementa mult mult mai repede (se azvârleau vorbe în 2019 – n.red.), pentru că se implementează pe structura de cale ferată existentă. În acest moment este un proiect de modernizare a infrastructurii de cale ferată de la Cluj la Episcopia Bihor, proiect coordonat de Ministerul Transporturilor.

Noi (Excelența Noastră, Însăși Dânsa – răutăcism al redacției) am studiat un coridor de 43 de km de la Nădășelu la Bonțida. Ne interesează să asigurăm mobilitatea forței de muncă pe această zonă pentru că noi nu mai putem gândi Clujul în granițele strict administrative. Trebuie să gândim și în zona Apahida – Bonțida, chiar până la Huedin. Clujul viitorului nu se rezumă și nu se va rezuma la granița administrativă a municipiului. Eu sunt obligat să colaborez cu localitățile din jur, dacă vrem să fim un oraș în continuare cu locuri de muncă bine plătite și să ne rămână tinerii acasă. Trebuie să fie salarii mai bine plătite, de la cel care lucrează la o cafenea, la cel care lucrează în construcții sau cercetare. Toți vor avea de câștigat. Clujul are nevoie de această viziune. Toate orașele europene, pentru că am studiat și eu ce au făcut alții în Europa, au așa ceva. Să știți că Silicon Valley nu este un loc singur pe harta, ci este un o zonă pe 50 de km unde sunt toate acestea aspecte de inovare. Și vorbind de Silicon Valley de Cluj-Napoca trebuie să vorbim de o arie mult mai largă din care să asigurăm forța de muncă. Acest tren metropolitan va avea stații intermediare în Baciu, la Tăietura Turcului, la Ira, stația dinspre Aeroport va fi mai aproape de Aeroport, pentru că se conectează Aeroportul de Gară și linia ferată, așa cum este în orice capitală europeană. Mergeți în Bruxelles și vedeți că cei care coboară din avion pot lua taxiul, autobuzul sau trenul, care circulă din oră în oră,

Acest tren metropolitan are avantajul că este pe infrastructura aferentă. Sunt bani europeni pentru a achiziționa ramele de transport. Se va face o licitație pentru desemnarea operatorului respectiv și toată zona de nord a Clujului va căpăta o altă componentă de dezvoltare. Infrastructura feroviară din acea zonă se modernizează în aceste momente din fonduri europene.”

Bla-bla-bla-bla și iar bla-bla-bla-bla.

Într-un articol din septembrie acest an, publicat de atlatszo.ro, se afirmă, cu privire la metrou:

”Metroul ar lega Floreștiul, cu zeci de mii de locuitori, de Cluj, însă cel mai devreme peste 10 ani. Deoarece, conform planului de mobilitate urbană, s-ar muta, în primă fază, (sperăm până în 2027) în subteran, traficul celei mai circulate rute din oraș, artera care leagă cartierul Mănăștur de Mărăști.

Garniturile de metrou de 50 m, cu capacitate de 600 de persoane, ar circula, la ore de vârf, la intervale de 3 minute, pe magistrala Florești-Mărăști și la interval de 6 minute pe cele două trasee adiacente, se arată în planul de mobilitate.

După cum se vede, cea mai rapidă linie de transport în comun din oraș nu va atinge nici gara și nici aeroportul. Pentru acestea, călătorii vor trebui să se transbordeze pe trenul metropolitan. Însă, ceea ce e și mai important: metroul trebuie construit complet de la zero, actualmente neexistând nici măcar vreun element fizic al acestuia.

Traficul va trebui deviat pentru construirea metroului, iar ruta va trebui excavată, cel puțin în locul în care se vor afla stațiile, ceea ce ar face ca orașul cu infrastructura sa supraaglomerată să devină și mai ostil, a spus, la solicitarea noastră, Tudor Măcicăşanexpert independent în mobilitate. După părerea sa, chiar și excavațiile parțiale ar implica săpături deschise timp de cel puțin un an pentru fiecare stație, ceea ce pentru 19 stații de metrou, din care aproximativ jumătate se află pe o arteră principală, ar putea însemna chiar și zece ani.

Temerea sa este că proiectul metroului se va realiza până la un punct, dar locul va rămâne un șantier timp de 15 ani, consumând bugetul orașului, fără să se apropie măcar de finalizare.”

Ce reținem de aici? Că un expert în mobilitate nu vede cum s-ar putea realiza metroul mai repede de anul 2027 – ceea ce intră în flagrantă contradicție cu ce a scris ieri ministrul Grindeanu, specialist în gudureli politice: ”Lucrările din această etapă, finanţată prin PNRR, trebuie finalizate până la sfârşitul lunii august 2026”.

Din punctul nostru de vedere, suntem în situația unui cadou otrăvit făcut de Grindeanu lui Boc: ”hai, ia banii, fă metroul până în 2026” (adicătelea: ”FINALIZEAZĂ, mătăluță, lucrările pe 9,16 km care includ secţiunea Sfânta Maria – Europa Unită (nouă staţii) şi depoul), cadou ce va fi livrat clujenilor de Însuși El, Maestrul și Primarul printr-un șantier perpetuu pe ax este-vest, cea mai circulată și cea mai blocată traficului. Adică o viață de coșmar, pentru niște ambiții de primar care se crede încă prim-ministru.

Și nu uitați că, defapt, prin BORDURIADA declanșată prin 2004, Cluj-Napoca oricum este într-un perpetuu șantier tocmai pe această axă (est-vest) de imediat 20 de ani, A experimentat Boc, reziliența pe clujeni? A experimentat-o. L-au votat ”bocalăii” în timp ce îl înjurau mărunt în trafic? Da. Înjurătura trece, mandatul rămâne!

”Metrou sau dispariție politică” – i-a zis Grindeanu lui Boc. ”Metrou, sau cum să distrugi un oraș cu gropi eterne, când ai demonstrat că nu ești capabil să faci o lucrare la suprafață ca lumea și în timpul anunțat” – are să le arate Boc, clujenilor.

PS: Nici nu mai are rost să spunem ce subsol istoric are Clujul și cum se vor putea opri lucrările din 5 în 5 minute pentru fiecare artefact găsit. Sau se va proceda la distrugerea istoriei? OSĂ distrugă Boc Napoca?