Din oras

Colin Ford, Marea Britanie: Un muzeu de fotografie la Cluj va schimba fata turismului in zona

Fost director fondator al Muzeului National de Fotografie , Film si Televiziune ( in prezent Muzeul National Mass-Media ) din Marea Britanie, Colin Ford, a relatat pentru Ziar de Cluj cum a ajuns consilier al Photo Romania Festival, ce vrea sa faca la Cluj si cum a cunoscut-o pe sotia sa, de origine romana.

Specialistul atrage atentia ca fotografia e un domeniu care ar trebui valorificat pana nu e prea tarziu si sfatuieste autoritatile locale sa sprijine viitorul Muzeu al fotografiei de la Cluj.

Cum ati ajuns sa fiti consilier al Photo Romania Festival?

Am luat legatura cu Photo Romania Festival in mai 2013, cand sotia  mea , fratele ei si cu mine am fost la a treia noastra vizita in Romania. In Cluj-Napoca , am vazut afisul festivalului, si asa am vizitat Gradina Boema si expozitiile de acolo. Cred ca sotia mea a vorbit prima data cu Stefan Teisanu. Cand Stefan a realizat ca am fost director fondator al Muzeului National de Fotografie, Film si Televiziune (in prezent Muzeul National Mass-Media ), Marea Britanie  in 1983, m-a invitat sa ader la grupul sau de consilieri. Am fost fericit si onorat sa accept. Sper sa aduc un element international in cadrul festivalului, si pentru a ajuta la definirea obiectivelor noului Muzeul de Arta Fotografica din Romania .

 Cand ati fost prima data la Cluj?

Prima mea vizita la Cluj a avut loc in 2012 si eram in compania lui Peter Korniss , celebrul fotograf maghiar, nascut la Cluj, mutat de la 12 ani cu parintii la Budapesta. De Peter ma leaga o prietenie puternica, am montat doua expozitii de fotografie maghiara istorica si contemporana la Muzeul Național in 1987, iar anul trecut, am scris textul pentru catalogul celei mai recente expozitii a sa, la Budapesta. In august 2012, am calatorit la Sic, satul in care Peter a facut fotografii in 1967. Ne-am oprit pentru a vizita Muzeul de  Arta de la Cluj si am fost foarte incantat de asta ( mai ales ca e unul din palatele Banffy, iar eu am admirat multa vreme Trilogia Transilvana a lui Miklos Bannfy). Peter Korniss a avut acolo o expoziție in 2010.

Sotia dvs. este romanca, spuneti-ne cum ati cunoscut-o si cum v-a apropiat asta de Romania.

Sotia mea este Sue Grayson Ford, fondatorul Serpentine Gallery. Parintii ei erau din Timisoara, dar au venit la Londra inainte de cel de-al Doilea Razboi Mondial. Am intalnit-o pentru prima data in anii 1970, cand am vizitat galeria ei in calitate de prezentator al unui programul de arte al BBC, Kaleidoscop. In ultimii doisprezece ani, ea a regizat Campania pentru Desen , cu mai mult de 100 de evenimente anuale peste tot in Marea Britanie. De asemenea, este in prezent in peste 20 de alte tari, inclusiv Ungaria ( 70 de evenimente in acest an ) si Romania (doar unul pana acum – in Sfantu Gheorghe – dar poate implicarea noastra in Cluj ne va permite sa ii incurajam si pe altii sa ia parte). Ziua de nastere a lui Sue este pe 16 mai – data de deschidere a Festivalului de Fotografie de anul viitor . Poate ca putem fi acolo pentru o sarbatoare comuna!

Cum vi se pare Clujul?

Nu l-am vizitat destul de des ca sa am caderea sa spun prea multe, desi m-am bucurat de o  vizita a centrului istoric. Astept cu nerabdare sa ajung sa-l cunosc mai bine si sa trec pe la Opera. O iubesc aproape la fel de mult ca si fotografia , asa ca poate o sa vad ceva spectacole acolo, fie la Opera Nationala Romana, fie la Opera Maghiara.

Ce l-ati sfatui pe edilul Clujului sa schimbe in oras?

Ca si Clujul, Bradford este o metropola majora in nordul Angliei , dar nu capitala (aceasta este in Yorkshire , acelasi judet ca si Rotherham, Yorkshire este orasul infratit cu Clujul). Deschiderea Muzeului National de Fotografie, Film si Televiziune din 1983 a adus sute de mii de oameni care au campanii in  Bradford si nu a fost acolo inainte. In anii sai de maxim succes, muzeul a atras peste un milion de vizitatori. Amplasarea Muzeul in Bradford a fost foarte mult incurajata – pe buna dreptate – de cei de la Departamentul de Dezvoltare Economica a orasului.  As sfatui primarul sa ia in considerare Muzeul National de Fotografie Romaneasca in aceeasi masura. Cu siguranta, orasul va beneficia din plin de asta, din punct de vedere economic si turistic.

 Care a fost activitatea dvs la Galeria Nationala a Portretelor din Londra?

Am fost responsabil cu filmul si fotografia, primul astfel de senior curator intr-un muzeu britanic sau galerie britanica. De asemenea, m-am ocupat de construirea noii colectii nationale de portrete ale unor personalitati istorice, de expozitii de montare ( 22 in 7 ani ) si de publicarea cataloagelor.

Cum a fost povestea infiintarii The National Media Museum?  De ce ar trebui sa fie vizitat de catre turisti?

De la infiintarea sa , Muzeul National de Fotografie, Film si Televiziune a adaugat colectia istorica al Societatii Royal Photographic in dotarile sale . Am auzit un profesor american a declarat recent ca cele trei institutii cele mai importante din lume de studiere a istoriei fotografiei, cel putin in Occident sunt Muzeul Metropolitan de Arta (New York) Biblioteca Nationala (Paris) si Muzeul National (Bradford). Istoria traditionala a fotografiei in Occident ia in considerare foarte putin in acest moment o astfel de istorie din Europa de Est si Asia. Mi-ar placea foarte mult sa vad ca situatia se imbunatoteste, ca istoria acestora sa fie cunoscuta si sa o impartaseasca cu restul lumii. Acest lucru va implica salvarea și conservarea imaginilor istorice si expunerea lor in muzee de specialitate. In era digitala, exista un risc real ca imaginile din mass-media tradiționala, pe baza de film (si procese anterioare ) sa fie pierdute sau distruse. Fiecare tara trebuie sa lucreze la conservarea acestor materiale acum – inainte de a fi prea tarziu . Nu am ambitia de a spune tinerilor determinati de la Cluj care lucreza la acest muzeu cum sa faca asta, inainte de a stii mai multe despre proiect, ce materiale vor fi achizitionate, ce cladire vor avea de natura si o suta de alte lucruri .

Colin Ford a fost curator adjunct al Arhivei Nationale de Film & Televiziune intre 1965 si 1972,  inainte de a deveni primul curator senior de fotografie in Muzeul National Britanic al Portretelor (National Portrait Gallery, Londra, 1972-82). Apoi, el a devenit  principalul fondator al Muzeului  National de Fotografie, Film & Televiziune (acum Muzeul National a Mass-Media) din Bradford. Dupa zece ani, el a devenit director al Muzeului si  Galeriilor Nationale de Wales (1993-1998).

Ford a scris peste 12 carti de fotografie istorica – printre ele Julia Margaret Cameron –  ‘Lewis Carroll’,  D. O. Deal & Robert Adamson, si André Kertész – si a organizat multe expozitii. Cea mai recenta a fost primul show de fotografie de la  Academia Regala din londra: Fotografia maghiara in secolul XX. In cronica dedicate evenimentului, Financial Times l-a numit pe Colin „unul dintre cei cativa fotografi istorici de clasa mondiala in Marea Britanie”. Aceasta si alte expozitii de si despre- fotografia maghiara peste 25 de ani i-au adus  Ordinul de Merit Maghiar. El este un mandatar al noului festival de fotografie la Universitatea din Oxford (unde a absolvit in limba si literatura engleza), care va fi lansat in 2014. 

Colin Ford este  vicepresedinte al Julia Margaret Cameron Trust. El a mai fost presedinte al The Peel Entertainment Group (1999-2011) si presedinte al Fundatiei Crasna-Krausz (2003–2010).

Foto: www.sciencemuseum.org.uk. http://www.fotoklikk.hu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Exit mobile version